دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
تصاویر / محفل شعر شهید جمهور به مناسبت هفتمین روز شهدای خدمت

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه گفت: رابطه حوزه علمیه و شعر باید تقویت شود؛ هر زمانی که رابطه حوزه علمیه و شعر کم رنگ یا قطع شده است دو خسارت به وجود آمده است اول اینکه اشعار بی محتوا شدند و از محتوای قرآن و اهل بیت (ع) خالی شدند و دوم اینکه که حوزه علمیه از زبان قدرتمند شعر در انتقال پیام بی بهره شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محفل شعر "شهید جمهور" به مناسبت هفتمین روز شهادت رئیس‌جمهور و همراهان شهیدش با اجرای نجم‌الدین شریعتی از سوی ستاد راهبری شعر حوزه، دبیرخانه جشنواره هنر آسمانی و شورای شعر و ادب حوزه، در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

شاعرانه‌هایی برای سیدالشهدای خدمت در محفل شعر "شهید جمهور" + عکس

در این مراسم شاعرانی از جمله میلاد عرفان‌پور، حامد عسکری و حجج اسلام محمد مهدی خانمحمدی، سید محمد بابامیری، جواد محمدزمانی و همچنین سید علی نقیب، محمدمتین کریمی، راضیه جبه داری، عاطفه خرمی و عاطفه جوشقانیان به شعر خوانی در وصف شهدای خدمت پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه در این مراسم ضمن تشکر از برگزار کنندگان این محفل و با گرامیداشت یاد شهدای خدمت عنوان کرد: شهید رئیسی الگو بزرگی برای زندگی مردم، مسئولان و متولیان کشور است.

وی ادامه داد: مبلغان باید همه ویژگی‌های شخصیتی شهید رئیسی از جمله مردمی بودن، ایثار و فداکاری، بی حاشیه بودن و ولایت مدار بودن را برای مردم تبیین و تشریح کنند. این محفل گامی در این مسیر است و امیدواریم ادامه داشته باشد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه با اشاره به ضرورت شعر و شاعری و رسالت شاعر گفت: وقتی آیات ۲۲۴ تا ۲۲۷ سوره شعرا نازل شد شخصی نزد نبی مکرم اسلام (ص) آمد و گفت: خداوند شعرا را مذمت کرده است، اما پیامبر اکرم(ص) پاسخی به این جمله می‌دهند که رسالت شاعر را مشخص می کند. حضرت فرمودند:« إنّ المؤمنَ یُجاهِدُ بنفسه و لِسانِهِ؛ مؤمن، با جان و زبان خود جهاد می کند.» منظور از مومن در این جا شاعران هستند؛ زیرا در ادامه خدای متعال گروه اول را از کسانی که اهل ایمان و عمل صالح هستند را جدا می کند.

حجت الاسلام و المسلمین ملانوری افزود: پیامبر (ص) می فرماید: «الذی نَفسی بیدِهِ لَکأنّما یَنضِحُونَهم بِالنَّبلِ؛ سوگند به آن که جانم در دست اوست، شاعران [مؤمن] با شعر خود گویی به دشمن تیر می اندازند.»؛ پیامبر(ص) در این جا بیان نکردند که شاعر دفاع یا جهاد تبیین می کند بلکه بیان می کنند به سمت کانون فکر دشمن تیر می اندازد.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب ۲۱ تیر ۱۴۰۲ خطاب به مبلغان فرمودند مبلغان باید سه اصل جهادی بودن، توجه به نیازهای مخاطب و حمله به کانون‌های فکر دشمن را مرود توجه قرار بدهند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه رسالت شاعر جهاد تبیین، بیان حقایق دین، دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم است، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب هر سال در ضیافت افطار بیشترین زمان را به شعرا اختصاص می دهند، زیرا معتقد هستند که شعر نشاط می‌آورد.

وی اظهار کرد: رابطه حوزه علمیه و شعر باید تقویت شود؛ هر زمانی که رابطه حوزه علمیه و شعر کم رنگ یا قطع شده است دو خسارت به وجود آمده است اول اینکه اشعار بی محتوا شدند و از محتوای قرآن و اهل بیت (ع) خالی شدند و دوم اینکه که حوزه علمیه از زبان قدرتمند شعر در انتقال پیام بی بهره شده است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه با بیان اینکه حوزه علمیه باید به شعر بها بدهد، گفت: در سال‌های اخیر با مدیریت آیت الله اعرافی در حوزه علمیه شورای شعر حوزه و ستاد راهبری شعر و ادب ایجاد شد و شب شعرهای مختلفی برگزار شدند.

وی خطاب به مبلغان و شاعران گفت: شعر و تبلیغ باید به یکدیگر گره بخورند، زیرا شعر حس زیبا گرایی مخاطب را ارضا و مخاطب را همراه می‌کند، همچنین شعر پیام را ماندگار می‌کند. کتاب‌های زیادی توسط علما در طول تاریخ نگارش شده است که خوانده نمی‌شود اما دیوان اشعار همواره باقی مانده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین ملانوری با بیان اینکه در شعر و شعرخوانی باید معیارها رعایت شود، اظهار کرد: نباید محوریت قرآن و اهل بیت (ع) از شعر حذف شود، باید مراقب باشیم که از شعر روان، پرمحتوا و متقن استفاده کنیم و از شعرهایی که در مردم اثر گذارند و استفاده کنیم.

رابطه حوزه علمیه و شعر تقویت شود / شعر و تبلیغ به یکدیگر گره بخورند

شهید رئیسی مردمی نبود بلکه خود مردم بود

حامد عسکری شاعر و نویسنده نیز در این برنامه با اشاره به خاطراتی از همراهی با شهید رئیسی در سفر به نیویورک عنوان کرد: در مسیر سفر به نیویورک از ایشان پرسیدم رئیس جمهور بودن سخت است؟ پاسخ دادند "اگر برای مردم باشد فکر کردن به مردم تولید قدرت می کند و خستگی را متوجه نمی شوی." من تجسم این جمله را در سفر شهید رئیسی به نیویورک دیدم.

وی ادامه داد: در این سفر سران و نمایندگان بسیاری از کشورها درخواست دیدار با آیت الله رئیسی داشتند و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز برای دیدار ۱۷ دقیقه منتظر ایستاد که این امر تحقیر استکبار و دشمن با زبان نرم بود.

عسکری افزود: بعد از سخنرانی در سازمان ملل، وحوش ضد انسانیت و بشریت دور سازمان ملل جمع شده بودند و شهید رئیسی مانند شیر با جبروت و صلابت از بین این‌ها عبور کردند.

عسکری ادامه داد: کتاب سفرنامه شهید رئیسی به نیویورک در سه یا چهار ماه آینده آماده می‌شود.

وی بیان کرد: شهید حاج سید ابراهیم رئیسی مردمی نبود بلکه خود مردم بود؛ رئیس جمهورهای دیگری هم داشتیم که ادای مردمی بودن را در آوردند، اما زمانی که به قدرت رسیدند اتفاقات دیگری رقم خورد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha