چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصباح امام‌جمعه بهار

حوزه/حجت‌الاسلام مصباح گفت: نیاز است تا مسئولان بعد از مرتفع‌شدن مشکل آب همدان، لوله‌ها و آب چاه‌های منتهی به این شهر را متوقف نموده، اتصال شبکه آبی همدان به سد تالوار را دنبال کنند.

حجت‌الاسلام‌ مصباح امام‌جمعه بهار در گفتگو با خبرگزاری حوزه در همدان، مسئله آب را از موضوعات ضروری و مسائل بحران‌ساز یک کشور دانست و با بیان این که اگر این موضوع در زمان مناسب با پاسخ درست حل نشود، آسیب‌پذیر خواهد بود، اظهارداشت: آب پایه حیات تمام موجودات زنده بوده، هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد؛ لذا اگر در تأمین این منبع حیاتی اکوسیستم کم‌کاری صورت گیرد و راه‌حلی برای آن نیابیم، شاهد بروز مشکلات جبران‌ناپذیری خواهیم بود.

وی عدم وجود تناسب میان میزان بارندگی با تقاضای آب را از دیگر معضلات حوزه‌های آبی برشمرد و ابراز داشت: باتوجه‌به رشد جمعیت و نیاز روزافزون به محصولات دامی و کشاورزی و نیز اشتغال اکثریت مردم این منطقه به کشاورزی، شهر بهار یکی از مناطقی است که با مشکل کم‌آبی مواجه شده است.

امام‌جمعه بهار به شاخص سرانه آب تجدیدپذیر و شدت تنش آبی در سالیان اخیر اشاره نمود و اظهارداشت: ورود به شرایط تنش آبی مشکل‌ساز بوده، برای عبور از آن باید طرح و برنامه‌ای جامع در پیش گرفت؛ چرا که مصرف بیش از حد آب و از سویی دیگر آلوده‌سازی آب به دلیل رشد و ارتقای سطح صنعت، کشاورزی و نفوذ سموم و آفت‌کش‌ها به منابع زیرزمینی آبی، چالش‌هایی را پیش روی تأمین آب آشامیدنی سالم ایجاد نموده است.

وی تأمین آب بهداشتی موردنیاز اولیه و حفظ سلامت جامعه را از امنیتی‌ترین مسائل یک جامعه برشمرد و با تأکید بر این که موضوع آب در آینده از نان هم واجب‌تر خواهد بود، اظهار داشت: استفاده بیش از اندازه از آب‌های زیرزمینی و پروانه دادن به چاه‌های غیرمجاز بدون کنتور، از مسائل بحران‌ساز جدید است.

حجت‌الاسلام مصباح در ادامه ضمن ارائه گزارشی از پیگیری‌های دفتر امام‌جمعه بهار در این راستا، تریبون نمازجمعه را مکان مطالبه‌گری و سخن‌گاه رسای مردم در بیان مشکلات دانست و بر اهمیت ضرورت مدیریت مصرف بهینه منابع آبی، اصلاح الگوی کشت و مدیریت درست منابع زیرزمینی تصریح نمود.

وی به چالش‌های اکوسیستمی تأمین آب همدان از منابع زیرزمینی شهرستان بهار اشاره و با بیان این که با انتقال نادرست و بی‌رویه این منابع در سالیان گذشته، سفره‌های زیرزمینی آب این منطقه به‌سرعت فروکش کرد، خاطرنشان ساخت: نفوذ آلاینده‌های صنعتی و پساب فاضلاب منطقه به منابع زیرزمینی، در کنار استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات، آب آشامیدنی سالم را با چالش مواجه ساخته است.

حجت‌الاسلام مصباح با تأکید بر این که اگر مدیریت بهینه منابع آبی به‌درستی اعمال می‌شد، شهرستان بهار با این سرعت دچار بحران آب نمی‌شد، خاطرنشان کرد: نیاز است تا مسئولان بعد از مرتفع‌شدن مشکل آب همدان، لوله‌ها و آب چاه‌های منتهی به این شهر را متوقف نموده، اتصال شبکه آبی همدان به سد تالوار را دنبال کنند.

وی معضل فرسوده‌شدن لوله‌های انتقال آب و تزریق آلایندگی‌ها در کنار هدررفت حجم عظیمی از آب را از دیگر موضوعات آبی این منطقه برشمرد و ابراز داشت: تصریح بر مدیریت جامع، حفظ و احیای منابع آب، تأکید بر توسعه و بهره‌برداری پایدار از منابع آب و صرفه‌جویی و جلوگیری از هدررفت آن و نیز لزوم تکمیل طرح‌های راهبردی در حوزه آب از مهم‌ترین نکات خطبه‌های اخیر نمازجمعه بهار بود.

امام‌جمعه بهار ضمن اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب و تأکیدات معظم‌له بر ضرورت مدیریت بهینه منابع آب، با بیان این که مسئولان باید برای حل مشکل آب در کشور برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند، خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات متعدد با مسئولان ذی‌ربط برای مقابله با هدررفت آب و تأکید بر لزوم تأمین آب از ظرفیت‌های بومی این منطقه از جمله رویکردهای دفتر امام‌جمعه بود.

وی با بیان این که در صورت مدیریت بهینه آب، اصلاح الگوی کشت و ضرورت صرفه‌جویی مصرف ضمن برطرف‌شدن نیازهای آبی، سفره‌های زیرزمینی نیز احیا خواهند شد، به پیگیری مطالبات مردمی در جلسه با مدیران استانی و تصریح مدیرعامل آبفا استان بر ضرورت بازگشت آب‌هایی انتقالی همدان به سمت شهرستان بهار اشاره نمود.

حجت‌الاسلام مصباح به اتحاد، هماهنگی و هم‌افزایی‌های ارزشمند مسئولان شهرستان در پیگیری مطالبات مردمی و بهبود نگاه مردم نسبت به نظام مقدس اسلامی اشاره نمود و اظهار داشت: پشتوانه مردمی مهم‌ترین سرمایه نظام مقدس اسلامی است؛ الحمدلله در روزهای اخیر شاهد توجه روزافزون مسئولان استانی و شهرستانی نسبت به حل بحران آب شهر بهار هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha