جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 21, 2024
فتوای هسته ای

حوزه/ فتوای هسته ای عنوان کتابی است که به بررسی فقهی و حقوقی فتوای آیت الله العظمی امام خامنه ای پیرامون حرمت تولید و استفاده از سلاح های هسته ای می پردازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب فتوای هسته‌ای که به بررسی فقهی و حقوقی فتوای آیت الله العظمی امام خامنه‌ای پیرامون حرمت تولید و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای می‌پردازد از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی به زیور طبع آراسته شد.

این کتاب به قلم حجه الاسلام محمدحسین پورامینی دانش آموخته دانشگاه علوم اسلامی رضوی به رشته تحریر در آمده که از سوی انتشارات این نهاد علمی فرهنگی منتشر و روانه بازار شده است.

نویسنده در این کتاب بر این نکته تاکید می‌کند که، در شرایطی که تاکنون در حقوق بین الملل، هیچ ممنوعیت جامع و مطلقی در خصوص استفاده از سلاح‌های هسته‌ای وجود ندارد، آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای برای اولین بار در قالب یک فتوای فقهی، تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای را حرام و ممنوع اعلام کرده و بیان داشتند که سلاح‌های هسته‌ای در سلسله نیازها و نظام تسلیحاتی جمهوری اسلامی هیچ جایگاهی ندارد.

این فتوا بیانگر نگاه انسانی و رویکرد بشردوستانه فقه امامیه است که در این کتاب بدان پرداخته و در سه بخش سازمان‌دهی شده است.

بخش نخست کلیات تحقیق با عنوان «تحلیل مفهومی سلاح هسته‌ای، آثار مخرب، و رویکرد بین‌المللی در برابر آن» نام‌گذاری شده و دارای سه فصل بوده که به شناخت سلاح هسته‌ای از حیث موضوع‌شناسی و رویکرد بین‌المللی پیرامون آن پرداخته است.

بخش دوم تحقیق «چیستی فتوای هسته‌ای آیت‌اللّه خامنه‌ای و جایگاه آن در فقه و حقوق بین‌الملل» است که پس از موضوع‌شناسی فتوای هسته‌ای و بررسی ماهیت آن، مبانی نظری و جایگاه این فتوا در فقه و نظام حقوق بین‌الملل را مورد بررسی قرار داده است.

بخش سوم این تحقیق نیز با عنوان «ادلۀ فقهی و حقوقی فتوای آیت‌اللّه خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت مطلق تولید و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای» آمده است.

فصل اول بخش سوم به بیان ادلۀ فقهی و حقوقی فتوای آیت‌اللّه خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت مطلق تولید سلاح‌های هسته‌ای پرداخته و فصل دوم آن، به بررسی ادلۀ فقهی و حقوقی فتوای آیت‌اللّه خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت مطلق استفاده از سلاح‌های هسته‌ای اختصاص دارد.

کتاب فتوای هسته‌ای نوشته علمی حجت الاسلام محمدحسین پورامینی در ۴۱۶ صفحه و قیمت ۲۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر و در نمایشگاه کتاب دائمی دانشگاه واقع در صحن امام حسن مجتبی علیه السلام حرم مطهر رضوی به شماره تلفن ۰۵۱۳۲۲۳۶۸۱۷ قابل دریافت است

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha