جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
فکرت

حوزه/ با حضور عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و به همت رسانه فکرت، نشست «بررسی آرمانشهر صدرایی؛ مبانی، چیستی و ارکان» در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عبداللهی در نشست «بررسی آرمانشهر صدرایی؛ مبانی، چیستی و ارکان» که با عنوان «روایت فردا» برگزار شد، اظهار داشت: ما در زمینه فلسفه و حکمت، سنت قوی و غنی ای داریم که البته باید برای پاسخ به پرسش های جامعه به بازخوانی آن ها بپردازیم. در این راستا نیاز به فعالیت اهل قلم و هنر داریم که آشنا با مبانی فلسفه و از جمله فلسفه صدرایی باشند و به این وسیله بتوانند به درستی مباحث را در سطح جامعه تبیین و تشریح کنند.

وی با اشاره به اهمیت و عظمت کار صدرالمتألهین در فلسفه اسلامی، گفت: اصطلاح آرمانشهر از منظر ملاصدرا البته نیاز به بررسی و ارایه تعریف مستقلی دارد ضمن آن که باید توجه داشت بحث از اتوپیا متعلق به سنت فلسفی ما نیست و از اندیشه غرب وارد شده است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در تعریف آرمانشهر، دو نگرش کلی وجود دارد. نخست آن که در نگاه مشهور، آرمانشهر به معنای شهر برتر و مطلوب است و اندیشمندان و نظریه پردازان بر آن هستند که با ساز و کار تربیت و آموزش، مردم به سمت جامعه مطلوب سوق پیدا کنند. در نگاه دوم برخی گفته اند که آرمانشهر به منزله شهر تخیلی و دست نیافتنی است که طبعاً منظور ما همان معنای اول است.

وی با تأکید بر لزوم تبیین مؤلفه های شهر و جامعه مطلوب از نظر فلاسفه و حکما، ابراز داشت: میان حکمت نظری و حکمت عملی، ارتباط برقرار است و این بحث در امتدادهای فلسفی در عرصه علوم انسانی مطرح است که به این نکته کلیدی در بررسی آرمانشهر صدرایی باید توجه داشت.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی همچنین با اشاره به این که در بحث از علوم عمدتاً از موضوع، مبادی و مسایل علم سخن به میان می آید، گفت: بین علوم، یک نوع نظام طبقاتی برقرار است کما این که برخی علوم، مبادی لازم برای بررسی دیگر علوم محسوب می شوند و در این راستا، علوم فلسفی در جایگاه تأمین کننده مبادی تصدیقی سایر علوم قرار دارند.

وی با بیان این که در شناخت علوم ما ناگزیز از توجه به مقولاتی چون معرفت شناسی، هستی شناسی و انسان شناسی هستیم، افزود: ملاصدرا در آثار خود به تفصیل از آرمانشهر صحبت نکرده و در دو جا به شکل مشخص اشاره ای به این موضوع داشته و لذا ما برای بحث در خصوص مسائل ملاصدرا و از جمله مساله آرمانشهر باید به مبادی علوم و اندیشه صدرالمتألهین مراجعه کنیم.

عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران یادآور شد: برخی افراد در بررسی دیدگاه و نظر ملاصدرا به مبادی اندیشه ای او توجه ندارند و می خواهند بدون توجه به این مبادی به تحلیل آرا و اندیشه های او بپردازند و حال آن که سه مبنا و مبدأ مهم در این رابطه همان معرفت شناسی، هستی شناسی و انسان شناسی است و به عنوان مثال باید بگویم که آرمانشهر در فلسفه و حکمت صدرایی بی شک دارای مبانی معرفت شناسی ملاصدراست.

وی همچنین با بیان این که شناخت حقیقت انسان و جامعه، لازمه درک ما از آرمانشهر صدرایی است، خاطرنشان کرد: هر کسی که قصد دارد جامعه را ارتقا بدهد معتقد است که انسان موجودی مختار است و در عین حال میل به سمت تکامل دارد و در بحث از آرمانشهر صدرایی ما می خواهیم جامعه مطلوب را به تصویر بکشیم و مهم ترین سوال این است که انسان باید به کجا برسد و کمال حقیقی او چیست؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha