چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
آذین

حوزه / یک کارشناس رسانه گفت: وقتی در تولیدات شبکه نمایش خانگی، فرهنگ غیر ایرانی و غربی مورد توجه قرار می‌گیرد به خانواده صدمه وارد می‌شود چون بسیاری از خانواده‌ها مخاطب این هستند.

جبار آذین کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه بیان کرد: فرهنگ حاکم بر کشور بر پایه آموزه‌های دینی و ملی است برای همین اثری که قرار است در حوزه فرهنگ تولید شود باید بر پایه آموزه‌های دینی و ایرانی شکل گرفته باشد در غیر این صورت کارهای تولیدی آثاری تقلیدی از فیلم‌ها و سریال‌های خارجی هستند اما متاسفانه در تولیدات سینمایی و سریالی پلتفرم‌ها این موضوع را کمتر شاهدیم حتی می‌توان گفت در این عرصه فرهنگ‌سوزی هم رخ می‌دهد.

وی درباره جایگاه خانواده در تولیدات نمایش خانگی، گفت: وقتی در تولیدات شبکه نمایش خانگی فرهنگ غیر ایرانی و غربی مورد توجه قرار می‌گیرد به خانواده صدمه وارد می‌شود، چون بسیاری از خانواده‌ها مخاطب این تولیدات هستند. در برخی از فیلم‌ها و سریال‌ها روابطی که در خانواده ترسیم می‌شود بر پایه آموزه‌های ایرانی شکل نیست و به نوعی گسست خانوادگی را تبلیغ می‌کند! برای مثال یکی از نمودهای بارز این امر به رواج سیگار کشیدن در خانواده‌ها است؛ این امر سبک زندگی را تبلیغ می‌کند که به هیچ وجه بر پایه آموزه‌های بومی شکل نگرفته است.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: نوجوان الگوهای خود را از برنامه‌های نمایشی می‌گیرد پس فکر نکنیم آثار ما صرفاً سرگرمی است. اگر به این نکته واقف شویم مطمئنم بسیاری از خطاهای احتمالی از بین خواهد رفت. برای بهبود وضعیت فوق نیز تنها نمی‌توان به دستور و بخشنامه اتکا کرد زیرا تجربه ثابت کرده این گونه برخوردها تاثیرگذاری لازم را نخواهد داشت.

آذین تاکید کرد: فردی که می‌خواهد سازنده یک اثر نمایشی باشد باید نسبت به فرهنگ بومی و اسلامی نیز آگاه باشد، وگرنه نباید از فیلمسازی که آموزه‌های بومی و دینی را درک نکرده، توقع ساخت اثری متکی بر ارزش‌های ایرانی اسلامی را داشت البته در این میان نمی‌توان از نقش مدیران نیز غافل شد چون آنها با مهیا کردن شرایط تولید، قادرند زمینه‌ساز تولید آثار خوبی باشند.

وی درباره نقش نهادهای نظارتی بر تولیدات نمایش خانگی، گفت: من در این حوزه کار کارشناسی را مشاهده نمی‌کنم بلکه اکثر اقدامات شعاری و کلیشه‌ای است، بنابراین در آثار موجود شبکه نمایش خانگی چندان سبک زندگی ایرانی اسلامی را مشاهده نمی‌کنیم. به باور من آثار هنری هر اندازه به فرهنگ بومی و اسلامی نزدیک‌تر باشند در جذب مخاطب موفق‌تر خواهند بود. البته منکر این نیستم که در برخی تولیدات اخلاقیات به صورت محدود مورد توجه قرار گرفته است اما جالب است بدانید اخلاقیاتی که در برخی از آثار نمایشی می‌بینیم بر پایه فرهنگ ایرانی اسلامی نیست بلکه تنها نیز برگرفته از آموزه‌های غربی است!

این منتقد در انتهای گفت‌وگو درباره عملکرد تلویزیون نیز گفت: رسانه ملی هیچگاه در پی رقابت با رسانه‌های دیگر نبوده بلکه بیشتر انحصارگرایی را دنبال کرده است. معتقدم اگر می‌بینیم امروز وضعیت چندان مناسبی در پلتفرم‌ها حاکم نیست بخشی از دلیلش را باید در عملکرد تلویزیون جستجو کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha