دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
جشن سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) در حرم حضرت معصومه(س)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین انصاریان با تأکید بر این که به برکت وجود با عظمت علی و فاطمه سلام الله علیهما، لؤلؤ و مرجان پدید آمده است، وجود مبارک فاطمه معصومه سلام الله‌علیها را یکی از برکات وصلت دو دریای معرفت الهی توصیف کرد و گفت: مضجع شریف بانوی کرامت در قم، برکات غیر قابل وصفی را به دنبال داشته است، حوزه‌های علمیه با آن عظمتی که در تربیت مراجع و مفسران بزرگ اسلامی دارد تنها یکی از برکات این وجود نازنین است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن گرامیداشت سالروز ازدواج مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام و فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، با بیان این که آیات قرآن کریم مبتنی بر ظاهر و تأویل معنی می‌شوند، تأویل را برگرداندن معنی ظاهر به معنایی دیگر دانست و ابراز داشت: تأویل قران کریم منحصراً در اختیار ذات اقدس الهی و پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم‌السلام است و هیچ فردی دیگری اجازه تأویل آیات را ندارد؛ قرآن کریم در آیه شریفه «وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ» تأویل آیات را در غیر از خداوند و راسخون در علم که دانش تغییرناپذیری دارند ممنوع شمرده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به آیاتی، تأویل آنها در بیان روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام را موردتوجه قرار داد و در اشاره به فرازهای نخستین سوره الرحمن، آیات ابتدایی این سوره را از شگفت‌ترین آیات الهی دانست و اظهار داشت: قرآن کریم در سوره الرحمن با تأکید بر این که تمام روئیدنی‌های زمین، اعم از نباتات و درختان به پروردگار عالم سجده می‌کنند؛ تصریح می‌کند که تمام گیاهان و درختان زمین دارای شعور، عمل و نطق هستند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که تنها شیاطین، کافران، مشرکان، منافقان و بی‌دینان خود را از عرصه باعظمت خلقت خارج ساخته، در پیشگاه ذات اقدس الهی سجده نمی‌کنند، ابراز داشت: سجده تمام موجودات به پروردگار عالم، ناظر به وجود و ظرفیت وجودی‌شان صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین انصاریان با اشاره به این که یک‌سوم سوره الرحمن به تبیین مسائل طبیعی و علمی عالم خلقت می‌پردازد، خاطرنشان کرد: میلیاردها سال است که خورشید و ماه در این عالم حرکت دقیقی داشته، تمام منجمان مبتنی بر این دقت‌ها هزاران سال است که تقویم و زمان را به‌صورت دقیق ترسیم نموده‌اند.

وی با تأکید بر این که سوره الرحمن را باید وارد اعتقاد و اخلاق و عملمان نماییم، ابراز داشت: این سوره کل مردم دنیا را دو بخش نموده است؛ گروهی با اختیار خودشان، خود را اهل دوزخ کردند، چرا که خداوند به کفران کسی رضایت ندارد و همان‌طور که در فرازهایی از دعای کمیل می‌خوانیم، مهندسان ساختمان جهنم خود آدمیان هستند و اگر در بین انسان‌ها دشمنان و منکران خدا نبودند، هفت‌طبقه جهنم هم بهشت می‌شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه در تبیین آیات زیبای سوره الرحمن به آیات شریفه «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا یَبْغِیَانِ» اشاره نمود و اذعان داشت: اوست که دو دریا (یکی آب شور و دیگری گوارا) را به هم در آمیخت تا به هم برخورد کنند؛ و میان آن دو دریا برزخ و فاصله‌ای است که تجاوز به حدود یکدیگر نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین انصاریان تصریح کرد: پروردگار عالم جهان را جفت‌وجور آفریده است که در عین در حرکت بودن آب‌ها، هیچگاه دو دریای زیر رو شونده که حیات را در روی زمین به گردش در می‌آورند در هم نمی‌آمیزند و همواره برزخ و فاصله‌ای میان این دو قرار دارد و لوءلوء و مرجان قیمتی در این دو دریا خارج می‌شود.

وی ضمن اشاره به برخی از یافته‌های دانشمندان در گذرگاه‌های مختلف تاریخی، با بیان این که اروپایی‌ها بسیاری از کشفیات اندیشمندان اسلامی را به خود نسبت داده اند، خاطرنشان کرد: غربیان که یافته‌هایی چون شکست نور و حرکت زمین را به دانشمندان اروپایی نسبت می‌دهند، خوب می‌دانند که بیش از هزار سال قبل از آن، این مسائل در کتاب‌های اندیشمندان مسلمان مطرح شده، مستندات آن در کتابخانه واتیکان موجود است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تاویل آیات ۱۹ و ۲۰ سوره الرحمن در بیان اهل بیت علیهم السلام، با بیان این که تاویل آیه شریفه کار ائمه اطهار علیهم السلام است و اگر کسی بخواهد از خود قرآن را تاویل کند، در قیامت نشیمنگاهش آتش خواهد بود، اظهار داشت: اهل بیت علیهم السلام در روایتی می‌فرمایند، یکی از دو دریا امیرالمومنین علی علیه السلام و دیگری صدیقه کبری سلام الله‌علیها است که هر دو هم کفو و هم وزن یکدیگرند.

وی به روایتی از امام محمد باقر علیه السلام در بیان جایگاه امام علی علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله‌علیها اشاره نمود و اذعان داشت: اگر ۱۲۴ هزار پیامبر زنده می‌شدند و وارد مدینه و خانه پیامبر می‌شدند و می‌گفتند ما برای ازدواج با زهرا آمده ایم، پیغمبر می‌فرمودند؛ هیچ کدامتان هم وزن فاطمه نیستید و من دخترم را به شما نمی‌دهم. خداوند متعال تنها یک هم وزن برای حضرت زهرا خلق نموده و آن امیرالمومنین علی علیه السلام است و برای امام علی علیه السلام نیز یک هم وزن وجود دارد و آن فاطمه زهرا سلام الله علیهاست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین انصاریان ضمن اشاره به ظرفیت‌های کره زمین اعم از تنوع بی شمار گل، گیاه و درختان و وجود هزاران معدن طلا، مس، آهن، روی و سنگ‌های قیمتی، کره زمین را انبار نعمت‌های عظیم الهی توصیف نمود و ابراز داشت: امام زین العابدین علیه السلام در روایت «یا من فی البحار عجائب»، دریا را محفل شگفتی‌های عالم خلقت توصیف می‌کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نیز در روایتی ضمن اشاره به غیر قابل وصف بودن شگفتی‌های قرآن کریم، امیرالمومنین علی علیه السلام را قرآن ناطق و قرآن عینی ذات اقدس الهی می‌دانند؛ همانطور که شگفتی‌های قرآن قابل شمردن نیست، شگفتی‌های مولی الموحدین علی علیه السلام نیز قابل شمردن نیست.

وی ضمن اشاره به جایگاه فاطمه زهرا سلام الله‌علیها در کلام خاتم النبیا صلی الله علیه و آله، حضرت زهرا سلام الله‌علیها را سرور زنان گذشتگان و آیندگان ذکر می‌کنند، خاطرنشان کرد: خشنودی فاطمه زهرا سلام الله‌علیها خشنودی پیامبر و خشنودی خدا و خشم ایشان خشم پیامبر و خشم خدا را به همراه دارد؛ چرا که فاطمه زهرا از بالاترین مقام عصمت برخودار بوده، بیهوده خشنود و خشمگین نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین انصاریان در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که به برکت وجود با عظمت علی و فاطمه سلام الله علیهما، لوءلوء و مرجان پدید آمده است، وجود مبارک فاطمه معصومه سلام الله‌علیها را یکی از برکات وصلت دو دریای معرفت الهی توصیف نمود و ابراز داشت: مضجع شریف فاطمه معصومه سلام الله‌علیها در قم، برکات غیر قابل وصفی را به دنبال داشته است، حوزه‌های علمیه با آن عظمتی که در تربیت مراجع و مفسران بزرگ اسلامی دارد تنها یکی از برکات این وجود نازنین است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha