سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
قالیباف

حوزه/ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با حضور در برنامه «میزگرد اقتصادی» شبکه یک رسانه ملی دیدگاه‌ها، راهبردها و برنامه‌های خود را در حوزه اقتصادی تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، برنامه میزگرد اقتصادی امشب ۲۵ خرداد ۱۴۰۳، ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه بصورت زنده و با حضور محمدباقر قالیباف؛ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و مشاوران ایشان مجید شاکری و سید امیر سیاح و همچنین کارشناسان اقتصادی برنامه محمدحسین حسین زاده بحرینی ، داود دانش جعفری، یحیی آل‌اسحاق پخش شد ، مشروح این برنامه را در زیر می خوانید:

مجری: این میزگرد را آغاز کنیم با دیدگاه‌های اقتصادی آقای قالیباف.

محمدباقر قالیباف؛ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: میزگرد امشب مسائل اقتصادی است، اول لازم می‌دانم یک نکته را عرض کنم، چون بحث‌ها انتقادی است، حق این است که بگویم انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، افتخارات بزرگی هم آفریده است. بدون شک ما در زمینه‌های دفاعی، در حوزه علم، دانش و تحقیق، در حوزه مسائل گفتمانی، فرهنگی، قدرت نرم و مردم سالاری دینی؛ این که مردم ما برای خود تعیین تکلیف می‌کنند و امروز کشوری مستقل و آزاد هستیم از افتخارات ماست، ولی هرگز نباید از چالش‌های خودمان هم فاصله بگیریم، مخصوصاً در این دهه اخیر؛ دهه‌ای که وقتی نگاه می‌کنیم رشد متوسط سالانه ما، کمتر از یک درصد بوده، این در شرایطی است که رشد نقدینگی ما ۲۶ برابر شده است.

امروز همه خانواده‌های ایرانی حس می‌کنند که دخل و خرج‌شان باهم نمی‌خواند

قالیباف افزود: خروجی این حرف یعنی چه؟ به چه معناست؟ خروجی این که امروز همه خانواده‌های ایرانی حس می‌کنند که دخل و خرج‌شان باهم نمی‌خواند، حتی بر خرجشان که حذف می‌کنند باز هم آن نیازهای ضروری زندگی را نمی‌توانند تأمین کنند، به ویژه آن عزیزانی که درآمد ثابت دارند.کارگران ما، کارمندان ما، بازنشستگان ما، صندوق کشوری، لشکری، تأمین اجتماعی، اینها مشکلات جدی ما هستند، طبیعتاً چه اتفاقی می‌افتد؟ آنها خدمات جانبی‌شان مثل سلامت، معیشت، آموزش و اوقات فراغت باید اینها را از دست بدهند. نه تنها در اینجا در بخش سرمایه گذاری چه اتفاقی می‌افتد؟

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در بخش سرمایه‌گذاری مثلاً در پارس جنوبی ما، با افت فشاری که اتفاق می‌افتد که در سال ۱۴۲۰ تقریباً می‌توانیم بگوییم در پارس جنوبی دیگر دسترسی کامل و استخراجی که امروز می‌کنیم دیگر نداریم، حتی ما در چند سال آینده به نصف ظرفیت ما می‌رسد. فقط گازی که بخواهیم وارد کنیم؛ ۵۰ درصدی که کاهش پیدا می‌کند، بیش از ۳۱ میلیارد دلار فقط بدهیم گاز وارد کنیم که همین وضعیت فعلی را بتوانیم دنبال کنیم، این شرایط پس معلوم است خیلی شرایط حساسی است.

اکنون فرصت آزمون و خطا وجود ندارد

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: دیگر نمی‌شود آزمون و خطا کرد، نمی‌شود مدیریت کشور را در سطح عالی اجرایی به کسی داد که نتواند این را مدیریت کند، مدیریت قوی؛ اساس کار است، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ ما نباید یک رئیس دولتی بیاید که بخواهد تمرین کند ایده‌های خود را، رئیس دولتی بیاید که تجربه این کار را نداشته باشد، کارنامه لازم را نداشته باشد، آگاه به این مسائل نباشد. اقتدار لازم و برای اجماع سازی و تصمیم‌گیری در شرایط سخت را نداشته باشد و اجرای قوی؛ مهمترین نکته‌ای است که باید باشد. باید بتواند در طول برنامه هفتم، دقیقاً بگوید به مردم که چه روی زمین دارد؟ چه چیزی در سفره مردم دارد؟ ملموس؛ یعنی در زیرساخت‌ها چه اتفاقی می‌افتد؟ در پیشرفت‌ها چه می‌شود؟ در تولید چه اتفاقی می‌افتد و آثارش در سفره مردم کجاست؟ طبیعتاً ما باید اصلاحات اقتصادی انجام دهیم؛ شکی در این نیست.

مهار تورم و رشد اقتصادی مهمترین اولویت اقتصادی هستند

قالیباف تاکید کرد: بخشی از اصلاحات ما ریشه در مسائل داخلی ما دارد، بعضی در حوزه مسائل خارجی دارد، مطمئن باشید، بنده معتقدم که اینها روی هم تأثیرگذار هستند، حتماً بخشی را دشمنان ما طراحی کردند فشار اقتصادی و تحریم اقتصادی است. ولی از این غافل نباشیم که بخشی هم اشکالات خود ماست. بی‌تدبیری، بی عرضگی درکار و ناکارامدی اول از همه ریشه اصلی فساد و حیف کردن سرمایه‌های ماست. این یکی از مشکلات جدی ماست. اگر ما نتوانیم با یک روش مشخص، با ابزار مشخص و یک مدیریت قوی و راه حل‌های درست فرصت‌ها را از دست بدهیم، این ظلم به مجموعه است. به طور روشن برای رسیدن به نقطه مطلوب ما دو کار باید حتماً انجام دهیم؛ یک- مهار تورم، تأکید می‌کنم؛ مهار تورم و دوم- رشد اقتصادی. همین جا من این نکته را می‌خواهم بگویم در مهار تورم؛ دو موضوع مهم کسر بودجه که ام الخبائث است به تعبیر مقام معظم رهبری و ناترازی رهبری؛ باید چاره اندیشی شود. اجازه می‌خواهم من به همکار خوبم دکتر شاکری که دکترای مالی دارند، در حوزه مهار تورم و این دو موضوع؛ توضیحات خود را بفرمایند.

مجید شاکری مشاور اقتصادی آقای قالیباف: حقیقت این است که اگر یک مروری درباره چند سال اخیر کنیم، دیگر از بودجه سال ۱۴۰۰ ما با یک سطح جدیدی از کسر بودجه مواجه شدیم، یعنی رشد تقریباً ۶۷ درصدی ردیف جبران خدمات، ما را به سمت سطوح جدیدی از کسری بودجه برد. قابل بحث است دلایل آن در آن زمان. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در حالی که مسأله کسر بودجه وجود داشت، به خاطر انتظار تورمی، ریسک این که ما با رشدهای بالای تقاضای اعتبار و تسهیلات در بازار اعتبار هم مواجه باشیم، برقرار بود، عملاً مقام ناظر هیچ گزینه‌ای به جز این که حدگذاری کند، یعنی دستوری بگوید کل اعتباراتی که در طی یک سال توسط بانک‌ها قابل پرداخت است، چقدر است، عملاً گزینه‌ای به جز این باقی نماند، چیزی که به آن می‌گوییم؛ کنترل ترازنامه. برای این که ساده‌تر توضیح دهم؛ کنترل ترازنامه مثل این می‌ماند که یک پدری نمی‌تواند کارت اعتباری پسرش را کنترل کند که چقدر با آن چه خریدهایی انجام می‌دهد و صرفاً می‌تواند در این لحظه با قابلیت‌های موجود خود، یک حد اعتباری برای این کارت اعتباری دارد، نهایتاً کاری که انجام شده؛ این است.

ارائه گواهی سپرده ۳۰ درصدی باعث رکود اقتصادی شد

مجید شاکری مشاور اقتصادی آقای قالیباف: بله این منجر شده به کاهش قابل توجه رشد نقدینگی و این اثر را قطعاً داشته، اما مابه‌ازای رکودی آن را نمی‌توان فراموش کرد. کنترل ترازنامه در واقع رشد نقدینگی را کنترل کرده، به ازای بیرون کردن بخش خصوصی از بازار تقاضای اعتبار و از دسترسی به تسهیلات. همه این روند وجود داشته، شما کم کم گام‌ها و ردپاهای این را در آمار بخش‌های مختلف، شاخص کارگاه‌های صنعتی بزرگ و ... از اواخر تابستان ۱۴۰۲ جدی‌تر می‌بینید، اما یک اتفاق دیگر افتاد. در انتهای سال ۱۴۰۲ شاهد ارائه گواهی سپرده ۳۰ درصدی و به تبع آن، افزایش نرخ بهره سپرده در کلیه بانک‌ها بودیم که باعث شد آن وضعیت رکودی که از قبل هم وجود داشت خیلی شدید شود و عملاً نرخ‌های تأمین مالی شرکتی از کنترل خارج شود.

مجید شاکری مشاور اقتصادی آقای قالیباف: در این دوره، در بهار سال ۱۴۰۳ تقریباً همه اصناف و کسبه چنین اثرات رکودی را در زندگی خودشان حس می‌کنند و شما با تابلوی همیشه سرخ بورس مواجه هستید؛ به دلایل متعددی که یکی افزایش از حد کنترل خارج تأمین مالی بخش واقعی اقتصاد است. واضح است که وظیفه حاکمیت؛ سرخ یا سبز کردن تابلوی بورس نیست، اما قطعاً نسبت به نحوه تأمین مالی بخش واقعی اقتصاد مسئولیت دارد.

بانک مرکزی باید نرخ بهره را کاهش دهد

مشاور اقتصادی آقای قالیباف تاکید کرد: در کوتاه مدت راه حلی که روی میز وجود دارد، در این لحظه‌ای که هستیم؛ از جنس این است که بانک مرکزی حضور فعال داشته باشد و در حالی که حد کنترل آن برای کل نقدینگی را حفظ کرده، نرخ‌های بهره را در بازار تأمین مالی اوراق شرکتی یا ... یا چیزی شبیه به این کاهش دهد. اما مسأله اصلی این جاست که ما در یک دو راهی هستیم، دو راهی که هر دو طرف آن بن‌بست است؛ یعنی یک طرف با این مواجهیم که ما نگران تورم‌های بالا هستیم یا رفتن به سطح تورم‌های بالا هستیم، از یک طرف دیگر می‌گوییم راه حل دیگر این است که تورم باشد، مهار می‌کنیم، اما به قیمت رکود و هر چقدر برای تصمیم گیری بیشتر زمان بگذرد، ما با گزینه‌های تورم‌های بالاتر یا رکودهای عمیق‌تر مواجه خواهیم بود؛ این واقعیتی است که روبروی ما وجود دارد و هیچ راه راحتی باقی نمانده است.

عملاً ما در نقطه‌ای هستیم که بایستی وارد موضوع اصلاح نظام بانکی شویم

شاکری مشاور اقتصادی آقای قالیباف افزود: من همیشه گفتم که کنترل ترازنامه مثل این می‌ماند که ما در سرعت خیلی بالا؛ ترمز دستی ماشین را کشیدیم، چرا این کار را کردیم؟ چون ترمز پایی نداشتیم. ترمز پایی چیست؟ ترمز پایی؛ اصلاح سیستم بانکی است و وارد شدن به اصلاح ترازنامه بانک‌ها و موضوع کنترل کسر بودجه و حالا که یک فرصتی را خریدیم، گزینه‌ای جز ورود به کار سخت‌ترین حوزه را نداریم. به طور خاص درباره اصلاح نظام بانکی، همه ما تجارب متعدد شکست خورده‌ای را در ۱۰ سال گذشته به خاطر داریم. بعضی از آنها به شکل بحران‌های اجتماعی درآمدند، بعضی از آنها باعث شدند یک بار جدیدی روی پایه پولی وارد شود و بعضی اوقات هر دوی اینها باهم رخ داده است و عملاً ما در نقطه‌ای هستیم که بایستی وارد موضوع اصلاح نظام بانکی شویم.

مشاور اقتصادی آقای قالیباف گفت: تصادفاً در لحظه‌ای که الان قرار داریم، همزمان هم برنامه توسعه هفتم، یک بدنه قابل توجه بانکی دارد، هم در حوزه اصلاح نظام بانکی، خرید دارایی‌های سمی و ایجاد شرکت‌های مدیریت دارایی‌های بانکی و از طرف دیگر قانون بانک مرکزی، ابزارهای جدیدی را در اختیار بانک مرکزی قرار داده که قبل از آن وجود نداشته است. عملاً اگرچه بخش حقوقی موضوع بهبود پیدا کرده، خیلی هم بهبود پیدا کرده، اما باز همه ما می‌دانیم که اصلاح نظام بانکی صرفاً یک تصمیم سیاستی نیست، یک تصمیم سیاسی هم هست. یعنی شما نیازمندید بتوانید پاسخ‌های سیاسی درست در مقابل وقایعی که در نظام اصلاح بانکی به خاطر منافع ذینفعان متعدد رخ می‌دهد مواجه باشید با آن.

شاکری : این که امشب اینجا هستم به این خاطر است که تصور می‌کنم در این حوزه خاص؛ آقای قالیباف هم نسبت به نحوه تولد و رشد قانون برنامه هفتم و هم قانون بانک مرکزی و هم به عنوان عضو شورای سران به خاطر یک موضوع اصلاح نظام بانکی از سال ۹۸ با مصادیق در سطح شورای سران مطرح بوده، به موضوع؛ گزینه نزدیکی هستند. بهتر از رقبای خود برای این موضوع می‌توانند ایفای نقش کنند و از طرف دیگر تصورم این است که آمادگی ایستادگی در مقابل هزینه‌های سیاسی طبیعی چنین چیزی از جانب ذینفعان موضوع را دارند.

داریم تلاش می‌کنیم که کشورمان را از یک بحران و خطر بزرگ نجات دهیم

قالیباف هم گفت: من اینجا یک جمله را بگویم تکمیل کنم؛ به هر حال این مشکل بوده، ممکن است مردم بگویند قالیباف تو تا این موقع در حوزه قانون‌گذاری چه کردی؟ ما بعد از ۵۰ سال به کمک دکتر بحرینی که اینجا هم تشریف دارند، موضوع قانون دائمی بانک مرکزی را تغییر دادیم، قانون جدیدی آمد که همه اختیارات داده شد، ولی برنامه هفتم هم در کنارش آمد، پس یک قانون دائم، یک برنامه هفتم؛ هر دوی اینها آماده این موضوع هستند که در حوزه کسری بودجه و در حوزه ناترازی بانکی که مهمترین موضوع تأثیرگذار در مهار تورم است انجام دهند، ولی با صراحت عرض می‌کنم که همه این دو مهم هستند ولی یک کاغذ بیش نیستند. یک کاغذ هستند. این نیازمند یک مدیر قوی، آشنا، آگاه نسبت به این موضوع است که این کاغذ را تبدیل به واقعیت کند که همین طور که گفتم، هم روی زمین دیده شود در زیرساخت‌ها و سرمایه گذاری و هم در سفره مردم.

آقای سیاح که دکترای راهبردی دارند در حوزه سرمایه گذاری و بهره وری که موضوع مهم در رشد اقتصادی است؛ بقیه وقت در اختیار شما.

برای حل این مشکل تحریم داخلی، باید سرمایه گذاری در کشور آسان و راحت شود

سید امیر سیاح مشاور اقتصادی قالیباف گفت: داریم تلاش می‌کنیم که کشورمان را از یک بحران و خطر بزرگ نجات دهیم و فرصتی نداریم که آزمون و خطا کنیم، فرمودند که ۱۰ سال است با رشد پایین نزدیک صفر یا بین صفر و یک را گذراندیم، درست است تحریم مؤثر بود، اما یک عامل خیلی مؤثر شاید به زعم ما مؤثرتر؛ تحریم داخلی بود. برای حل این مشکل تحریم داخلی، طبعاً باید سرمایه گذاری در کشور آسان و راحت شود و چوب‌هایی که لای چرخ تولید است برداشته شود. ما به همت قانونی که در مجلس قبل گذاشته شد در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۱؛ دو قانون گذاشته شد که مقررات زدایی وسیع کنیم و تسهیل صدور مجوزها کنیم، تسهیل صدور مجوزها تقریباً اواخر آن است، اما به پوسته سخت آن رسیده است. سه گونه مجوز داریم؛ مجوز خانگی، صنفی و دستگاهی.

مشاور اقتصادی قالیباف گفت: مجوز خانگی اول ۱۴۰۱ الحمدلله تمام کردیم، خدابیامرز رئیسی هم تشریف آوردند و روزی که آمدند وزارت اقتصاد افتتاح کردند با مجوز خانگی تمام شد، چون رانت در آن نیست، آسان بود، تمام شد. گام دوم مجوز صنفی بود؛ سخت بود. امضای طلایی در آن بود، اما کمک کردند خود اتحادیه‌های صنفی اتاق اصناف آن هم یک کم سخت بود و یک کم جنگ لازم داشت، ولی تمام شد. لقمه خیلی بزرگی بود؛ ۶۰ درصد کل مجوزها بود، اما بعد از سه تا چهار ماه الحمدلله تمامش کردیم. همزمان از اوایل ۱۴۰۱ شروع کردیم به مجوزهای دستگاهی؛ این هم سراغش رفتند یعنی به دستگاه‌ها می‌گفتیم که عزیزان شرایط صدور مجوزهای خود را بگویید، استعلام‌هایی که می‌گیرید، بگویید. آسان‌های آن را دادند، آنهایی که آسان بود به زعم من، منظورم از آسان این است؛ آنهایی که در آن رانت وجود نداشت، وام سنگین، تغییر کاربری زمین وجود نداشت، دادند. ملت هم آسان شد رفتند، بدون حضور و بدون کاغذ.

مجوز تجارت خانگی هنوز در درگاه ملی مجوزها نیامدند

سیاح تاکید کرد : الان از ۴۲۰۰ کسب و کاری که در بین مجوزها است؛ حدود ۸۰ درصد آن حل است و دارد بدون حضور و کاغذ داده می‌شود؛ شامل همه صنفی‌ها و همه خانگی‌ها و حدود نصفی از دستگاهی‌هاست. مجوزهایی که صمت و جهاد و میراث اینها می‌دهند. اما مجوزهایی که در آن رانت وجود دارد؛ بخشی از مهمترین آنها مثل مجوز تجارت خانگی هنوز در درگاه ملی مجوزها نیامدند. ما جنگیدیم برای آن. اینها امضای طلایی است که میلیارد، میلیارد، میلیارد جا به جا می‌شود در آن، اما نمی‌آیند. فشار آوردیم، آقای رئیسی زحمت کشید، دولت، دعوا، تهدید، بازپرس را انداختیم به جان آنها، اما نمی‌آیند. ادامه این کار، شکستن این پوسته سخت؛ مرد جنگی می‌خواهد، بدون مرد جنگی نمی‌شود و اگر این کار را تمام نکنیم، کل پروژه شکست می‌خورد. مجوزهای صنفی را بالأخره مردم می‌گرفتند، هنر آن چنانی نکردیم، خانگی هم آسان بود، چیزی نبود. کار مجوزها و همین طور کار مقررات زدایی، در مقررات زدایی هم دچار مشکل هستیم. در مقررات زدایی هم دو دستی این سیستم‌های ناکارآمد چسبیدند میزهای خود را و می‌گویند تا مقررات را حذف کنی و مجوزها را آسان کنی، پس ما دیگر اینجا چه کاره هستیم؟

ذهنیت برخی از سازمان ها مال قبل از ۴۴ است

سید امیر سیاح گفت: منتها خوب‌های آنها این را می‌گویند. خدای ناکرده کسان دیگری هستند که می‌گویند که کاسبی ما چه می‌شود؟ برخی سازمان‌ها هستند که آن قدر سیستم‌شان فاسد است، نمی‌خواهم بگویم آدم‌های آنها فاسد هستند. سیستم‌شان فاسد، کهنه و قدیمی است. ذهنیت آنها مال قبل از ۴۴ است. یعنی فکر می‌کنند کسی که می‌خواهد سرمایه گذاری کند، می‌گویند بیزینس پلن خود را بده من ببینم. ما به آنها می‌گوییم که این می‌خواهد از جیب خودش سرمایه گذاری کند، این پول دولت را نمی‌خواهد که، قبلاً که با پول دولت سرمایه‌گذاری می‌شد، می‌گفت بیزینس پلن را ببینم که بیت‌المال حرام نشود، قبول. الان می‌خواهد از جیب خود سرمایه‌گذاری کند، می‌گویم ببخشید اگر تو شعورش را داشتی که بفهمی بیزینس پلن درست است یا نه، اینجا باید پشت میز حکومت نمی‌ایستادی که برای ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان در ماه خودت را علاف کنی، می‌رفتی خودت بیزینس پلن درست می‌کردی و کاسبی راه می‌انداختی.

تجارت خارجی، سرمایه گذار داخلی و خارجی به کشور ما نمی‌آید، برای این که چوب لای چرخ تولید گذاشتند

مشاور اقتصادی قالیباف تاکید کرد: کسانی که نمی‌دانند بخش خصوصی چه بعضاً عذر می‌خواهم از عزیزان دولتی، اما آنهایی که دارند چوب لای چرخ کارآفرینان می‌گذارند، اینها باید برداشته شوند، این چوب‌ها باید از لای چرخ در بیاید تا بتوانیم حذف کنیم. دوستان تجارت خارجی بروند دنیا را درست کنند، رابطه، همه چیز درست شود، تجارت خارجی، سرمایه گذار داخلی و خارجی به کشور ما نمی‌آید، برای این که چوب لای چرخ تولید گذاشتند، برای این که این مدیران دولتی اذیت دارند می‌کنند کارآفرین را، نفعشان در این است که کارآفرینی و تولید در کشور نشود. این جنگ می‌خواهد.

بدون سرمایه گذاری؛ سفره‌های مردم خالی می‌ماند

سیاح افزود: صبح به آقای قالیباف گفتم که تعارض منافع سنگینی در بعضی سازمان‌های دولتی است. ما خیلی تلاش کردیم، آقای رئیسی زحمت کشید، خیلی‌ها حل شده، ولی پوسته سخت آن هنوز مانده است. مرد جنگی می‌خواهد، کسی می‌خواهد که بجنگد. به ایشان عرض کردم درست کردن و غلبه بر این تعارض منافع‌هایی که دارد کارآفرین را در کشور زمین زده، انگیزه‌های کارآفرینی، الان کارآفرین‌ها شاکی هستند. ما دائم با کارآفرینان در تماس هستیم. می‌گویند درست کردید، مجوزها را چه؟ من مجوز هم دارم ولی ادارات دولتی اذیتم می‌کنند؛ در ارز اذیتم می‌کنند، در آب، برق و گاز و همه چیز اذیتم می‌کنند. هر جا می‌رویم؛ دولت اذیتم می‌کنند. این ناشی از تعارض منافع و سیستم‌های کهنه و قدیمی است. کسی را می‌خواهیم که تجربه داشته باشد در سطح ملی کار کرده باشد که سیستم‌های کهنه و قدیمی را به روز کرده باشد، کسی را می‌خواهیم که شرکت واحد کهنه را تبدیل به بی‌آرتی کرده باشد، پلیس‌های گشت‌زن در شهر را تبدیل به پلیس ۱۱۰، کسی را می‌خواهیم که سیستم‌های کهنه را توانسته باشد در سطح ملی سرویس بدون حضور و بدون کاغذ به مردم داده باشد. تا این درست نشود، حتی اگر با آمریکا هم دوست شویم، در کشور سرمایه گذاری نمی‌شود، بدون سرمایه گذاری؛ سفره‌های مردم خالی می‌ماند. فرصتی برای خدای ناکرده تلف کردن و اشتباه مجدد نداریم.

همه اصلاحات را در حد توان انجام دادیم، امروز گیری در قوانین و اصلاح قوانین نداریم

محمدباقر قالیباف؛ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اجازه دهید یک نکته را عرض کنم در تکمیل صحبت‌های آقای سیاح؛ پس اینجا ما یک نتیجه می‌توانیم بگیریم، آن نتیجه ما چیست؟ نتیجه این است که ما الان قانون دائمی داریم، همین بحث نظام تأمین مالی را در قانون دائمی مجدداً در مجلس یازدهم ایستادیم، تأمین کردیم، برای یک جهش اقتصادی از جهت قانون دائمی در مجلس یازدهم و مجلس انقلابی، همه اصلاحات را در حد توان انجام دادیم، امروز گیری در قوانین و اصلاح قوانین نداریم. بیشترین قوانین؛ اصلاح و تصویب شدند، یا اصلاح یا تصویب. دوم این که برنامه هفتم هم آماده شده است، ولی ما شش برنامه داشتیم زیر ۳۰ درصد اجرا شده، باز اینجا تأکید می‌کنم؛ قانون هر چقدر هم خوب و دقیق نوشته باشد، اگر اجرای آن تحقق پیدا نکند، من مثال زدم؛ قانون مثل گواهینامه‌ای است که حق رانندگی پیدا می‌کنی، ولی گواهینامه نمی‌تواند رانندگی کند. رانندگی را باید راننده با مهارت کارش را انجام دهد. ما امروز برای سرمایه گذاری، برای این به اندازه صادرات نفت و گازمان؛ ما بیش از آن فقط داریم در داخل حیف می‌کنیم این سرمایه را از دست می‌دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: یک مدیر قوی می‌خواهد که این را برگرداند به چرخه سرمایه گذاری، همین مقاومت‌های سختی که در دستگاه‌ها هستند، باید این مقاومت‌ها شکسته شود و تحقق پیدا کند تا امنیت سرمایه باشد، وگرنه مردم ریال را تبدیل به ارز و طلا می‌کنند، حبس می‌کنند در صندوق‌های بانکی یا برمی‌دارند از کشور خارج می‌کنند و سرمایه خارج می‌شود، اینها قابل اجرا نیست، الا با یک کارنامه دقیق. این که ما این را انجام می‌دهیم، آیا در ۴۵ سال گذشته کارنامه‌ای دارید که انجام دادید؟ ما نمی‌توانیم ریسک کنیم، نمی‌توانیم آزمون و خطا کنیم وچنین فرصتی را نداریم. امیدوارم که چنین اعتمادی بشود و بنده متعهد هستم که این تحول را دنبال کنیم.

سؤال: برویم سراغ پرسش‌های کارشناسان و پاسخ‌های آقای قالیباف. آقای آل اسحاق شما آغاز بفرمایید.

اینهایی که نگذاشتند این ۷۰ درصد برنامه اجرا شود، چه کسانی هستند؟

یحیی آل اسحاق؛ کارشناس میزگرد اقتصادی گفت: من از فرمایش‌های خودتان شروع می‌کنم، فرمودید که برنامه‌ای که برنامه اول تا ششم و هفتم، علیرغم هزینه‌های فراوانی که برای تنظیم برنامه دولت، ملت انجام دادند و شما در مجلس که تشریف داشتید از نزدیک شاهد تلاش‌ها و ما هم شاهد بودیم، نهایتاً شده یک برنامه و رؤسای جمهور هم بالأخره باید این برنامه را اجرا کنند، خود شما می‌فرمایید که ۳۰ درصد بیشتر این برنامه‌ها عمل نشده است، یا در فرمایش خود در رابطه با قانون بانکی فرمودید که یک کاغذ است، اگر این قوانین باشد یک کاغذ بیشتر نیست و می‌فرمایید که این اگر بخواهد اجرا شود، در اجرا باید یک مدیر قوی باشد که این را اجرا کند. سؤال این است؛ یک خرده ریزتر؛ این که مدیر قوی یعنی چه و این که می‌خواهد این برنامه را اجرایی کند، چگونه و با چه شکلی و این که اینهایی که نگذاشتند این ۷۰ درصد برنامه اجرا شود، چه کسانی هستند؟

ضمانت این حرف که می‌فرمایید من اجرا می‌کنم، چیست؟

کارشناس میزگرد اقتصادی از قالیباف پرسید: ایشان یک اشاره‌ای داشتند دکتر که نیروها و ذینفع‌های بازدارنده؛ به یک تعبیری عنوان کردند، یک عده منافعشان در این است که اجازه ندهند برنامه اجرا شود. یک عده نادان هستند، یک عده سیستم‌ها؛ به عناوین مختلف. اولین سؤال این است که شما عواملی که نگذاشتند و نمی‌گذارند که این کار انجام شود، چیست؟ حالا شما یک مدیر قوی می‌خواهید انجام دهید. آن عوامل را اگر بشمارید که چه چیزهایی هستند که نمی‌گذارند این کار انجام شود؛ یک. نکته دوم؛ ان‌شاءالله در دوره دوم شما می‌خواهید این ۳۰ درصد را به چند درصد برسانید؟ چون با این استحکامی که می‌گویید من قول می‌دهم، من قول می‌دهم، می‌خواهید این را به چند درصد برسانید؟ ۵۰ درصد، ۶۰ درصد، صد درصد، ۹۰ درصد؛ چند درصد می‌خواهید برسانید؟ با تمام سوابقی که دارید و اطلاعاتی که دارید. اگر نشد چه؟ یعنی ضمانت این حرف که می‌فرمایید من اجرا می‌کنم، می‌آورم، می‌شود، اگر نشد که مثل مابقی سوابق قبلی، آن وقت ضمانت این حرف چیست؟ این یک نکته.

یحیی آل اسحاق پرسید: نکته دوم در رابطه با مسائل کلی اولی که فرمودید؛ مشکلاتی که در کشور هست، به حق هم هست، شما هم به خوبی آشنا هستید و اشاره کردید و فرمودید سفره مردم و وضعیت حقوق‌بگیران و وضعیت گرفتاری‌های مردم، سرمایه‌گذاری‌ها و مسائل مختلف و چالش‌هایی که ما در اقتصاد داریم و اشاره فرمودید راه کلی را؛ مهار تورم و رشد اقتصادی، فرمودید که این کار باید انجام شود، حالا کسر بودجه و ... را مثال زدید من عرض می‌کنم این حرف‌ها درست است و کاملاً هم درست است، علمی است، ولی یک اشاره‌ای هم داشتید، فرمودید که سفره مردم وضعش خوب نیست. یک اشاره‌ای هم داشتید مردم دخل و خرج‌شان ردیف نیست، حرف؛ کاملاً درست است. من چند مصداق عرض می‌کنم خواهشم بر این است که بفرمایید آیا شما برای حل این مشکلات، اول باید همه اینها حل شود تا سفره مردم حل شود، یا برای این چند نمونه‌ای که می‌خواهم عرض کنم، شما یک راه حل کوتاه مدت هم دارید؟ که اینها را حل کند فعلاً تا منتظر تورم؛ تا منتظر این باشیم.

کارشناس اقتصادی گفت: چند موضوع چیست؟ چند موضوع؛ برای طبقه متوسط به پایین ما که حدود ۶۰ درصد از مردم ما هستند، اینها ۷۰ درصد از هزینه‌های آنها در پنج حوزه است؛ این را با اطلاع عرض می‌کنم؛ آمارهای آن را شما حتماً می‌توانید، دارید و عزیزان هم می‌توانند تأیید کنند. پنج حوزه است؛ ۷۰ درصد از هزینه طبقه متوسط به پایین ما را هزینه می‌کنند. عبارتست از معیشت آنها، خورد و خوراک، مسکن، بهداشت، آموزش و پوشاک آنها. این پنج حوزه؛ ۷۰ درصد از درآمد طبقات متوسط؛ آنهایی که تازه کار دارند را به خود اختصاص می‌دهد، بقیه مایحتاج خود را باید با ۳۰ درصد حل و فصل کنند. شما الان از نزدیک می‌بینید گوشت مثلاً کیلویی ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان، میوه متوسط بین صد تومان تا ۵۰ تا ۶۰ تومان و قس علی هذا، اجاره مسکن چه، چه و چه. سؤالم این است آیا در دوره شما، در همین مدت، این هفتاد درصد از درآمد تبدیل می‌شود به چهل درصد. مردم پنجاه درصد از درآمدشان را طبقه متوسط هزینه این کنند، یا این که نه به این تورم اضافه خواهد شد. این هم یک سؤال.

وضعیت خودرو را که بیشترین ارز و یارانه را می گیرد چطور حل می کنید؟

یحیی آل اسحاق گفت: یک بحث دیگری هم هست که این دیگر آخرین قسمت از این بخش سؤال من است که باز شما به خوبی در جلسات مختلف مطرح کردید، صحبت کردید، وعده دادید، در مجلس مصوبه گذراندید؛ مسأله خودرو است. موضوع خودرو؛ واقعاً مسئله همه ملت ما شده و یکی از چالش‌های اساسی این کشور. یکی از مسائلی که همه جامعه ما را از جوان گرفته تا پیر به یک وضع آرزو و مشکل کشیده است. این در چه شرایطی است؟ که ظرف این ۳۰ سال گذشته ما حداکثر حمایت را از این صنعت کردیم، یعنی ارز تا آن جا که می‌خواسته دادیم. اعتبارات بانکی؛ بزرگترین بدهکارها خودروسازان هستند. تعرفه‌ها را گذاشتیم، هر چه امکانات داشته برای آنها دادیم. بزرگترین خطرها را از نظر کیفیت، خطرهای جنگ؛ نمی‌دانم به اندازه جنگ می‌گویند کشته می‌دهند، چطوری است، من نمی‌دانم، یا این که یک بازاری است در حداقل آن؛ یک میلیون و ۵۰۰ هزار بازار، یک بازار به این بزرگی، یک بازار عظیمی است. کالایی که دارند می‌دهند، به چند برابر قیمت است. من عرض می‌کنم این وضعیت خودرو الان به جایی رسیده که عین طلا، یعنی علاوه بر این که مردم برای نیازشان می‌خواهند مرتفع کنند، دیگر از نیاز گذشته، به عنوان حفظ دارایی و ارزش شده، عین طلا و ملک. این فاجعه را؛ به همه خودروسازها احترام قائلم، همه عزیزانی که کار می‌کنند، این ضایعه عمومی کشور را، شما در مجلس مصوبه گذاشتید، می‌خواهید چطور حل کنید؟ آیا در زمان شما این حل می‌شود قضیه یا وعده، وعید و باز هم همان آش است و همان کاسه؟

من حرفی را می‌زنم که اقدام کردم. ضمانت؛ عملکرد گذشته

قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سئوالات آل اسحاق گفت : همان طور که اشاره کردید، من اعتقاد دارم که حتماً یک مدیر قوی آگاه و مسلط بر امورات می‌تواند این کار را انجام دهد. شما می‌فرمایید چگونه؟ چه ضمانتی؟ ضمانت؛ عملکرد بنده. شما در گذشته من؛ در هر بخشی در بعد از دوران دفاع مقدس در قرارگاه سازندگی مهمترین پروژه‌ها را مدیریت و دنبال کردیم، تحول عظیم در هوا-فضا امروز شما آثارش را می‌بینید؛ هم در علمش، هم در بخش عملیاتی آن، هم در مهندسی ساختمان آن شما در پلیس؛ درآمد و سهم ما از بودجه دولت؛ سه و دو دهم درصد در بودجه عمومی بوده، روزی که من از نیروی انتظامی خداحافظی کردم؛ دو دهم درصد هم کاهش پیدا کرده است. سه درصد سهم ما بوده است. تحول در نیروی انتظامی؛ چه اتفاقی افتاد؟ چه کسی فکر می‌کرد که در خانه‌اش بنشیند، یا در خیابان باشد، یا در روستا یا جاده باشد به ۱۱۰ زنگ بزند؛ در کمتر از پنج دقیقه پلیس در خدمتش باشد؟ قبل دزد را می‌گرفت می‌آورد در کلانتری از او تحویلی می‌گرفتند. من حرفی را می‌زنم که اقدام کردم. ضمانت؛ عملکرد گذشته. گارانتی که در گذشته این کار را انجام دادیم. در خود شهرداری؛ امروز نگاه کنید در بودجه میزان بودجه عمومی چقدر در زیرساخت‌ها و توسعه است، چقدر در هزینه جاری؟ ما همیشه ۷۰ - ۳۰ به نفع زیرساخت هاست و مولدسازی؛ این ضمانت. دوم این که بحث بهره‌وری، شما نگاه کنید؛ ۱۱۰ یعنی چه؟ ۱۱۰ در ۲۰ سال قبل در نیروی پلیس؛ همین سکوها و پلتفرم‌ها آن جا شکل گرفت و هوشمندسازی اتفاق افتاد. ۱۱۰ یک تلفن نیست، یک سیستم است، به خاطر این که همه مقاومت‌هایی که ایشان گفتند و جنابعالی که چه کسانی شش برنامه را اجرا نکردند؟ علت آن کجاست؟ علتش؛ مدیر ارشدی که روی سر اینهاست، در رأس آن؛ رئیس دولت، دستور می‌آید در اتاق بعدی می‌ماند.

من همیشه می‌گویم هوشمندسازی، شفاف‌سازی، مردمی‌سازی

قالیباف گفت: من از مدیرانی بودم که دستور را تا کانکس کارگاه دنبال می‌کردم. این را در تهران نشان دادم، در کشور و پروژه‌های ملی نشان دادم. اینها؛ ضمانت است. پس نگاه کنید من همیشه می‌گویم هوشمندسازی، شفاف‌سازی، مردمی‌سازی. اگر این نباشد، من می‌گویم؛ کشور چهار قوه دارد. این سه قوه الان هستند، یک قوه هم دیوان‌سالاری. این سه قوه هر تصمیمی بگیرند، این دیوان سالاری این را می‌گذارد کنار، کار خود را انجام می‌دهد. ما در یک بخش در ال‌پی‌جی‌ها؛ آقای بحرینی این‌جا هستند، روزی که مجلس نهم تشکیل شد، از محل ال‌پی‌جی؛ آن که در بودجه می‌آمد، حدود ۱۷ و بعد ۲۷ همت بود، ما پای این ایستادیم. امسال که سال ۱۴۰۲ بود؛ رقم این رسید به حدود ۲۰۰ همت. از شما سؤال می‌کنم؛ این ۱۷۰ تا ۱۸۰ همت قبلاً کجا بود؟ من نمی‌گویم اینها ملی شد، نه اینها حیف می‌شد، کجا حیف می‌شد؟ رده‌های میانی برای این پول خودشان تصمیم می‌گرفتند، اولویت نبود. بعد رئیس دولت می‌خواست برای ۵۰ همت تصمیم بگیرد، می‌گفت من پول ندارم، چطور تصمیم بگیرم؟ چگونه حقوق بدهم؟ ولی سه رده پایین‌تر برای ۱۵۰ همت خودش تصمیم می‌گرفت در غیر اولویت. این طوری که نمی‌شود کشور را اداره کرد؛ پس با هوشمندسازی بر دیوان‌سالاری باید برخیزیم، اینها را من عمل کردم، دنبال کردم و معتقدم این کار حتماً انجام می‌شود.

کار اصلی ماست که سرمایه‌گذاری را انجام دهیم، کیک اقتصاد را بزرگ کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به هر حال اگر مدیر ارشد نتواند با استفاده از نخبگان مشکل را تبدیل به مسأله کند و با کارشناسان و خودش آگاه باشد، تجربه داشته باشد، کارنامه داشته باشد، یک مدیر قوی مسلم شود، قدرت حل مسأله نداشته باشد، همین وضع ادامه پیدا می‌کند، برنامه هفتم هم مثل این. ما در برنامه هفتم؛ سه سال با این برنامه زندگی کردم، شب و روز زندگی کردم. دوستان مجلس می‌دانند؛ به من می‌گفتند آقای قالیباف این قدر وقت نگذار، این برنامه مثل شش برنامه دیگر. من قول شرف می‌دهم؛ این برنامه؛ قوی‌ترین برنامه‌ای است، قانونی است که ما قانونی نوشتیم که امکان اجرایی سازی دارد. با قدرت در دولت این را پیاده‌سازی می‌کنیم، همین اخیراً درخواست بود که قانون بانک مرکزی اجرایش به تأخیر بیفتد، در جلسه سران آوردند، من هرگز موافقت نکردم، گفتم باید حتماً اجرا شود؛ لذا پس من معتقدم هم ضمانت داریم، هم تسلط به کار داریم. بله ما هر کاری را انجام دهیم، اول باید برویم سرمایه گذاری کنیم. برای این فرصت حتماً باید ما یک سپر حمایتی برای آن بخشی که از جامعه گفتید که زیر خط فقر اینها آسیب می‌بینند، یک سپر حمایتی برای اینها درست کنیم، حتماً حداقل ۱۸۰۰ کالری را در معیشت برای آنها پیش بینی کنیم. حتماً وقتی می‌خواهد ازدواج کند، حداقل پنج تا شش قلم کالای اصلی؛ تلویزیون، یخچال، لوازم برقی و فرشش را دنبال کنیم، نرویم باز قیمت‌ها را ثابت کنیم، نه حداقل مابه‌التفاوت آنهایی که حقوق ثابت دارند، اگر ما ۲۰ درصد حقوق را افزایش می‌دهیم در سال، ولی فاصله‌ای که افزایش قیمت‌ها ممکن است ۱۰ تا ۲۰ درصد بالا باشد، ما در این سپر حمایتی، این مابه‌التفاوت را به آن یارانه بدهیم، کمک کنیم، این کار را انجام دهیم ولی کار اصلی ماست که سرمایه‌گذاری را انجام دهیم، کیک اقتصاد را بزرگ کنیم که هم درآمد دولت را از محل مالیات؛ از اینجا دنبال کنیم و استفاده کنیم، هم بتوانیم این کار را انجام دهیم.

اگر شش ماه گذشت، شاخص‌ها جواب نداد، می‌ایستیم تعیین تکلیف می‌کنیم

قالیباف تاکید کرد: شما می‌گویید چگونه؟ تا کی؟ من وقتی در شهرداری بودم همه مردم تهران می‌دانند، یک حرف داشتم؛ می‌گفتم مردم، در محله هستید، هر فصلی در محله خودتان تغییری در محله خودتان ببینید. در سطح منطقه؛ شهرداری‌ها می‌گفتند هر شش ماه این را ببینید. در سال که می‌شد می‌گفتم هر کس خارج از تهران و غیر تهرانی هم وارد شهر تهران شدند، وقتی وارد شدند از هر کجا؛ تغییری اتفاق افتاد. بدانید اگر این اتفاقات در این روند نیفتند، بدانید شهردار ما؛ شهرداری بی‌عرضه‌ای است. از او توضیح بخواهید، من باید به شما پاسخگو باشم. به همین خاطر بود که زمان برای من مهم بود، به جای کلنگ این جدول ساعت را می‌زدم، تابلوی ساعت و تایمر می‌زدم، خودم را پاسخگو می‌کردم. حتماً وقتی می‌گوییم سپر حمایتی را درست می‌کنیم، بنا نیست برنامه را ببریم آخر سال بگوییم ببخشید بعد از پنج سال بگوییم ببخشید بعد از پنج سال، می‌خواستیم نشد. می‌خواستیم نشد؛ یعنی چه؟ یعنی در سال اول باید آثارش در سفره مردم در حد آن سال؛ خودش دیده شود. ما در برنامه هفتم حتماً آقای بحرینی می‌دانند، ماده‌ای داریم به نام ماده ۱۱۸؛ شورای راهبری برنامه، گزارش هفتگی و ماهانه دارد. معاون اول رئیس جمهور کنترل دارد، کنترل پروژه می‌کند، با حضور نمایندگان مجلس به صورت هر شش ماه در صحن مجلس کنترل می‌کنیم اگر شش ماه گذشت، شاخص‌ها جواب نداد، می‌ایستیم تعیین تکلیف می‌کنیم، پس ما در روندی کار را دنبال می‌کنیم، بدون شک.

دولت برای هیأت مدیره‌ خودروسازی تصمیم می‌گیرد که این غیرقانونی است

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوع خودرو گفت: خودرو؛ بحث مهمی بود که گفتید این هم از مشکلات ماست، یعنی وقتی ما به جای این که مردم را مداخله بدهیم در اقتصاد، ما می‌رویم مداخله می‌کنیم در زندگی مردم و در اقتصاد مردم؛ نمونه آن هم این خودرو. دولت سهمش در ایران خودرو؛ هفت درصد است، سهمش در سایپا ۱۷ درصد است ولی برای همه هیأت مدیره‌اش تصمیم می‌گیرد، مدیرعامل می‌گذارد، همه اینها هم غیرقانونی است، بعد می‌رود هزینه‌ها را می‌برد بالا، دیون اضافه می‌کند، بدهی‌های عقب مانده آن را به جا می‌گذارد، بعد هم قیمت خودرو را دستوری می‌کند. بعداین خودرو را می‌دهد اگر بخواهیم در تراز کشورهای همسایه که خودرو دارند؛ بین سه تا چهار برابر در قیمت؛ گران‌تر. در تعداد و تیراژ هم کمتر. بعد در مصرف سوخت؛ نیسان آبی تحویل ما می‌دهد با صدی ۱۲، صدی ۱۳، بعد حرف می‌زنیم، از این که ما باید به قیمت فوب خلیج فارس بدهیم.

در زندگی مردم فضولی نکنیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی به فوب خلیج فارس می‌خواهیم؛ ماشین‌های منطقه که دارند سوار می‌شوند، صدی چهار مصرف می‌کنند، شما دارید صدی ۸ تا ۹ مصرف می‌کنی، بعد می‌خواهی قیمت بنزین را به او بدهی. بیا قیمت خودرو و استاندارد و ایمنی را به قیمت فوب خلیج فارس بده، بعد بنزینش هم بیا این کار را بکن. آخر نمی‌شود بی‌عرضگی دولت را از جیب مردم برداریم. چرا این ظلم را می‌کنیم. بعد می‌رویم فضولی می‌کنیم به کار مردم، فضولی می‌کنیم، اشاره کردند. طرف بخش خصوصی است. بخش خصوصی خودش می‌فهمد که پولش را نباید به باد بدهد. ما دولتی‌ها هستیم که با اموال هر طور خواستیم مدیریت می‌کنیم که نتیجه‌اش خودرویی می‌شود که شما می‌گویید و ده‌های دیگر.ما پنجاه درصد تولید انرژی‌ها را که می‌آوریم تا قبل از اینکه وارد لوله‌ها و مصرف کنیم هدرش می‌دهیم


قالیباف افزود: ما پنجاه درصد تولید انرژی‌ها را که می‌آوریم تا قبل از اینکه وارد لوله‌ها و مصرف کنیم هدرش می‌دهیم گازهای مشعل چند سال مانده همه اینها را من اصلاحش می‌کنم با همین نکته‌ای که اشاره کردم شما گفتید به چه ضمانتی گفتم به ضمانت کارنامه ام و به شناخت آگاهیم و به برنامه‌ای که نوشتم من باور کنید وقتی این حرف‌ها را می‌شنیدم واقعاً غصه می‌خوردم می‌گفتم خدایا فرصتی می‌شود که اتفاق بیفتد و یک مدیری بیاید که این را اجرایی کند من اصلاً از این جهت پا در میدان گذاشته‌ام که می‌توانم تو این شرایط سخت به ملتم به ایران عزیزم کمک کنم با همه وجودم.


سوال: پاسخ جناب آقای دکتر قالیباف به پرسش اول حدود دوازده دقیقه یازده دقیقه زمان برد و از مجموع زمان تان از شصت و یک دقیقه تقریباً بیش از نیمی سپری شده یعنی سی و پنج دقیقه تقریباً سپری شده، جناب آقای دکتر دانش‌جعفری در خدمت شما هستیم؟


دانش جعفری کارشناس اقتصادی گفت : بسم الله الرحمن الرحیم عرض شود که من صحبت‌های جناب عالی و مشاورین را به دقت گوش دادم و به این برداشت شما در مورد اینکه کسری بودجه و نا ترازی بانک دارها دوتا مشکل اصلی ما هستش احترام می‌گذارم و چند تا سؤال در همین زمینه دارم که فکر می‌کنم اگر شما جواب بدهید مردم ما با دیدگاه‌های اقتصادی شما بیشتر آشنا خواهند شد و در مقایسه با بقیه بهتر می‌توانند رای بدهند خواهش می‌کنم  با توجه به این که وقت کم است جواب‌ها را کوتاه بدهید و تا روشن شود در مورد این که سیاست‌های کسری بودجه شما است ، سؤال من این است که آیا شما استقلال بانک مرکزی را به رسمیت می‌شناسید یا نه؟ و برای جبران کسری بودجه دولت شما به بانک مرکزی فشار نمی‌آورد که پول چاپ کند از نظر شما تسهیلات تکلیفی چه جایگاهی دارد آیا قبول دارید؟

دانش جعفری از قالیباف پرسید:  فکر می‌کنید نباید بروید بحث دیگه این هست که از نگاه شما وظیفه دولت در اقتصاد چیه؟ این خیلی نکته مهمی هست یعنی شما دولت کوچک و چابک و حداقلی را قبول دارید یا یک دولت بزرگ و با مخارج بالای من دیروز عرض کردم که الان نسبت مخارج دولت به تولید نا خالص داخلی به بیست و دو درصد رسیده جزو بزرگ‌ترین‌های دنیا است شما می‌خواهید چیکار کنید یعنی در واقع اگر نگاهتان را بگویید خوب است مثلاً من از شما سؤال می‌کنم آیا ساخت مسکن را شما وظیفه دولت می‌دانید و یا سیاست دولت در مورد قیمت‌گذاری کالاها را چه جور نقد می‌کنید قبول دارید که باید این کار بشود یا نه؟

دانش جعفری گفت:  در مورد زیر ساخت‌های ایران ما الان یک مشکلی داریم که خیلی از زیر ساخت‌های ایران پاسخگوی نیاز فعلی کشور نیست مثلاً آب برق گاز این‌ها همه مشکلات جدی دارند و دادن قطعی برق به تولید کنندگان خیلی رایج شده و کشاورزان برای کمبود آب به آب‌های زیرزمینی فشار می‌آورند و مشکلات را زیاد می‌کنند برنامه دولت شما با توجه به کسری بودجه‌ای که اشاره کردید برای رفع این مشکلات چیست؟ بحث دیگر در مورد سیاست دولت شما در مورد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و رونق کسب و کار هست نکاتی که آقای دکتر سیاح اشاره کرده‌اند نکات خوبی است ولی کافی نیست یعنی صرف دادن مجوز مشکلی را حل نمی‌کند اینکه ما مشکلات را تقلیل بدهیم به اینکه یک سری کارمندان مشکلات خصلتی دارند و ذی نفع هستند و نمی‌گذارند کار راه بیفتد نیست ما مشکل کمبود منابع داریم بنابراین من صراحتاً از شما سؤال می‌کنم این کمبود منابع برای رونق کسب و کار را شما چکار می‌کنید مثلاً آیا شما حاضرید درهای اقتصاد ایران را باز کنید بر روی سرمایه‌گذاری خارجی آیا شما حاضرید درهای اقتصاد ایران را باز کنید برای ایرانیان خارج از کشور که امروز صاحب ثروت و سرمایه انسانی و فناوری هستند و اون‌ها بیایند به کمک شما یا اینکه نه اقتصاد را بسته نگه می‌دارید و نمی‌گذارید؟


این کارشناس اقتصادی از قالیباف پرسید: نکته دیگر آقای دکتر قالیباف سیاست شما در مورد خصوصی‌سازی چیست آیا خودسازی همان مردمی سازی است که شما اشاره کردید یا مردمی سازی چیز متفاوتی است سیاست شما در مورد پس گرفتن بنگاه‌های بزرگی که واگذار کار شده بود چی هست یعنی خیلی زحمت کشیده شد یک سری بنگاه‌های واگذار شد ولی در واقع اینها را به دلیل پس گرفته‌اند و نکته دیگر سیاست‌های دستمزدی شما چی هست یعنی همین طور که جناب عالی اشاره کردید قدرت خرید مردم کم شده به زبان اقتصادی افزایش نرخ تورم بالاتر از نرخ افزایش دست مزدهاست شما می‌خواهید افزایش دستمزدها را تو بخش خصوصی و همین طور برای کارمندان دولت چه جوری عمل کنید کلاً سیاست دستمزد تان چیست؟

بانک مرکزی باید استقلال داشته باشد

 
قالیباف جواب داد : فکر می‌کنم یک ده پانزده تا سؤال شد حالا من هم خلاصه می‌گویم هر سؤال هم توضیحات مفصل را دارد در استقلال بانک مرکزی می‌خواهم بگویم حتماً ما به سمت استقلال در این قانون جدید داریم می‌رویم ولی این قانون اقتدار لازم را به بانک مرکزی و به رییس بانک مرکزی داده و به سمت استقلال هم ما تو این بخش داریم پیش می‌رویم و در حقیقت ما در اینجا که اقتدار دادیم به این معنا که در حالت دولت را خیلی زیاد در امورات بانک مرکزی حداقلی کردیم این یک گام را به جلو است، دو تسهیلات تکلیفی یکی از این کسری بودجه کجا انجام می‌شود به مردم می‌گوییم این کار را نکنید ولی دولت به خاطر هزینه‌های اضافی خودش تکلیف مالایطاق می‌کند گاهی به بانک مرکزی گاهی به بانک‌های عامل وای کاش از خود بانک مرکزی، چون شما می‌دانید وقتی می‌رود بانک مرکزی حداقل سودش کمتر است ولی وقتی می‌خواهد بگوید من از بانک مرکزی برداشت نکردم از بانک عامل بر می‌دارد بانک عامل مجبور است اضافه برداشت را از بانک مرکزی بردارد سی و چهار درصد هم ببرد بدهد یعنی این را حتماً تکلیف مالایطاق به سمت بانک‌ها نمی‌رویم خوب چی‌کار می‌کنیم؟

دولت را با خرید خدمات کردن کوچک می کنیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: مولد سازی حتماً می‌رویم به سمت همین اتلاف انرژی‌هایی که هست از محل درآمد بزرگ من یک رقم به شما گفتم بیست همت و هفت همت، صد و هشتاد همت اینجا این همه دارایی‌ها را حبس کردیم بیخود بود من دویست کیلومتر مترو را در تهران چه گونه ساختم در هر سه دولت شهرداری تهران هم تحریم خارجی بود و هم تحریم داخلی ولی شهر به قدرت پیش رفت دولت ده‌ها برابر صدها برابر ظرفیت بیشتر از این دارد، می‌توانیم از بهره‌وری استفاده کنیم شما نگاه کنید در انگیزشی در نیروی همان دولت که می‌گوییم که هزینه هایش را کاهش بدهیم ما الان آوردیم نیروی‌های قراردادی، پیمانی، ساعتی با تحصیلات بالا و کارکن‌تر به هرحال داریم با یک حقوق کمتر یک امنیت شغلی هم ندارند در حقیقت این‌ها را کردیم شهروند درجه دو هیچ انگیزه‌ای ندارند، همیشه اختلاف همیشه درگیر این موضوعیم تا حالا داریم حل می‌کنیم و باید هم حلش کنیم ولی ما در برنامه هفتم یک حرف زدیم گفتیم به خاطر این که می‌گوییم در دولت چه می‌کنیم و با چه روش می‌گوییم ما به جای خرید خدمت خرید خدمات کنیم یعنی دولت را کوچیکش می‌کنیم الان در برنامه هفتم هر گونه تولید خدمات در دستگاه‌های دولتی در شرکت‌های دولتی ممنوع شده جلوی این کار را می‌گیریم پس اینجا دولت چابک می‌شود تمرکز زدایی انجام میشود.


سوال: به جای استخدام خرید خدمت می‌کنید؟


قالیباف گفت: نه اشتباه نکنیم ما دو روش داریم خرید خدمت می‌کنیم یعنی فقط افراد را می‌آوریم یک وقتی خرید خدماتی می‌کنیم کنیم ما تبعات بعدی اش را نمی‌پذیریم ما در یک سفر در تهران در دهه هشتاد قیمت تمام‌شده‌اش برای ما در شهرداری هزار و دویست تومان بود ده کیلومتر مسیر ولی بخش خصوصی همین خدمات را می‌داد با دویست و پنجاه تومان یعنی من سه برابر او هزینه را گران‌تر می‌آوردم خوب مگر مجبورم توی دولت این کار را انجام بدهم نه خرید خدمت بکنم خرید خدمات من می‌گویم آقا مسافر را جا به جا کنید هزینه تمام شده اش را من میدهم سودت را هم ببر هزینه‌ها به یک سوم تقلیل پیدا می‌کند کسری بودجه هم پیدا نمی‌شود در حقیقت به سمت رشد اقتصادی حتماً خواهیم رفت حتماً تمرکز زدایی خواهیم کرد ما هر چه کار تصدی‌گری هست از دولت جدا می‌کنیم و به مردم می‌دهیم دولت نقشش تولی گری، سیاست گذاری و تنظیم گری است اینها را به سرعت به سرعت این‌ها را واگذار می‌کنیم هزینه‌ها را کاهش می‌دهیم ما در قیمت‌گذاری در قانون برنامه هفتم نوشته شده آقای بحرینی هم حتماً هستند خیلی در صحن بحث شد ما فقط در کالاهای خدمات عمومی که انحصاری دولت است که خودش تولید می‌کند قیمت‌گذاری بقیه را ما باید اجازه دهیم اگر بنا است یک جایی اون سپر حمایتی را داشته باشیم اونجا به انتهای زنجیره کمک می‌کنیم ولی ما باید به تولید کمک کنیم مالیات را در تولید بهش توجه کنیم که فشار به تولید کننده نیاوریم ابتدای زنجیره را درست کنیم کیفیت را بالا ببریم بیاییم رشد اقتصادی را از اینجا باشد که درآمد دولت را هم اضافه کنیم.

کار دولت در تصدی گری برای مسکن ممنوع است

 
قالیباف گفت: نکته دوم که باید اشاره کنیم شما می‌دانید بورس حتماً بهترین جای نظام تامین مالی ماست بعضی از کارهایی که بانک‌ها می‌کنند تو این بخش این‌ها باید برود در سیستم بورس جبران مشکلاتی که ما در حوزه بین الملل داریم که سرمایه گذاری خارجی نداریم بورس ما باید بتواند آن سرمایه‌های حبس شده دارایی‌های مردم در صندوق امانات را درست کند بیاورد اونجا خوب کی می‌تواند بورس این کار را انجام بدهد وقتی که دولت مداخله در بورس نکند وقتی که شرکتی در اونجا هست دولت می‌آید قیمت‌گذاری را دستوری می‌کند تکلیف آن شرکت معلوم است چه اتفاقی برایش می‌افتد چطور هزینه اش را جبران می‌کند جایی که جیب مردم است از سی و چهار درصد به خاطر آن بی‌تدبیری و دستوری کردن قیمت‌ها می‌کند منفی چهار برای چی مردم دو مرتبه سودش را خارج نکند به سرعت خارج می‌کند به جایی که دو مرتبه این را اونجا بگذرد ما در قانون این را کمک کردیم که اگر این دو مرتبه سودش را سرمایه‌گذاری کرد معافیت مالیاتی بهش دادیم در مجلس قانون‌گذاری کردیم خوب اونجوری نبود قیمت دستوری بهش بدهیم و دخالت کنیم نگاه کنید ما حتماً می‌دانید بورس دو تا بازار داریم بازار اولیه و بازار ثانویه حتماً ما بدون بازار ثانویه هرگز نمی‌توانیم بازارهای اولیه مان را رونق بدهیم یعنی پس نمی‌توانیم تولید را رونق بدهیم یعنی نمی‌توانیم شرکت‌های بزرگ داشته باشیم نمی‌توانیم شرکت سود ده داشته باشیم دولت باید توجه کند اگر آنها نباشد خودش هم درآمد مالیاتی نمی‌تواند داشته باشد خوب این کار را باید انجام بدهیم اینها سیاست قطعی ماست نگاه کنید وقتی که متاسفانه بانک مرکزی که ما تصمیم می‌گیرد پروژه‌هایی را مشخص می‌کند می‌گوید ما برای اینها سپرده‌های دراز مدت سی درصد قبول می‌کنیم خوب سی درصد اونجا میاید و عملاً قیمت تمام‌شده می‌شود سی و شش درصد سی و هفت درصد و بعضاً تا چهل درصد به نظر شما مردم ما بروند تو بورسی که منفی چهار است حتی مثبت بشود در تولید مگر ما بیش از پانزده درصد بیست درصد می‌تواند می‌گوید خوب چرا این کار را کنیم پول را می‌گذارم تو بانک سی درصد می‌گیرم برای پروژه خوب دولت دارد بورس را منهدم می‌کند بی اعتمادی می‌کند این کار این، اتفاق حتماً نباید بیفتد ما بهش توجه می‌کنیم البته ما یک اعتقاد هم داریم اخیراً با دوستان بورسی هم صحبت می‌کردیم اشکالاتی که در حوزه بورس هم هست همه اشکالاتی که در بقیه سیستم‌های ساختاری که اشاره کردم هست حالا به هر حال در ساختار بورس هم هست و نکته بعدی هم واقعاً از این تصمیمات خلق‌الساعه اصلاً شب می‌خوابیم صبح پا می‌شوم و تصمیم می‌گیریم دیگر اصلاً اقتصاد ما واقعاً پیش بینی پذیر نخواهد بود لذا من معتقدم من بورس را بدون شک برای حوزه رشد اقتصادی هم بهره وری و هم بازار سرمایه مهمترین جایی است که اقتصاد را پیش بینی پذیر می‌کند نظام تبیین مالی تامین می‌کند می‌تواند کمک کند صندوق‌ها می‌توانند بیایند بخش خصوصی می‌تواند بیاید و اتفاق بزرگ ان‌شاءالله بیفتد عدالت اونجا رفتار می‌شود و همه چی را می‌توانیم از اینجا واقعاً کنترل کنیم.


سوال: در بخش اول پرسش‌ها جناب آقای دکتر آل اسحاق، دکتر بحرینی تقریباً تمام فرصتشان را استفاده کرده‌اند آقای دکتر دانش‌جعفری یک فرصت بیشتری دارند، اما اگر از یک پرسش کوتاهی دارید در این دور می‌توانیم در خدمت آقای آل اسحاق و آقای بحرینی هم باشیم.


آل اسحاق تاکید کرد: شما در روابط تجاری و اقتصادی بین الملل فرمایشاتتان بود که معتقد هستید، منتها این توسعه احتیاج به الزاماتی دارد مثلاً می‌خواهید که در بریکس باشید در سازمان تجارت جهانی باشید تمام نهادهای بین المللی منطقه می‌خواهید حضور داشته باشید سؤال این است که آیا الزامات هم می‌توانید تنظیم کنید یا اینکه مجموعه مسائلی که در داخل هست، دیدگاه‌های مختلف، روحیات مختلف بالاخره شما اگر می‌خواهید حضور پیدا کنید روابط اقتصاد جهانی یک سری روابط دارد یک سری الزامات دارد، این الزامات را می‌خواهید قبول کنید یا اینکه بدون اون الزامات می‌خواهید بگویید که بله ما علاقه‌مند هستیم که این کار بشود.


قالیباف گفت: الزامات چی هست؟


آل اسحاق در پاسخ گفت: الزامات قوانینش، مقرراتش فی‌المثل در رابطه با بریکس که شما می‌خواهید وارد شوید باید یک توازن بین هر یک از اعضا باشد یعنی واردات و صادرات تان باید با تک تک اینها به تعامل برسیم بگویید فقط می‌خواهم صادرکننده باشیم وارد کننده نباشیم شدنی نیست اصلا یا در رابطه با مقررات جهانی در رابطه روابط بانکی روابط سازمان‌های جهانی‌ای اف تی اف .... از مجموعه این‌ها شما برخوردتان با این الزامات جهانی و مهندسی اقتصادی جهانی چی هست می‌توانید حل کنید با این اختلافاتی که در داخل هست این اختلافات داخلی را چطور می‌خواهید حل کنید اگر به اصل قضیه معتقدید؟

 
با بخشی از کشورهای بزرگ اقتصاد دنیا فرصت‌های داریم که می‌توانیم روابط مالی دو جانبه اجرا کنیم


 قالیباف گفت: حتماً پیشرفت الزاماتی دارد بدون شک ولی ما در حینی که مشکلاتی داریم ظرفیت‌هایی هم داریم شما الان اشاره کردید در بریکس نگاه کنید الان ما یکی که از مشکلات مان در تحریم چی هست سوئیفت، شما می‌دانید که سیستم بریکس دقیقاً سیستم پی را دارد یعنی دقیقاً پی عین سوئیفت است یعنی آن روندی که باید بین چرخه اقتصاد ال سی باز کند، کنترل کند و ارتباط حقوقی و مالی را بین کشورها و شرکت‌ها و بخش خصوصی برقرار کند هست زیر نظر مقررات مربوط به موضوعاتی که الان ما تحریم شدیم هم نیست خوب پس این یک فرصت است ما کمتر به اینها توجه کرده‌ایم ما در خیلی از موضوعات همین الان با بخشی از کشورهای بزرگ اقتصاد دنیا فرصت‌های داریم که می‌توانیم روابط مالی دو جانبه اجرا کنیم این کار را انجام نمی‌دهیم می‌توانیم اصلاً بدون دلار و بدون یورو بیاییم با پول‌ها و ارزهایی که در این حوزه نیستن عملیات انجام بدهیم ما از این ظرفیت‌ها اصلا استفاده نمی‌کنیم بله حالا اون بحث‌ای اف تی اف یک بحث دیگر است این فرصت‌ها برای ما هست این فرصت هم در شانگهای هست و هم در حوزه بریکس برای ما هست که این کار را انجام بدهیم جناب عالی که پیش‌کسوت این کار هستید بدانید هر کشوری می‌گوییم روابط اقتصادی دوجانبه هر دو می‌خواهند منفعت ببرند خوب طبیعتاً باید بپذیریم شما می‌دانید در همه این اتحادیه اوراسیا که الان دنبال می‌کنیم هفتصد کالا هشتصد کالا روشن است تعرفه‌های ما چی هست تعرفه‌های اون چیه؟

خودمان خود تحریمی برای خودمان درست کردیم

 قالیباف گفت: هر دو از این سود می‌بریم منفعت می‌بریم ما نیازهای آنها را تامین کنیم اون‌ها نیازهای ما را تامین می‌کنند این‌ها همه فرصت‌هایی است که به نظرم می‌شود انجام داد و من فکر می‌کنم ما یکی از مشکلاتی که الان داریم به درستی من در ابتدای بحث گفتم مشکلات ما داخلی و خارجی است و این دو هم روی هم تاثیرگذارند ما همین الان در تحریم الان داریم نفت مان را می‌فروشیم پولمان را می‌گیریم چه کار می‌کنیم می‌رویم از مقصد اونجا یک بار پول مان را تبدیل به ارز بین‌المللی می‌کنیم دو مرتبه می‌آوریم در کشورهای محلی یک بار دیگر تبدیل به ارز آنها می‌کنیم یعنی سی درصد تو جابه جایی تغییر پول‌ها این یعنی چی این یعنی همان جایی که می‌گویم مدیر آگاه، قوی نیست سی درصد با زحمت می‌فروشیم حیفش می‌کنیم اینها ثبات اقتصادی می‌آورد و پول برای سرمایه گذاری را تامین میکند اینها مشکلاتی است که متاسفانه خودمان خود تحریمی برای خودمان درست کردیم از سر بی‌تدبیری و بی‌عرضگی و نا آگاهی.


 سوال: جناب آقای دانش جعفری بفرمایید؟


دانش جعفری کارشناس اقتصادی از آقای قالیباف پرسید: در ارتباط با اون بحث مربوط به کسری بودجه که داشته‌ایم بیشترین هزینه‌های دولت تو بودجه عمومی مربوط به چهار تا حوزه هست یعنی حوزه آموزش پرورش، آموزش عالی، سلامت و دفاع شما برای کاهش کسری بودجه به فکر کاهش مخارج در این حوزه‌ها هستید در این زمینه‌ها هم دنیا پیشرفت‌های زیادی کرده و سؤال دوم در مورد سیاست ارزی شماست آقای دکتر قالیباف بدون اینکه بحث را تبدیل کنیم به یک شعار مردم پسند و پوپولیستی شما فکر می‌کنید که در واقع نرخ ارز را می‌شود در حد چه قدر تنظیم کرد کلا سیاست ارزی شما چی هست؟
قالیباف: خوب در بخش اول نگاه کنید ما حتماً جاهای مهمی مثل سلامت جاهایی مهمی مثل آموزش و پرورش مخصوصاً آموزش عالی دفاع اینها اصلاً موضوعاتی نیست که بگوییم اینها را کاهش بدهیم ولی حتماً اینها را باید بعد از سیستم نهادی شان اصلاح کنیم یعنی یک مشکلاتی هست که واقعاً هوشمندسازی اتفاق بیفتد بخش هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.


دانش جعفری گفت: خرید خدمت را همین جا پیشنهاد کرد؟

 بحرینی تاکید کرد: ببینید پایان سال هزار و چهارصد و یک مانده اوراق بدهی شرکت‌های ما صد و هفتاد و شش هزار میلیارد تومان بوده این عدد توی ذهنتان بماند صد و هفتاد و شش همت پایان سال هزار و چهارصد و یک پایان سال هزار و چهارصد و دو یعنی یکسال بعد مانده اوراق بدهی شرکتی صد و شصت و هشت همت است یعنی نه تنها بورس ما در این یک سال هیچ تامین مالی نکرده بلکه بخشی را هم باز پس گرفته یک عرضه اولیه خیلی مختصری هم داشت در حد شش همت که واقعاً قابل توجه نیست اصلاً یکی از مسیرهای درست تامین مالی تو اقتصادهای سالم همین سرمایه‌گذاری داخلی است یعنی شرکت‌ها باید از محل سود خودشان خودشان را توسعه بدهند در بورس ایران این اتفاق نمی‌افتد یعنی بخش زیادی از سود شرکت‌ها توزیع می‌شود و این باعث می‌شود که عملاً شرکت برای سرمایه‌گذاری یا برود سراغ بانک که توضیح دادند با حدگذاری روی ترازنامه این راه عملاً قفل است حداقل برای بخش خصوصی قفل است یا باید بروند سراغ بورس.

این کارشناس اقتصادی گفت: بورس متاسفانه پاسخ‌گو نیست این یک زاویه که بورس ایران از شان نزول خودش خارج شده، زاویه دوم و مهم‌تر ببینید من باز دو تا مقطع را برای شما می‌گویم مقطع هزار و سیصد و نود و نه پنج ماهه اول یعنی از فروردین تا مرداد نود و نه همه مردم هم این خاطره را دارند توی این پنج ماه شاخص کل سیصد و هشت درصد رشد می‌کند یادتان است دیگر هر روز شاخص با سرعت رشد می‌کرد سیصد و هشت درصد یعنی کسی که توی بورس دارایی دارد تو این پنج ماه دارایی‌اش چهار برابر شده بیش از چهار برابر شده این مقطع را شما تو ذهنتان نگه دارید در یکسال گذشته بازدهی بورس تقریباً منهای چهار درصد است خوب یک بورسی که یک مقطعش سیصد و هشت درصد سود دارد یک مقطع چهار درصد زیان دارد میانگین شاخص کل عرض می‌کنم سؤال این است مردم چرا باید به این بورس اعتماد کنند چرا مردم باید بروند سراغ سرمایه‌گذاری در بورس کسی که سراغ سرمایه‌گذاری در بورس می‌رود در واقع دو کار دارد انجام می‌دهد دارد به اقتصاد کشورش خدمت می‌کند اگر بورس سالم باشد اگر اون تامین مالی که عرض کردم درست انجام بشود دوم دارد به خودش خدمت می‌کند دنبال این هست که سود ببرد خودش را در مقابل تورم صیانت کند.

بحرینی از نامزد ریاست جمهوری پرسید:  سؤال واضح من که در واقع سؤال میلیون‌ها ایرانی است که درگیر بورس هستند و از اون طرف سؤال هزاران شرکتی است که امید به بازار سرمایه دوختند این است که اگر آقای دکتر قالیباف مسئولیت دولت چهاردهم را داشته باشند برای بورس چه برنامه‌ای دارند چند ماه طول می‌کشد تا بورس از این حالت بسیار بسیار ناسالم بسیار فاجعه بار خارج بشود یک زمان بندی به ما بدهید و یک برنامه عملیاتی که برای اصلاح بورس دارید؟

 از مهم‌ترین مشکلات در کشور ما پیش بینی ناپذیر بودن اقتصاد است


قالیباف گفت: به نظرم مهم‌ترین نکته این است که من  به عنوان هدف اصلی خودم در این چالش‌های اقتصادی بهش توجه دارم که قبل از هر چیز تلاش کنم اقتصاد را پیش‌بینی پذیرش کنم یکی از مهم‌ترین مشکلات در کشور ما پیش بینی ناپذیر بودن اقتصاد ما شده سال نود و نه چه اتفاقی افتاد قبل سال نود و نه به هرحال دولت مردم را دعوت کرد به بورس و بعد چه کار کردند رفتند خیلی از کارخانجات بحث‌هایی که هیچ بازدهی روشن نبود همین طوری یک ارزش افزوده‌ای آمد وارد شد نتیجه‌اش اون سیصد و چهار تا شد خوب این که کار درستی نبود یک اتفاق افتاد پس این پیش بینی‌پذیری بسیار مهم است این برای ارز مهم است.

بورس حتماً بهترین جای نظام تامین مالی ماست

 رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه مسکن قانونی که ما نوشتیم این است کار دولت در تصدی گری برای مسکن ممنوع است مگر دولت ساختمان ساز است که ساختمان بسازد دولت دو تا ویژگی دارد یک زمین دستش است که ما در برنامه دیدیم بر اساس طرح آمایش سیصد و سی هزار هکتار می‌تواند در واقع آن هم با اولویت اینکه ندهیم بیست و پنج درصد جمعیت را بیاوریم تو یک درصد دشت تهران که همه آمایش را به هم بزنیم این را باید در جاهایی ببریم که بازگشت جمعیت داشت روستاییان عزیز ما باید این امکان را ببریم این مسکن را در روستا برای توریستی برای خانه‌ها اونجا برای تولید و تولیدهای کوچک حالا موضوعاتی واقعاً وجود دارد که باید این کار را انجام دهیم دولت خانه ساز نیست.

در همین سال اول گشایش حوزه‌های خارجی حتماً انجام خواهد شد

قالیباف گفت: و ما فرصت‌های بزرگی داریم حتماً ما امنیت سرمایه را معتقدیم ما اولویت اول که حتماً هم ایرانیان خارج از کشور را دعوت می‌کنیم هم ما از ارتباطات سیاسی و فرصت‌هایی که داریم حالا می‌گویم دربریکس در حوزه شانگهای فرصت‌های بزرگی است شما مطمئن باشید در همین سال اول اتفاقی در این زمینه در گشایش حوزه‌های خارجی حتماً انجام خواهد شد به اضافه اینکه ما اولین کارمون این است که مردم خودمان که این‌همه سرمایه را حبس کردند در بانک‌ها اطمینان پیدا کنند یک ارزی بیاورند سرمایه‌گذاری کنند این کار را حتماً انجام می‌دهم در مجمع شما دیدید که من چگونه از این موضوع دفاع می‌کردم من مخالفم با این که الان ما کارمان این شده هفت تپه را یکی می‌فروشد یکی پس می‌گیرد خوب بخش خصوصی می‌گوید برای چی من بیایم تازه می‌گوید این که خودش به فروش است فردا می‌گوید من را خلاصه دو مرتبه سین جیم می‌کند، من حتما با این‌ها مخالفم و حتماً این‌ها را دنبال می‌کنم.


سوال: دستمزد؟
قالیباف درباره دستمزد ها هم گفت: ما در حوزه دستمزد حتماً باید به گونه‌ای عمل کنیم که بتوانیم آنها قدرت خرید خودشان را داشته باشند من اینجا نکته‌ای رو گفتم مثلا الان تو حداقل حقوق وقتی اینجا دارد می‌آید و ما در قانون مکلف هستیم که این را به اندازه تورم بالا ببریم حداقل ما تو مرحله اول آنهایی که که در حداقل حقوق هستند امسال حداقل حقوق حدود دوازده میلیون تومان است ما حتماً اون ما به التفاوت به این قشر پایین حتما به اینها اضافه خواهیم کرد و بقیه را به صورت پلکانی پیش خواهیم برد.


سوال: جناب آقای بحرینی بفرمایید؟


بحرینی ، کارشناس مسایل اقتصادی گفت: بسم الله الرحمن الرحیم خوب خسته نباشید خیلی هم استفاده کردیم از بحث‌های خوبی که دو طرف مطرح کردند جناب آقای قالیباف من سؤالم بر خلاف سال برادر عزیزم جناب آقای دانش جعفری متعدد و متنوع نیست یک سؤال مطرح می‌کنم، اما این سؤال را توقع دارم که پاسخ دقیق جناب عالی را بشنوم ببینید تو اقتصاد ایران بهتر بگویم توی جامعه ایران تا یک دهه قبل بورس یک موضوع عمومی نبود عده خاصی یا با تخصصی اینها در بورس بودند تعداد سهام دارها اندک بود و معمولاً هم افرادی که در بورس بودند یک حداقل تخصص حرفه‌ای داشتند از اواخر دهه نود یک اتفاقی تو ایران افتاد و نفوذ بورس در خانوارهای ایرانی به شدت گسترش پیدا کرد و الان تقریباً می‌شود گفت که اکثریت خانوارهای ایرانی به نوعی بورس برایشان یه مسئله است خوب در رابطه با بورس من از دو زاویه می‌خواهم نظر جناب عالی را داشته باشم و مردم عزیزمان که این برنامه را می‌بینند با دیدگاه جناب عالی آشنا بشنوند زاویه اول بحث این است که اصلاً فلسفه وجودی بورس چیه؟

این کارشناس مسایل اقتصادی افزود : ببینید بورس در شرایط فعلی یک تلقی نادرستی ازش پیدا شده و اون تلقی نادرست این است که بورس یک محلی است برای اینکه یک عده پول بگذارند اگر خوش شانس بوده‌اند یک سودی می‌برند اگر بد شانس بودند ضرر می‌کنند منشا ایجاد بورس در اقتصادهای سالم که این نیست بورس برای سفته بازی نیست البته سفته بازی سالم هم در کنارش شکل می‌گیرد گاهی هم ناسالم که من معتقدم تو بورس ما امروز سفته بازی ناسالم هست که حالا این هم به عنوان یکی از وجوه پاسخی که خواهید فرمود اشاره‌ای بکنید به این ناسالم بودن ببینیم مثلاً شما ناسالم می‌دانید یا نه فلسفه ایجاد بورس تامین مالی است باید شرکت‌های ما تولید کننده‌های ما بتوانند نیازهای مالی خودشان را از طریق بورس تامین بکنند من یکی دوتا عدد به شما می‌گویم و کاملاً این دوتا عدد نشان می‌دهد که بورس ما این نقش را ایفا نمی‌کند.


قالیباف افزود: نگاه کنید اگر منظورتان خصوصی‌سازی است در آموزش و پرورش نه ضرورت ندارد نمی‌خواهد ولی مردمی‌سازی می‌تواند این کار را انجام بدهد حالا این بحث مفصلی دارد یعنی ما اومدیم یک سیستم دیوان‌سالاری بزرگ درست کردیم چندین رده ستادی آموزش و پرورش دو رکن بیشتر ندارد مدرسه، معلم ما این وسط همه را دارم چاق می‌کنیم که آنها یک کاری انجام دهند به آنها نمی‌رسیم این می‌شود همان مدیریت درست، هوشمند و شفاف سازی همان مثال صد و دهی که در ناجا زدم این نکته مهم است که باید بهش توجه کنیم اولاً در رابطه با نرخ ارز هم سیاست ارزی را بگویم یک باز من گفتم اقتصاد باید پیش بینی پذیر باشد به همین دلیل که ارز را هم بتوانیم پیش بینی پذیرش کنیم ما باید به این سمت حرکت کنیم که این کار انجام بشود در این بخش من می‌خواهم بگویم که اگر الان یکی از بحث‌های مفصل این است که ما چگونه ما بخواهیم؟ ما که نمی‌توانیم نسبت به این نرخ بازار آزادی که الان هست تو چهار راه استانبول و هر کجا هست دولت که نمی‌تواند به آن بی تفاوت باشد من اونجا معتقدم که دولت باید دخالتش را به گونه‌ای در عرضه و تقاضا انجام بدهد که خالص آن در پایان سال صفر باشد و طبیعتاً دولت نباید سیاست‌های غلطی درست کند که الان تو بعضی از جاها اتفاقی افتاده که بیاید به گونه‌ای انجام بدهد که ما واردات مان جذابیتش بیشتر از صادرات ما بشود با نوع سیاست‌هایی که هست یکی از کارهایی که در قانون بانک مرکزی انجام دادیم این بود که مسئولیت ارز را به عهده بانک مرکزی گذاشتیم و اختیارات کامل هم بهش دادیم دیگر نمی‌تواند بگوید که اینجایش دست من نیست اونجایش دست من نیست.


دانش جعفری پرسید: یعنی سیاست تان تک نرخی است یا چند نرخی؟


قالیباف افزود: حالا اجازه بدهید شما می‌دانید که اینطوری نیست بگوییم یا این یا آن الان اقتصاد ما یا این یا اون نیست پوپولیستی هم نیست که جناب‌عالی می‌گویید صحبت‌های من دقیقاً منطقی و قابل انجام است و مردم ما اگر بدانند که ما داریم دقیق انجام می‌دهیم مردمی که ما توی جبهه پدری که چهار فرزندش را می‌دهد امروز حاضر است که هزینه‌ای برای پیشرفت کشورش بدهد ولی وقتی می‌بیند هزینه بی‌تدبیری ما را می‌دهد می‌گوید این را چرا بدهم نمونده اش در بورس که آن را که نباید بدهد که دست ماست که این را انجام بدهیم لذا من دقیق و فنی شما عرض می‌کنم نگاه کنید ما الان نرخ نیمایی داریم ما با نرخ نیمایی را حتماً من به گونه‌ای پیش خواهم برد که این نرخ نیمایی بتواند در کانالی بیفتد که نرخ ماهیانه آن در یک کانالی باشد که قابل پیش بینی باشد مثلاً بین یک و نیم، یک و هفت حالا باز می‌گویم اینها شرایط است بتواند یک رشد ملایمی را در اونجا داشته باشد از اون ور ما حتماً با اون دخالت در بازار آزاد ما اون را از بالای کنترل کنیم و این جا بتوانیم این کار را انجام بدهیم البته من معتقدم که ما باید ارز ترجیحی که یک مرتبه می‌آییم تصمیم می‌گیریم بیست و هشت پانصد خوب طبیعتاً ما رفتار یک شب تصمیم گرفتن این شکلی را یادتان هست که چه اتفاقی افتاد یا چهار هزار و دویست همش تکرار کردیم تو پانزده سال بیست سال گذشته دستوری این کار را انجام دادیم نه ما این را باید با همان پیش بینی پذیری کار را پیش ببریم و بتوانیم کار را انجام دهیم.


بحرینی گفت : یک سوالی آقای دکتر دانش پرسیدند راجع به نیروها و به نظرم پاسخی که جناب‌عالی دادید حداقل من را قانع نکرد ببینید تو دهه هفتاد تو ایران یه اتفاقی افتاد یعنی شروع یک اتفاق بود و اون این بود که نیروهایی که در خدمت دولت و دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گرفته‌اند اینها طبقه بندی شدند مشخصاً یک پدیده‌ای تو اقتصاد ایران یک دفعه مطرح شد به نام نیروی شرکتی حالا این که این کار خوب است یا بد است به لحاظ فنی الان واقعاً محل بحث نیست، اما اون شکلی که تو ایران اتفاق افتاد قطعاً به لحاظ عدالت اجتماعی توجیه ندارد ببینید همین بحث خرید خدمات که شما فرمودید وقتی تو ایران مطرح شد نتیجه‌اش این شد که ضعیف‌ترین اقشار تو دستگاه حکومتی به این‌ها گفتند شما از بدنه دولت جدا بشوید و بشوید شرکتی آبدارچی‌ها شرکتی شدند، نظافتچی‌ها شرکتی شدند راننده‌ها شرکتی شدند من واقعاً شرم می‌کنم، اما کار به جایی رسید که اخیراً ما معلم شرکتی داریم یعنی آموزش و پرورش ما الان تعداد قابل توجهی معلم شرکتی دارند. آقای رئیسی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه ایشان تشریف آورده بودن مجلس برای رای اعتماد اونجا گفتم، گفتم در یک اتاق دو جور سه جور چهار جور نیرو داریم با تحصیلات یکسان تجربه یکسان تخصص یکسان، سابق یکسان یکی نصف آن یکی حقوق می‌گیرد یکی یک سوم حقوق می‌گیرد ببینید آقای دکتر قالیباف اگر شما قرار است کارهای به این مهمی را انجام بدهید که برنامه هفتم بسیار سخت است اجراش باید با همین دیوان سالاری انجام بدهید اگر بدنه دولت شما احساس تبعیض داشته باشد نیروهای خوبی برای شما نخواهند بود من به نظرم پاسخ سؤال آقای دکتر دانش را یک مقدار باز کنید برای نیروهای شرکتی و این تنوع نیروها چه برنامه‌ای دارید؟


قالیباف افزود: نگاه کنید وقتی نیروهای شرکتی آمدند یک بحث پست‌های سازمان هم هست دیگر و همین‌طور که شما اشاره کردید آمدند شرکت‌ها را آوردند که این‌ها شرکت‌هایی بودند که یک مرتبه آمدند محلل این کار شده‌اند اشتباه بزرگ کجا بود همین بود که نیرویی که در دستگاه دولتی بود این را ارجاع دادند به اون شرکت و بعد دولت چکار کرد اومد این را داد به شرکت حقوق را داد به اون شرکت خدماتی شرکتی وجود نداشت رفت قوم و خویش و تقی و نقی، داداشش را آورد این شرکت را درست کرد و آن عزیزانمان را از آنجا منتقل کرد اینجا حالا دولت پول ریخت به حساب این شرکت وقتی این سی درصد او را بالاسری برداشت گفت من شرکتم هفتاد درصدش برد برای این‌ها توزیع کرد نتیجه چی شد نتیجه همین شد که عزیزان نیروی شرکتی الان شدند شهروند درجه دو به اندازه کارمند رسمی بیشتر کار می‌کند باسوادتر هست، مدرک تدریسی بالا دارد کمتر پول می‌گیرد این ظلم نیست من شما می‌دانید حتماً این را حل می‌کنم و این بودجه بر دولت انجام نمی‌دهد که ما این عدالت اجتماعی را اینجا بر قرار کنم این یک ولی من در شهرداری چی کار کردم در شهرداری عکس این را انجام دادم ما الان تو شهرداری تمام پاکبان‌های ما، نگهداری پارک‌های ما هم همین پیمانی‌ها بودند یعنی تو پارک‌ها کار می‌کردند شهردار منطقه ما و ما به اون‌ها پول می‌دادیم مثل همین نیروهایی بودند که وصل وصل مستقیم به شهرداری بودند در گذشته در دهه هفتاد قبل این که که من بیایم سه چهار نوبت تلاش کردند که این را اصلاح کنند، نتوانستند ولی وقتی من آمدم من چی‌کار کردم من رفتم شرکت خدماتی را آوردیم اون‌ها خودشان کار را گرفتند متره کردیم شرح خدمات نوشتیم قرارداد کردیم این کار را انجام دادیم از نیروهای داخل رو نبردیم الان همه شرکت‌های سطح شهر را ببنید همه در دوره مدیریت ما دارند این کار را انجام می‌دهند پس برون‌سپاری کردیم خرید خدمات کردیم.

 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در اتوبوسرانی هم همین اتفاق افتاد و نتیجه چی شد با اون تورم‌ها که بود پیمانکاران این‌قدر رقابت پیدا کردند آمدند در مناقصاتی که در ما شرکت می‌کردند هر سال در قیمت در در رقابت کاهش پیدا می‌کرد هزینه مان در شهرداری کاهش پیدا کرد کیفیت مان بالا رفت حالا اینجا چی‌کار می‌کردند بعضی وقت‌ها متاسفانه این شرکت‌ها بعضی کارگران را می‌آوردند به جای هشت ساعت ده ساعت ولی حقوق نمی‌دادند بعضی از همه عزیزان اتباع را می‌آورند شش ماه کار می‌کردند حقوق بهش نمی‌دادند به‌خاطر که ظلم نشود چی کار کردم در همه قراردادها با اینها نوشته‌ام که پرداخت حقوق این‌ها در حدود هشت ساعت از محل قرار داد شما حتماً باید از طریق سیستم بانکی برخوردار باشد، چون یه روز رفتم عزیزی را دیدم از کردستان اینجا کار می‌کرد پیرمردی را دست زدیم کف دستش مثل اره بود عفونت کرده بود از زحمت کار بهش گفت با آقای قالیباف من حدود شش نرفتم روستایمان تو کردستان گفتم چرا خوب به خاطر این که پیمانکار به من پول نداده من نمی‌توانم دست خالی بروم من باهاش چی‌کار کردم آوردم گذاشتم گفتم بیست و پنجم هر ماه به تعداد اون شرح وظایف کار فرما معلوم است که توی این پارک در هشت ساعت چند تا باید کارگر استخدامش باشد آتو مکلف هستی این حساب شود در قرارداد قید کردم از محل قرارداد بیست و پنج هر ماه مالی شهرداری پول برمی‌داشت به وقت مستقیم می‌داد به او از محل پرداخت قرارداد نه از محل شهرداری نگاه کنید این هاست ما همین کار را در پاسپورت در گواهی نامه، ما همیشه هزینه می‌دادیم امروز برای نیروی انتظامی درآمد ایجاد کردیم مردم هم راحت‌تر شده برایشان.


سوال: فرصت شما تمام شد.


قالیباف در پایان گفت: خوشحالم که به هرحال این فرصت شد امیدوارم که بتوانیم با یک مدیریت علمی، آگاه و شجاعانه و آگاهانه ان‌شاءالله در خدمت شما باشیم اگر شما ما را قابل دانستید و اعتماد کردید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اسلام IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    قالیباف درتهران رای نیاورد،چه برسه به کل ایران!