پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
چیستی و چرایی ادبیات قدسی

حوزه/ نصرالله قادری نویسنده و نمایشنامه‌نویس به معرفی کتاب «چیستی و چرایی ادبیات قدسی»؛ درآمدی بر روش‌نامه ادبیات آیینی نوشته سیدعلی شجاعی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «چیستی و چرایی ادبیات قدسی»؛ درآمدی بر روش‌نامه ادبیات آیینی عنوان کتابی پژوهشی از درس‌گفتارهای سیدعلی شجاعی نویسنده معاصر است که توسط نشر نیستان منتشر شده است.

شجاعی که طی سال‌های اخیر تلاش بسیاری برای توسعه ژانر ادبیات آیینی تاریخی کرده است و در کنار آثار خود، در تربیت نویسندگان جوان برای حضور در این عرصه نیز قدم‌هایی برداشته است؛ وی در این کتاب سعی داشته تا در مقام تئوری بایدها و نبایدهای این گونه ادبیات را کشف و ارائه کند و بر همین اساس در مقدمه این کتاب عنوان می‌کند: ادبیات بر دو شکل گسترش پیدا می‌کند: بر مبنای تخیل صرف و یا تخیل بر مبنای واقعیت. رمان تاریخی و ادبیات آیینی در قالب دوم یعنی تخیل بر مبنای واقعیت جای می‌گیرند با این تفاوت که در رمان آیینی الزامی به پایبندی به همه وجوه تاریخ وجود ندارد.

نصرالله قادری نویسنده و نمایشنامه‌نویس در ویدئویی به معرفی این کتاب پرداخته و می‌گوید:‌ «شجاعی در این اثر پژوهشی ژرف انجام داده که عملی دشوار است، کتابی که توانسته مفاهیم ادبیات قدسی را توضیح دهد و خود نویسنده یادآور می‌شود که ادبیات قدسی و به تبع آن ادبیات آیینی در مقام تالیف از منظر درون دینی در دو ساحت تاریخی که به زندگی و زمانه معصوم، به واقعه تاریخی با حضورمعصوم؛‌ به واقعه تاریخ بی‌حضور معصوم و قصص قرآنی می‌پردازد و سطح اجتماعی امروزی و آپارتمانی مفهوم توحیدی‌، اخلاقی، آداب زندگی؛ معجزات و کرامات و نوامیس خلقات را مطرح می‌کند.

سیدعلی شجاعی در این کتاب به زبانی شیرین و شیوا در مختصرترین شکل ممکن ذات این مفهوم را ارائه داده است، برای ادراک ادبیات قدسی و اینکه ما تاریخ نگاری نمی‌کنیم و باید بتوانیم تاریخ را با تخیل علت فاعلی پیوند بزنیم و آن را ارائه دهیم،‌ به خوبی در این کتاب ارائه داده است.

این کتاب‌،‌ کتابی دشوار، سهل و ممتنع است، هر کس که می‌خواهد در این زمینه قلم بزند، باید آن را بخواند تا بداند چگونه می‌توان از ساحت فن و تکنیک وارد این دنیا شد تا به کشف و شهودی آسمانی رسید.

انتشارات کتاب نیستان این اثر را در ۸۴ صفحه به قیمت ۵۵ هزار تومان منتشر وروانه بازار نشر کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha