چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
امام جمعه کاکی

حوزه/ فرصت نخست عینی‌شدن ساخت‌های اجتماعی و نهادی ثبات‌آفرین و تعادل‌بخش برای مردم است. شروع رخ‌نمایی چنین روندی را باید از سخنرانی ۳۰ اردیبهشت در حسینیه امام خمینی جُست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت‌الاسلام حسین حسین پور امام جمعه کاکی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اظهار داشت: در روزهایی قرار داریم که کمتر از سی روز به انتخاب چهاردهمین رئیس جمهور مانده است. زمان به سرعت در حال ورق خوردن است.

وی افزود: واقعه تلخ ۳۰ اردیبهشت زلزله‌ای سهمگین بود که پس‌لرزه‌هایش می‌توانست یک کشور را دچار فروپاشی یا حداقل بحران کند، اما با عنایت الهی و لطف امام زمان علیه السلام که در تدبیرِ خداییِ رهبر حکیم انقلاب و حضور معنادار مردم متجلی فرصت‌هایی بی‌بدیل برای ملت ایران آفریده شد و مخاطرات فراوانی از سر ملت، گذرانده شد.

امام جمعه بخش کاکی با اشاره به عینی‌شدن ساخت مستحکم جامعه با تدبیر رهبرانقلاب گفت: فرصت نخست عینی‌شدن ساخت‌های اجتماعی و نهادی ثبات‌آفرین و تعادل‌بخش برای مردم است. شروع رخ‌نمایی چنین روندی را باید از سخنرانی ۳۰ اردیبهشت در حسینیه امام خمینی جُست. اطمینان‌بخشی به ملت که از پس یک طوفان بزرگ هیچ گزندی کشور را تهدید نمی‌کند، غیر از ریشه‌های معنوی و الهی از منظر علم سیاست، فقط از یک سیاستمدار پخته برمی‌آید، از کسی‌که هم ظرفیت‌های اجتماعی و هنجاری جامعه ایرانی را بشناسد هم ظرفیت‌های نهادی ساختار و بافتار حکومت را و این باعث شد از عصر همان روز با ورود قدرتمندی که صورت گرفت نه‌تنها خلأ قدرتی رخ ندهد بلکه حتی یک خلأ محدود اداری، هم اتفاق نیفتاد.

حجت الاسلام حسین پور بیان داشت: نشانه چنین وضع ثبات‌بخشی، صف کشیدن نمایندگان کشورهای مختلف حتی آنهایی که مدت‌ها رابطه دیپلماتیک با ایران را قطع کرده بودند برای ادای احترام به دولتمردان ایرانی بود.

امام جمعه کاکی با بیان اینکه این فرآیند تولید قدرت دو ضلع مهم دارد گفت: نخست ساخت اجتماعی که با تجمع‌های انبوه میلیونی در تهران و قم و تبریز و مشهد و... بازتولید شد و دیگری، ساخت سیاسی.

وی با بیان اینکه فرصت بازآرایی جدید قدرت سیاسی از معبر انتخابات است اظهار داشت: فرصت بزرگ دوم در پسا ۳۰ اردیبهشت امکان بازآرایی این ساخت قدرت از مسیر یک انتخابات جدید است. در ورق خوردن تاریخ روی دور تند، گروه‌های سیاسی و اجتماعی و جریان‌های مرجع فکری و فرهنگی کاری که باید در یک سال یا حتی ۵ سال آینده انجام می‌دادند را حالا مجبورند در یک ماه یا کمتر از آن انجام دهند و برای یک انتخابات زودهنگام آماده شوند.

حجت الاسلام حسین پور در پاسخ به این سوال که از دولت چهاردهم باید چه بخواهیم؟ گفت: اینکه دولت چطور و با چه جهت‌گیری‌هایی باید اداره شود، نمی‌تواند مستقل از دو مسئله باشد؛ اول نیازهای سیاسی و اجتماعی فعلی کشور که پس از وقایع و آشوبهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ وجود داشته و قابل کتمان نیست و دوم اقتضائات حکمرانی که از دل تحولات بعد از ۳۰ اردیبهشت مترتب می‌شود و قدرت اجتماعی که از بطن این رویداد تولید شده است.

وی ادامه داد: ناظر به این دو مولفه دقت در چند موضوع غیرقابل اجتناب است و اینها البته همه مسائل نیستند، بلکه فقط نمونه‌هایی هستند که می‌شود درباره‌شان فکر کرد.

امام جمعه بخش کاکی با تاکید بر تقویت توازن بین امنیت و ثبات گفت: وضعیت سیاسی و امنیتی منطقه و تحولات سیاسی احتمالی که در آینده منطقه در جنگ غزه و در جهان، در انتخابات ایالات متحده و تنش‌های چین و تایوان، رخ می‌دهد، موجب می‌شود همچنان مقوله امنیت سرتیتر برنامه حکمرانی در ایران باشد. دولت چهاردهم باید همچون دولت سیزدهم بر تلاش خود از امنیت داخلی، مبتنی برتفاهم و اقناع و تقویت سرمایه اجتماعی در داخل بیفزاید و تولید بازدارندگی فعال را همزمان با افزایش مشارکت مردم در اداره کشور و تقویت توان دفاعی تداوم و تعمیق بخشد.

وی همچنین با تاکید بر تلاش‌افزایی برای ترمیم شکاف‌های سیاسی و اجتماعی ابراز داشت: حوادث سال ۱۴۰۱ و قبل از آن در ۹۸ و ۹۶ گرچه با توطئه‌ دشمنان آلوده به آشوبهای منافقان و سلطنت‌طلبان و بدخواهان ایران داشت اما نباید منکر اعتراض‌ها ونارضایتی‌های بخش زیادی از مردم شد. اگر بخش اعتراضی و نه لایه شورشی وقایع ۱۴۰۱ را به‌عنوان مهم‌ترین رخداد اعتراضی چند سال اخیر بدانیم، لذا دولت آینده با فهم درست از عدالت و پیشرفت، باید در مسیر ترمیم این شکاف و فاصله حرکت کند.

امام جمعه کاکی افزود: دولت سیزدهم علی‌رغم همه محدودیت‌های اقتصادی ناشی از تحریم، زمینه خوبی برای ترمیم بخش اول این شکاف داشت. شخص رئیس شهید و محبوبِ دولت، به لحاظ شخصیت اجتماعی توانست زمینه‌ساز فیصله دادن به این سطح از تعارض باشد؛ شخصیت والای، سید محرومان در نظر و عمل در این ماجرا کاربرد جدی داشت. این خط حتما در دولت چهاردهم باید تداوم یابد تا به انسجام و ائتلاف و اخوت ایمانی دوچندان بینجامد.

وی با تاکید بر ارتقاء سطح اخلاق سیاسی در کشور گفت: بی‌تردید بخشی از استقبال پرشور از پیکر آیت‌الله رئیسی به شخصیت اخلاقی و صفات والای اخلاقی ایشان بازمی‌گشت. مردی که برخلاف بسیاری از دولتمردان سابق شخصیتی تنش‌زدا و فیصله‌بخش و البته صادق و اخلاقی داشت. شخصیتی که هیچ ربطی به نزاع‌های چند ماه اخیر سیاسی کشور نداشت. تبدیل میدان ایجابی رقابت‌های سیاسی به جدال افشاگران پروژه‌ای، از غیراخلاقی‌ترین اتفاقات سیاسی سال‌های اخیر کشور بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha