دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024
مدرسه حضرت خدیجه(س)بهاباد

حوزه/ عضو دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه ملاعبدالله بهابادی(ره) از برگزاری این کنگره بهمن‌ماه در نجف اشرف و پاییز سال آینده در شهر یزد و دو سال آینده در قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، دکتر محمدرضا خادمی بهابادی امروز در نشستی با بانوان طلبه مدرسه علمیه خواهران حضرت خدیجه سلام الله علیها بهاباد از برگزاری کنگره بزرگداشت علامه ملا عبدالله بهابادی با رویکرد بین المللی در بهمن‌ماه به میزبانی نجف اشرف و سپس در پاییز سال آینده در شهر یزد و دو سال آینده در قم خبر داد و افزود: تمام تلاش مسئولین بر این است که در این فاصله همایش علامه ملا عبدالله در بهاباد زادگاه وی نیز به نحو احسن برگزار شود.

وی ادامه داد: از مفاخر علمی و مذهبی شهرستان بهاباد علامه ملاعبدالله بهابادی(ره) است که شیخ بهایی از شاگردان ایشان است و برخی از نوادگان شیخ بهایی در این شهرستان زندگی می‌کنند؛ شیخ ابوالحسن و محمد فخر بهابادی، فخرالواعظین (فرزند شیخ ابوالحسن ملا عبدالعلی) از نوادگان شیخ بهایی، آشنا، قاسم، سهی و شیخ سجاد از مهم‌ترین مفاخر بهاباد هستند.

عضو دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه ملاعبدالله بهابادی(ره) اظهار کرد: انسان باید خود را بشناسد که این شناخت ابتدا از نسب خود شروع می‌شود و سپس با شناخت تاریخ منطقه خود و شناخت مفاخر منطقه ادامه می یابد زیرا از ضروریات شناخت ریشه و اصالت ماست.

مدیر موزه تاریخ شهرستان بهاباد تصریح کرد: حدود یک هزار سنگ‌ نگاره در موزه تاریخ بهاباد وجود دارد که نشان از وجود این شهرستان در دوازده هزار سال قبل دارد.

خادمی افزود: علامه ملاعبدالله فرزند شهاب‌الدین حسین بهابادی در قرن دهم هجری در بهاباد متولد شد و اواخر قرن دهم از دنیا رفت درحالی ‌که از اعیان و اشراف بهاباد بوده است. ملاعبدالله برای تحصیل به مدرسه منصوریه شیراز رفت؛ زیرا علم معقول (فلسفه، منطق و کلام) در آنجا به‌ خوبی تدریس می‌شده است.

عضو دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه ملاعبدالله بهابادی(ره)، برخی از مفاخر استان یزد را حاج سید محمدکاظم طباطبایی صاحب عروة الوثقی، شیخ غلامرضا فقیه خراسانی، حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (احیاگرحوزه علمیه قم) رحمت الله علیهم برشمرد و افزود: علامه بهابادی(ره) علم معقول و منقول را با هم می‌داند و با ورود به جریانات سیاسی، اسطوره ‌ساز شد و افرادی از بستگان و فامیل‌های ایشان در بهاباد زندگی می‌کنند.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در این باره فرموده است: یزد را دارالعباده می‌نامند؛ ولی اگر دارالعلمش هم بنامیم سخنی به ‌گزاف نگفته‌ایم.

خادمی تصریح کرد: حکیم و علامه ملا عبدالله بهابادی(ره) در نجف در سرداب حضرت علی علیه‌السلام دفن شده است، او به نویسنده کتاب «حاشیه» معروف است، زیرا کتاب منطق تفتازانی را حاشیه نوشته است که هنوز هم یکی از کتب معروف در حوزه‌های علمیه به شمار می رود و درحالی ‌که ۱۲۰ حاشیه بر این کتاب زده شده است اما حاشیه حکیم ملا عبدالله بهابادی(ره) از همه مهم‌تر بود و بر اساس تدریس می‌شد تاحدی‌ که اهل سنت هنوز حاشیه علامه ملاعبدالله را تدریس می‌کنند.

برگزاری کنگره علامه ملاعبدالله بهابادی(ره) به میزبانی نجف اشرف

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha