پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
مجتبی رستمی کیا

حوزه/ رئیس دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه های علمیه گفت: دفتر حمایت از جامعه نخبگانی یکی از واحدهایی است که در حوزه ریاست مرکز خدمات در سال های گذشته مأمن بسیاری از جامعه نخبگانی و آغاز گر طرح های تحولی در حوزه ماموریت‌های مرکز خدمات در راستای افق ۱۴۰۴ مرکز، مبنی بر شکوفاسازی استعدادهای برتر بوده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مجتبی رستمی کیا، رئیس دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه های علمیه در گفت‌گویی به تشریح اردوهای راهیان پیشرفت و تعالی مرکز خدمات حوزه های علمیه (سفرهای علمی و فرصت های مطالعاتی) به عسلویه ویژه جامعه نخبگانی پرداخت که مشروح گفت‌وگو به این شرح است:

ـ اهم اهدافی که در برگزاری اردوهای پیشرفت و تعالی وجود دارد را ذکر نمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم.

زیست بوم نوآوری و نخبگانی حوزه‌های علمیه بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری بایستی در یک تغییر ریل اساسی از ملاک‌هایی همچون شرط سن، معدل و مقالات و ... به سمت حل مسئله حرکت کند. این مسئله هم در شناسایی جامعه نخبگانی هم در ارتقاء و هم در حمایت از ایشان یکی از سیاست‌هایی است که کل مراکز حوزوی می بایست سرلوحه کار خود قرار دهند. حل مسئله یک عرصه وسیع مبتنی بر کار گروهی و تیمی است و در نظر دارد با همکاری نهادهای عمومی کشور، مسائل پیش‌روی حوزه را شناسایی و در گام بعد، حل نماید؛ یکی از مؤثرترین ابزار شناسایی ابعاد مسئله، رفتن به سمت بازیدهای میدانی و تجربه‌نگاری های عمیق از بازخوانی نقش حوزویان در زیست بوم حل مسئله است. از این رو طرح اردوهای راهیان پیشرفت و تعالی توسط دفتر حمایت از جامعه نخبگانی طراحی گردید و سفر عسلویه هفتمین سفر تعالی و پیشرفت بوده است که با رویکرد حل مسئله صورت پذیرفته است.

ـ به نکته دقیقی اشاره فرمودید که حاکی از چشم انداز جدید مرکز خدمات در حمایت از جامعه نخبگانی می باشد و طبیعتا کار طراحی اردو را با پیچیدگی همراه می کند، برای طراحی این اردو چه کارهایی صورت می پذیرد؟

مسئله‌های مشخصی از سوی خبرگان در جلسات هیات اندیشه ورز جامعه نخبگانی دریافت، بر روی آن‌ها کار مطالعاتی صورت گرفته و سپس در یک جلسه مشترک سازمانی، مکان‌ها و اشخاص مورد بازدید "حول مسئله مشخص " سامان می گیرد. تیم ابتدایی بازدید برای شناسایی و گفتگو با فعالان این عرصه به منطقه بازدید اعزام شده اند و سعی شده است با مؤثرین اشخاص حقیقی و حقوقی حول این مسئله ، گفتگو و از آن مجموعه درخواست شده که بالاترین راهبر خود را برای توضیحات به افراد شرکت کننده اختصاص دهند. در طول اردو نیز راهبر همراهی حضور دارد که سعی می کند تجربه نگاری لازم از این اردو توسط جامعه نخبگانی صورت گیرد. به عنوان مثال در اردوی عسلویه، مسئله‌ای که با آن مواجه بودیم مسئله «حکمرانی نفت و گاز» بود؛ گرچه نفت در ایران از طریق تولید صنایع وابسته به یک تغییر اجتماعی مهم منتهی شده است اما دیگر صنایع موجود در این استان همچون صنعت اتمی و حتی نُخّیلات و یا حتی صنعت گردشگری و یا بازرگانی بوشهر تاکنون هنوز همپای نفت و گاز رشد نکرده اند؛ شناخت مسائل آن‌ها می‌تواند برای جامعه نخبگانی حوزه‌های علمیه ایده‌های جدید حکمرانی و زمینه حل مسئله را ایجاد نماید.

ـ در آینده چه اردوهایی در حال برنامه ریزی است؟

در آینده نزدیک قصد جدی وجود دارد که بتوانیم پیشرفت های اساسی کشور و حوزه های مسئله خیز در زمینه اردوهای راهیان پیشرفت را در برنامه قرار دهیم، مقدمات بازدید گسترده از هوا و فضای سپاه در حال انجام است؛ بازدیدهای ویژه در زمینه امور بانوان، آسیب‌های اجتماعی، صنایع پتروشیمی، صنایع خلاق و شرکت ها و شتابدهنده های دانش بنیان در حال مطالعه و طراحی است که به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha