دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان

مراسم افتتاحیه موسسه علوم اسلامی خاتم‌النبیین(ص) با حضور نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان و دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به نقل از روابط عمومی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی در مراسم افتتاحیه موسسه علوم اسلامی خاتم‌النبیین(ص) که با حضور دبیرشورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور، استاندار و جمعی از مسئولین استان برگزار شد عنوان کرد: آسیبی که جامعه بشریت در مسیر کمال خود با آن روبرو می‌شود جهل و جهالت است که ریشه در نادانی دارد. یک جهل در برابر فهم است و یک جهل هم نادانی در برابر علم است و آسیب‌ها و انحراف‌ها نشأت گرفته از جهالت و نداشتن علم است.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: اگر بخواهیم یک کار ماندگار، زیربنایی و یک خدمت ارزشمند به مردم جامعه داشته باشیم باید برای رشد عقلی و علمی تلاش کنیم.

وی ادامه داد: طبعأ تلاش در این جهت با راه‌اندازی مجموعه‌های علمی است تا زمینه تحصیل علم، تهذیب نفس و رشد عقلانیت فراهم شود و موسسه خاتم‌النبیین(ص) نیز بر همین اساس و با همین هدف شروع به کار کرده است.

امام‌ جمعه زاهدان تصریح کرد: سیره سلف صالح در حوزه‌های علمیه این بوده که پیروان مذاهب مختلف با یکدیگر درس خوانده و رشد می‌کردند که اصولا این گونه مدارس و حوزه‌های علمیه آثار و برکات متعددی به همراه داشت و گذشته از اینکه سبب تضارب آرا بود زمینه‌ای برای بحث بیشتر و رشد علمی بیشتر را فراهم می‌کرد.

وی ادامه داد: هم زیستی و همکاری در یک مجموعه علمی و همراه شدن در طی مسیر رشد عقلی و علمی سبب آشنایی بیشتر، ایجاد عاطفه و تعامل بیشتر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین محامی افزود: در این صورت افراد همدیگر را بهتر می‌شناسند از این جهت که یکی از چالش‌ها در جامعه ما این است که دشمن ما را به همدیگر بد معرفی کرده است.

نماینده مقام معظم رهبری در استان گفت: این شناخت بیشتر عاطفه بیشتری بین افراد مختلف شکل می‌دهد و محبت و مودت بیشتری در جامعه اسلامی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی دل‌ها پاک و مغزها و افکار به هم نزدیک می‌شود اختلافات بر اساس مبنای افراد خواهد بود و دیگر سوءظن نسبت به کسی صورت نمی‌گیرد.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: وحدت نیاز همیشگی ماست و اگر به دنبال احیای تمدن اسلامی هستیم طبق تعبیر مقام معظم رهبری چنین چیزی جز با تعامل شیعه و اهل سنت امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام والمسلمین محامی اظهار کرد: از سال‌های دور و از زمان حضور بنده در شهرستان سراوان در ابتدای دهه۷۰ این فکر در ذهن من بود که حوزه علمیه مشترک شیعه و اهل‌سنت داشته باشیم.

وی بیان کرد: در افغانستان که بنده نمایندگی جامعه‌المصطفی و نمایندگی دفتر مقام معظم رهبری را داشتم چنین چیزی را تجربه کردیم و در نمایندگی جامعه‌المصطفی در کشور افغانستان شیعه و اهل سنت در کنار هم بودند و تجربه موفقی بود.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان کرد: هنگام حضور در استان در جایگاه نماینده ولی‌فقیه بنده ذهنیت خود را مبنی به راه‌اندازی چنین موسسه‌ای خدمت مقام معظم رهبری ارائه نمودم تا بتوانیم مجموعه‌ای از میان شیعه و سنی، ایرانی و غیر ایرانی را در اختیار داشته و به تربیت انسان‌های فاضل، عاقل معتدل و اهل عاطفه و تعامل بپردازیم از این جهت که ما به چنین ویژگی‌هایی هم در میان طلاب شیعه و هم در میان طلاب اهل سنت ایرانی و غیر ایرانی نیاز داریم.

امام جمعه زاهدان اضافه کرد: اگر عقل و علم وجود داشته باشد اعتدال خود را در مقام عمل نشان خواهد داد و باعث تعامل می‌شود و در مقابل اگر فرد اهل علم نباشد با افراط و تفریط مواجه خواهد بود.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان به بیان تاریخچه شکل گیری این موسسه پرداخت و اظهار داشت: وقتی به استان امدیم بزرگان را از میان علمای اهل سنت دعوت و طرح موضوع کردیم که با استقبال آن‌ها مواجه شدیم و در ادامه پس از معرفی علمای شاخص شیعه و اهل سنت قرار بر این شد که افراد فعال به عنوان اعضای هیئت امنا معرفی شوند اما با وقوع اتفاقات ناگوار در استان کار با توقف روبرو شد.

وی ادامه داد: در نهایت کار دنبال شد و اعضای کادر و دانش پژوهان موسسه تلفیقی از بین شیعه و اهل سنت هستند به گونه‌ای که در مرحله نخست ۷۰۰ نفر ثبت نام کردند و پس از برگزاری آزمون در نهایت ۱۱۵ نفر از بین خواهران و برادران در سطح دو و سه پذیرفته شدند که برای خواهران در شهرستان‌های سراوان و ایرانشهر واحدهای شهرستانی تحت نظر استان در نظر گرفته شد.

حجت الاسلام والمسلمین محامی از نهادهای مختلف که در تاسیس این مجموعه همکاری و هم‌افزایی داشته اند تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha