پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
تصاویر/ دومین گردهمایی مبلغان بشردوستی

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه برای پیوند و همکاری میان جمعیت هلال احمر و حوزه علمیه سه دلیل و توجیه عقلانی ارائه کرد و گفت: الگوی حکمرانی امدادگری هلال احمر ایران باید به عنوان نظریه در دانشگاه‌ها تدریس شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دومین گردهمایی مبلغان بشردوستی با حضور یک هزار نفر از طلاب و روحانیون «همیار هلال‌احمر» در سالن همایش‌های بین‌المللی رسول اعظم (ص) مدرسه علمیه امام موسی کاظم (ع) قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی در این همایش، جمعیت هلال احمر را مجموعه‌ای دانست که خداوند توفیق فراوانی به اعضای آن داده است تا به محرومان و نیازمندان و آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی خدمت کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، عملیاتی کردن یک الگوی حکمرانیِ امدادگری را دستاورد مهم و نه چندان عیان جمعیت هلال احمر ایران معرفی کرد و گفت: این الگو که شبیه الگوی بسیج مستضعفین است در مقام عمل تحقق یافته ولی متاسفانه تاکنون روایت‌گری نشده و الگوی حکمرانی آن نیز نوشته نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به اینکه الگوی حکمرانی امدادگری هلال احمر ایران باید به عنوان نظریه در دانشگاه‌ها تدریس شود، گفت: نظریه‌ها از فکت‌ها و واقعیات خارجی نشأت می‌گیرند و چه واقعیتی اثربخش‌تر از واقعیت فعالیت‌های جمعیت هلال احمر وجود دارد؟

وی با تاکید بر لزوم مدون شدن الگوی حکمرانی امدادگری جمعیت هلال احمر ایران گفت: پیوند این جمعیت با حوزه علمیه، معلول و دستاورد همان الگوی حکمرانی امدادگری است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای پیوند و همکاری میان هلال احمر و حوزه علمیه سه دلیل و توجیه ارائه داد و گفت: هلال احمر یک نهاد حاکمیتی مردمی است و حوزه علمیه هم یک نهاد مرجعیتِ مردم‌پایه است و این وجه اشتراک مردم‌پایه بودن یک توجیه عقلانی برای این پیوند است.

وی افزود: ماموریت هلال احمر خدمت به محرومین است، حوزه علمیه هم مامور به رفع نیازهای جامعه بخصوص نیازهای دینی و معنوی آن که در رأس نیازها است می‌باشد. علما از گذشته نقش مهمی در حرکت‌های خیریه داشتند و امروز نیز مردم بیش از هر قشر دیگری به مرجعیت اعتماد دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در تبیین توجیه سوم پیوند میان هلال احمر و حوزه علمیه نیز گفت: بنیان‌های حکمایی، احکام فقهی و ارزش‌های اخلاقی از پشتوانه‌های فعالیت هلال احمر است که این مسایل توسط حوزه علمیه تبیین می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بحران هویت را یکی از بحران‌های اصلی بشریت کنونی برشمرد و گفت: بشر امروز گرفتار یک ابتذال از خود بیگانگی شده است که ما نماد آن را در گسترش موسیقی‌های سبک راک و بلک متال و فیلم‌های غیراخلاقی مشاهده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان اینکه هرچند بحران هویت بشر از قرن ۱۹ میلادی و دوران مارکس و نیچه و فروید آغاز شد، گفت: اما امروز این بحران در وضعیت وحشتناکی قرار دارد و برخی از جوانان ایرانی را هم گرفتار می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به خودکشی اخیر دانشجوی دانشگاه تهران که ذهنش مملو از شبهات شده بود، گفت: هلال احمر باید یک پرونده ویژه برای بحران هویت باز کند و با کمک گرفتن از فضلای حوزه و دانشگاه با آن مقابله نماید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha