شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ |۱۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 22, 2024
1

حوزه/ کتاب «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم (بر اساس دیدگاه‌های مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای)» به کوشش حجت الاسلام والمسملین محمدصادق یوسفی مقدم منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم (بر اساس دیدگاه‌های مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای)» به کوشش حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۴۷۷ صفحه به چاپ رسید.

پس از برگزاری همایش ملی مقاومت اسلامی از منظر قرآن کریم، مقالات فراوانی به دبیرخانه همایش ارسال گردید. رویکرد برخی مقالات دریافتی در بررسی موضوع مقاومت، تبیین دیدگاه‌های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است. از آنجا که آشنایی با دیدگاه‌های معظم له که پیشوای مقاومت اسلامی در جهان اسلام‌اند، از اهمیت ویژه برخوردار است، تصمیم گرفته شد این مقالات به صورت مستقل منتشر شود و در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.

ساختار اثر

این کتاب در ۱۳ مقاله تألیف شده است؛ مقاله اول با عنوان «مبانی قرآنی و روایی مقاومت در کلام مقام معظم رهبری(مدظله العالی)» اثر غلامحسین اعرابی به بررسی مبانی مقاومت شامل ایمان به خدا، اتکا و توکل به خدا، تحقق وعده خداوند و عزم و اراده قوی بر مقاومت می‌پردازد.

مقاله دوم با عنوان «طرح کلی مبانی اندیشه مقاومت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از منظر قرآن کریم به قلم فرزانه جعفری و نرجس السادات محسنی» معنای مقاومت، خاستگاه مقاومت و مبانی اندیشه مقاومت را شرح می‌دهد.

«پشتوانه قرآنی دستگاه محاسباتی مقاومت اسلامی از دیدگاه امام خامنه‌ای(مدظله العالی)» نوشته سید محمدعلی مسعودی، عنوان سومین مقاله از کتاب حاضر است که مولفه‌های دستگاه محاسباتی مقاومت، اهداف و ارزش‌های مقاومت و خودشناسی مقاومت را مورد تأکید قرار داده است.

مقاله چهارم با عنوان «نقش مدیریت جهادی در عرصه‌های سه گانه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با تأکید بر تأثیرات مستقیم آن در تحقق مقاومت انقلابی از دیدگاه مقام معظم رهبری» به قلم محسن مدنی نژاد، ملاک‌های شاخص در مدیریت جهادی، دستاوردهای مدیریت فرهنگی جهادی و شاخص‌های مقاومت انقلابی را تبیین کرده و مدیریت جهادی و عرصه‌های سه گانه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، مقاومت انقلابی در عرصه اقتصاد و محورهای کلیدی تحقق اقتصاد مقاومتی را به رشته تحریر درآورده است.

پنجمین مقاله با عنوان «جایگاه تاکتیک نرمش در راهبرد مقاومت اسلامی با تأکید بر اندیشه قرآن بنیان مقام معظم رهبری» نوشته فرج الله میرعرب ضرورت دشمن شناسی در نرمش و نمونه‌هایی از نرمش قهرمانانه برای رسیدن به هدف مقاومت را بررسی می‌کند.

مقاله ششم با عنوان «کاربرد مقاومت در پرتو راهبرد انتظار از منظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با ابتنا بر بیانیه گام دوم انقلاب» اثر محمود ملکی راد است که نویسنده در این مقاله انتظار و راهبردهای مقاومت شامل عدالت خواهی و مقاومت، ظلم ستیزی و مقاومت، تعهدزایی و مقاومت و کمالگرایی و مقاومت را شرح می‌دهد.

«تبیین قرآنی پشتوانه‌های دکترین مقاومت امام خمینی(قدس سره) با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری» نوشته ناهید موحدی، محمد صادقی و مهدی صادقی، عنوان هفتمین مقاله از کتاب مذکور است که در آن پشتوانه‌های دکترین مقاومت امام خمینی در بیانات رهبری شامل مقاومت، واکنش طبیعی در مقابل زورگویی، امکان پذیر بودن مقاومت در مقابل قدرت‌ها و وعده الهی پیروزی جبهه مقاومت و شرایط تحقق آن به نگارش درآمده است.

مقاله هشتم با عنوان «مؤلفه‌های نقش آفرین فرهنگ جهادی برای تقویت مقاومت اسلامی در سپهر اندیشه آیت الله خامنه‌ای(مدظله العالی)» به قلم محمدعلی محمدی، عرصه‌های هماهنگی فرهنگ جهادی با مقاومت اسلامی و مؤلفه‌های مقاومت ساز فرهنگ جهادی را بررسی می‌کند.

مقاله نهم با عنوان «مهم‌ترین راهبردهای نظری اقتصاد مقاومتی بر اساس آموزه‌های قرآن با رویکرد به دیدگاه‌های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اثر محمدصادق یوسفی مقدم، راهبردهای نظری شامل اعتقاد به جامعیت دین، احساس مسئولیت، اعتماد به امدادهای الهی و اعتقاد به وجود دشمن و مقابله با اهداف و برنامه‌های اقتصادی او را تبیین می‌کند.

«درآمدی بر راهبردهای عملی اقتصاد مقاومتی بر اساس آموزه‌های قرآن با رویکرد به دیدگاه‌های مقام معظم رهبری(مدظله العالی)» نوشته حسن شیرزاد کمانگر، عنوان دهمین مقاله از کتاب حاضر است که در آن راهبردهای عملی شامل الگوی تولید، الگوی مصرف و اجرای عدالت به رشته تحریر درآمده است.

نویسنده در مقاله یازدهم با عنوان «راهکارهای دستیابی به اقتصاد مقاومتی از منظر قرآن و اهل بیت(ع) با نگاهی به رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به قلم عیسی عیسی زاده و یاسر ابوزاده گتابی، راهکارهای اقتصاد مقاومتی شامل راهکارهای فرهنگی، اخلاقی و اقتصادی را مورد بررسی قرار داده است.

مقاله دوازدهم با عنوان «رابطه مصرف و فرهنگ مقاومت از منظر قرآن کریم با نگاهی بر رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی)» اثر زینب تقیلو، خدیجه حسین‌زاده و حسن صادقی، مبانی قرآنی مصرف و نقش آن در مقاومت شامل عزت مداری، عدم وابستگی به بیگانگان و اصول قرآنی مصرف و نقش آن در مقاومت را شرح داده است.

سیزدهمین و آخرین مقاله از این کتاب با عنوان «اسراف، مانع اخلاقی در مسیر مقاومت اسلامی با نگاهی بر رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی)» نوشته فیروزه دلداری و حکیمه براتیان، مصادیق اسراف در قرآن، عوامل اسراف و آثار اسراف در ممانعت از مقاومت اسلامی را مورد تأکید قرار داده است.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha