جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 21, 2024
کد خبر: 1161487
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
کتاب گریزهای اخلاقی در ورزش

حوزه/ انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام با هدف اهمیت تولید محتوای مناسب در تبلیغ بین ورزشکاران، کتاب گریزهای اخلاقی در ورزش نوشته علیرضا صانعی را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از مهم‌ترین سلاح‌های تبلیغ که هر طلبه‌ای باید به آن مجهّز باشد، سلاح محتواست. متأسفانه به‌خاطر کمبود محتوای مناسب در تبلیغ، بیشتر اوقات از روی ضعف و انفعال عمل کرده‌ایم. این امر در جامعه امروز، به‌ویژه در محیط‌های ورزشی و در بین ورزشکاران، مشهود است.

در شرایط فعلی شاهد هجوم بی‌امان شبهات علیه مبانی اعتقادی شیعه و اسلام راستین هستیم و راهکار مبارزه با این انفعال، تولید محتوای مناسب است. به قول ورزشی‌ها بهترین دفاع، حمله است؛ بدین‌معنا که مبلغان دینی باید از لاک صرفاً دفاعی و انفعالی خارج شده و قدرت هجوم فکری خود را بالا ببرند، در بین ورزشکاران نیز، باید از بیان مطالب کلی دینی اجتناب شود و شرایط زمانی، مکانی و حتی سنّ و سال مخاطب در نظر گرفته شود و به مباحث جذّابی که بعضاً با مرام ورزشکاران مشهور و بنام، تناسب دارد، پرداخته شود.

کتاب گریزهای اخلاقی در ورزش به قلم علیرضا صانعی از سلسله کتاب‌های گروه تجربه‌نگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام در سه فصل ارزش‌های شخصی و فردی، ارزش‌های تعاملی و بین فردی و تمثیلات تدوین شده است. در عنوان کتاب، منظور از «گریز اخلاقی»، کوتاه و نقطه‌زن است و منظور از «اخلاق» عبارت است از ملکات نفسانی، آداب فردی و اجتماعی و نیز تمام افعال اختیاری اعم از جوارحی و جوانحی که منصف به «خوب» و «بد» می‌شوند و بار ارزشی دارند.

این رفتارهای اخلاقی، لزوما از جانب مسلمانان مراد نیست، بلکه ورزشکارانی که مسلمان نیستند و حرکات اخلاقی‌ای از آن‌ها سرزده است در این کتاب به آن‌ها پرداخته می‌شود. البته این‌طور نیست که در این کتاب فقط موارد ورزشی بیان شده باشد، بلکه گاهی حکایت‌های اخلاقی در ابتدای هر موضوعی بیان شده که این حکایت‌های اخلاقی برای ورود به بحث و جلب‌توجه مخاطب لازم است.

به عنوان نمونه، برای کنترل خشم، نباید مباحث کلی و وقت‌گیری که در برخی کتب آمده را برای ورزشکاران بگوییم؛ بلکه به‌جای ذکر این مباحث، همین‌که بگویید مثلا رونالدو در فلان مسابقه به فلان شکل خشم خودش را کنترل کرد و بر اعصاب خودش مسلط شد یا مسی و زیدان وقتی با بدترین رفتارها از سمت بازیکن‌ حریف مواجه می‌شدند چه واکنشی را نشان می‌داده‌اند، تأثیرگذار است.

کتاب گریزهای اخلاقی در ورزش منتشر شد

این اثر در نظر دارد مهم‌ترین ارزش‌های اخلاقی‌ای را که ورزشکاران باید بدانند به‌صورت کوتاه و موردی و کاربردی استخراج کند و آن‌ها را در اختیار مبلّغان و مسئولین فرهنگی فدراسیون‌ها، باشگاه‌ها، هیئت‌ها و نهادهای ورزشی قرار دهد تا آن‌ها با استفاده از این محتوای تولیدشده بتوانند راحت‌تر و مفیدتر تبلیغ کنند و در جامعه هدف خود منشأ اثر باشند.

خواندن متن این کتاب به مبلغان و مربیان فرهنگی کمک می‌کند تا با انتخاب موضوعات و عناوین جذاب و متناسب با نیازهای ورزشکاران، یک سخنرانی کوتاه در بازه زمانی ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای، آماده کنند. کوتاه بودن صحبت مبلغ به این دلیل است که ورزشکاران، در قبل و بعد از آن صحبت‌ها، تمرینات سخت و پرفشاری داشته و دارند و لذا تحمّل سخنرانی‌های طولانی‌مدت را ندارند.

کتاب گریزهای اخلاقی در ورزش نوشته علیرضا صانعی در قطع رقعی، ۲۳۶ صفحه و شمارگان ۳۰۰ نسخه، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر و روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha