چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
کارگاه پژوهشی

حوزه/ کارگاه پژوهشی «تکنیک‌های مطالعه هدفمند حدیث‌خوانی» به همّت حوزه علمیه خواهران استان یزد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، کارگاه پژوهشی «تکنیک‌های مطالعه هدفمند حدیث‌خوانی» به همّت حوزه علمیه خواهران استان و با همکاری اداره امور نخبگان حوزه های علمیه خواهران در ۱۰ جلسه برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین هادی رضایی شورکی، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حوزه‌های علمیه در جلسه اول به بایسته های مطالعه هدفمند اشاره و بیان کرد: اولین چیز در مطالعه و محور حرکت، انگیزه است. انسان‌ها در مطالعه چند مدل هستند یک دسته افرادی که به مطالعه انگیزه نزولی دارند، یعنی تا فشاری نباشد، مانند امتحان وغیره اهل مطالعه نیستند.

وی دسته دیگر را افرادی معرفی کرد که به مطالعه، انگیزه سینوسی دارند و داغ و سرد می‌شوند که در واقع این افراد کمال‌گرااند و سومین گروه نمودار و انگیزه ثابتی دارند که این ‌افراد هم شکست می‌خوردند، به علت اینکه علم در حال پیشرفت است و چهارمین گروه نمودار ثبوتی دارند.

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حوزه‌های علمیه در جلسه دوم در بیان عوامل بالا بردن انگیزه از حیث روانی گفت: تکنیک هایی برای بالا بردن انگیزه وجود دارد؛ تکنیک تولید عشق برای مطالعه، تکنیک ایجاد تداعی مثبت، تکنیک مجاورت و تکنیک تدریج‌ .

وی در جلسه سوم به تکنیک هایی برای تقویت بعد روحی اشاره و بیان کرد: تکنیک مناجات، سبب رشد انگیزه می‌شود؛ انجام کارهای مستحبی و پرهیز از انجام کارهایی مانند شکستن قلب پدر و مادر و سادات، شکنجه حیوانات، تحقیر و سرزنش دیگران و افراط در مطالعه که سبب دل زدگی می شود، تکنیک هایی برای تقویت بعد روحی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی در چهارمین جلسه به بیان بایسته های تهذیبی در امر مطالعه پرداخت و تصریح کرد: بایسته های تهذیبی مانند انجام واجبات و ترک محرمات، خواندن رساله های مرجع تقلید خود، فاصله گرفتن از بعضی علوم، در عمل هم تاثیر دارد، دوم توجه به نماز اول وقت، سوم بحث رشد معنویت و محاسبه نفس و چهارم ادبار و اقبال در مواجه با مستحبات.

استاد حوزه در جلسه پنجم بر بایسته های محتوایی و فواید آن تأکید و اظهار کرد: کسانی که می‌دانند چه چیزی می خوانند زودتر به هدف می رسند و خروجی علمی، زودتر حاصل خواهد شد، همچنین اگر شما بدانید چه محتوایی می خواهید مطالعه کنید، پردازش ذهنی کم می شود، کسی که با کتاب آرامش گرفت ضایع نمی‌شود، دیگر آن که سبب رشد مسیر کمال ما می‌شود؛ «العلم نور» و محتوای خوب اتقان علمی همراه دارد و تولید علم می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی در ششمین نشست از سلسله نشست های کارگاه پژوهشی «تکنیک‌های مطالعه هدفمند حدیث‌خوانی» به بیان چند نکته در مورد بایسته های محتوایی پرداخت و گفت: یک تقسیم بندی در مطالعه، احکام خمسه است، مثلا یک سری کتاب‌ها خواندنش واجب و برخی دیگر حرام است، بعضی مستحب موکّد هستند مانند فقه، بنابراین محتوایی که سراغش می‌روید با اهداف مشروع باید باشد، مانند لذت مشروع، تقویت تفکر و تعالی اندیشه، قدرت نقد، اندیشه‌ها، رسیدن به حقایق دینی و شناخت خود، تقویت هوش، رفع افسردگی، تقویت حافظه وغیره.

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حوزه‌های علمیه در مورد اینکه چه کتابی باید بخوانیم در جلسه هفتم چند محور را بیان کرد: محور اول، محور حوزوی یا دانشگاهی؛ محور دوم، مطالعه هدفمند، تخصصی که شاخص تشخیص آن استعداد سنجی است؛ محور سوم، محور پایه، که همان ایدئولوژی است؛ محور چهارم، محور جنبی، مطالعات قرآن و سنت (اینها مخصوص همه‌است و مختص روحانیون نیست!).

وی در این نشست ادامه داد: محور پنجمی که باید مدّ نظر باشد، محور نیاز است به این معنی که مطالعه بر اساس نیاز ما انجام شود و محور ششم، محور اقتضایی، یعنی بر اساس اقتضای زمان، مکان و نیاز روح و روان انسان مطالعه باید انجام شود؛ به عنوان نمونه در موسوم حج، مطالعه های فرد مرتبط با آن باشد و در مورد اقتضای روحی فرد، همانند آشپزی، عرفان، خاطرات شهدا وغیره، مطالعه انجام شود.

استاد حوزه در جلسه نهم در مورد محور اقتضایی گفت: مطالعات اقتضایی، نسبت به حال فرد باید در برنامه گنجانده شود و این مطالعات هرروزه نیست، بنابراین متناسب با حال فرد و زمان آن انتخاب می شود.

وی در آخرین جلسه به نکاتی در مورد محور پایه، محور هدفمند و محور دروس حوزوی اشاره و بیان کرد: در محور پایه، باید تعدادی از کتب شهید مطهری، آیت‌الله مصباح و غیره را مطالعه، یادداشت برداری و فیش نویسی کرد و در مورد مطالعه هدفمند باید استعداد سنجی انجام شود تا با مطالعه بتوان به العلم السلطان رسید و در مورد محور دروس حوزوی، باید خوب مطالعه و آن را مباحثه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha