جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 21, 2024
چاپ چهارم «تل آویو سقوط کرد»

حوزه/ کتاب «تل آویو سقوط کرد» به قلم سمیه علی‌هاشم ترجمه سعیده سادات حسینی در نشر کتابستان معرفت به چاپ چهارم رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «تل آویو سقوط کرد» به قلم سمیه علی هاشم ترجمه سعیده سادات حسینی در نشر کتابستان معرفت به چاپ چهارم رسید.

این رمان، روایت مردمانی است که دفاع از مظلوم را، فارغ از هر جهت‌گیری سیاسی، سرلوحۀ زندگی‌شان می‌دانند… این رمان سناریوی آزادی فلسطین و از بین بردن موجودیت اسرائیل است با روش‌های مختلف آرزویی نزدیک به واقعیت، خیالی شبیه حقیقت…، اگر جوانان بخواهند، هرکاری شدنی است؛ حتی سرنگون‌کردن اسرائیل! داستانی که در سال ۱۴۰۱ توانست جایزه جشنواره کتاب فلسطین را به دست بیاورد.

این عنوان سال پیش، فقط عنوان داستانی بود که نویسنده آنچه را از صمیم قلب آرزو می‌داشت، در قالب کلمات عرضه کرده بود؛ اما حالا بعد از وقایع اکتبر ۲۰۲۳، بی‌شک برای هیچ‌کس تصور سرنگونی زورگویان دشوار نیست. نویسنده امیدش را در نوجوان‌ها و جوان‌هایی به واقعیت بدل کرده است که با سرسپردگی به آموزش‌های یکی از شخصیت‌های اصلی داستان توانسته‌اند، سرنوشتشان را تغییر دهند و آنچه را به ناحق از آن‌ها گرفته‌اند بازپس گیرند. آن‌ها از ابزار قدرت برای سرنگونی قدرت استفاده می‌کنند، از جان خود می‌گذرند و به آرزویشان می‌رسند.

نویسنده کوشیده است به‌وضوح هویت و وطن‌خواهی و از خودگذشتگی فلسطینیان را در مقابل بی‌هویتی و بی‌تفاوتی اسرائیل قرار دهد

کتابی که امروز پیشِ روی ماست، اولین اثر نویدبخش این نویسنده محسوب می شود که نماینده نسل پیروزی است؛ نسلی که خرد و آگاهی اش از زمان شکست ها پیشی گرفته است. آنچه در گذشته رویایی محال بود، امروز در ضمیر او به واقعیتی زنده تبدیل شده است که چشم انسان می تواند آن را ببیند و سرانگشتانش لمسش کند. از نظر او، نابودی اسرائیل اجتناب ناپذیر است و اتمام حیاتش مشروط به زمان و ساعت صفر است و لحظۀ تحقق این وعدۀ الهی برای فتحْ به زودی فرا خواهد رسید.

«تل آویو سقوط کرد تا یافا بازگردد!» این مژده‌ای است که این رمان می‌دهد و بازگشت یافا نشانه آن است که به زودی دروازه‌های قدس باز شده و در آنجا نماز برپا خواهد شد با چفیه‌هایی که فلسطینیان چنان تاجی از خون بر سر دارند و عطر مبارزه و شهادت از آن به آسمان می رود. از دروازه خلیل در قدس قدیم تا کافه عمو رضا و دیوار تاریخ کافه با نقشه فلسطین تا بقیه دروازه‌ها (دروازه ساهره، اسباط، مغاربه، رحمت، حطه و…) حنظله رویش را به گستره سرزمین مقدس برمی گرداند؛ جایی که هر گوشه آن ردپای مجاهدان است که با تدبیر یاسر و همراهانش در واحد ۱۰۰۱ ترسیم شده است تا بین گلوله تفنگ خود و گل سرخی که ساره یک روز صبح روی تپه رامیه به عنوان نماد عشقشان به او داد، طلوع تازه ای رقم بزند، همان روزی که قلب یاسر بین دو عشق بزرگ نوسان یافت: ساره و فلسطین! «پویه کن! این شرابی طهور و گواراست!»

کتاب «تل آویو سقوط کرد» به قلم سمیه علی هاشم ترجمه سعیده سادات حسینی در ۱۶۰ صفحه در نشر کتابستان معرفت به چاپ چهارم رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha