جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 21, 2024
امام خمینی

حوزه/ کتاب "امام خمینی(ره) و الگوهای دین شناختی در مسائل زنان" به قلم سیدضیاء مرتضوی را انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یعنی بوستان کتاب در سال ۷۸ منتشر کرده که البته چندین بار هم تجدید چاپ شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نویسنده این کتاب در مقدمه ضمن تأکید بر این حقیقت که دستگاه اندیشه و ساختار سلوک فردی و اجتماعی حضرت امام (ره)، دستگاه واحد با اجزایی به هم پیوسته است، متذکر می شود که شناخت دین از نگاه امام راحل و از جمله شناخت شخصیت انسانی اسلامی زنان و مسائل آنان از جمله رسالت های جامعه ایرانی به خصوص نسل جوان است.

به زعم مؤلف، این مهم آن گاه ضرورتی مضاعف پیدا می کند که می دانیم پیدایش و استمرار انقلاب اسلامی و چارچوب مدیریت نظام و اجتماع اسلامی بر اساس اندیشه امام خمینی(ره) بوده است.

لازم به ذکر است که مباحث این کتاب، ابتدا در مجله پیام زن به مناسبت فرا رسیدن یکصدمین سال تولد حضرت امام (ره) انتشار یافت و در چند محور به خصوص مورد توجه قرار گرفت؛ کلام و انسان شناسی، خانواده و تربیت، جامعه و فرهنگ.

در بخش اوّل (انسان شناسی و کلام)، موضوعاتی چون یکسان بودن حقیقت انسانی زن و مرد، عدم انحصاری بودن دستیابی به حیات طیبه، جزای احسن و عمل صالح و گشوده بودن راه کمال برای همه اعم از زن و مرد، عاطفه نقطه عطف زندگی مورد بحث قرار گرفته است.

در بخش دوم با عنوان خانواده و تربیت، به این مسائل پرداخته شده است: زنان زیربنای فضیلت های انسانی و ارزش های والای الهی، الگوطلبی و الگوسازی و نقش مهم آن در شکل گیری شخصیت زنان، معرفی جامع و درست و اصولی الگوها، ارزش و اهمیت و قداست خانواده به عنوان نهاد فراگیر اجتماعی، شأن مادری و شرافت و مسئولیتی که زن در این جایگاه دارد و توجه ویژه ای که امام در بیانات خویش بدان داشته است.

بخش سوم کتاب را موضوع جامعه و فرهنگ تشکیل می دهد و مشتمل بر این نکات است؛ نقش تکمیلی متقابل زن و مرد در نظام آفرینش و ساختار تکوینی زندگی آدمی؛ توجه به ملاک های اصیل و معیارهای حقیقی در ارزش گذاری وزن انسانی بانوان، اراده و اختیار و آزادی عمل به همراه خرده آگاهی زن، او را در تعیین سرنوشت خویش مسئول و متعهد می داند و در این مقوله زنان با مردان مشترکند، مشارکت سیاسی، حضور در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و دفاعی، نظارت عمومی و نقش زنان، حفظ و رعایت جهات شرعی و توجه به عفاف و حجاب توسط بانوان برای حضور در عرصه های اجتماعی و سیاسی و این که تحصیل و تدریس فرصتی است که به جنس خاصی تعلق ندارد و باید برای همه فراهم باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha