چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
کد خبر: 1165320
۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹
نماز جمعه خارگ به روایت تصویر

حوزه/ امام جمعه خارگ با اشاره به مساله انتخابات به عنوان تکلیف شرعی، گفت: باید برای رشد سیاسی جامعه با جهاد تبیین کمک کنیم و شور انتخاباتی را ایجاد کنیم، بازخوانی تاریخ انتخابات‌های گذشته داشته باشیم و فریب نخوریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت‌الاسلام محمود کارگر امام جمعه جزیره خارگ در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، اظهار داشت: در کلام سیاسی شیعه، اصول پذیرش ولایت نانوشته نیست، بلکه صفات ولی و سرپرست و رهبری مشخص است.

وی افزود: نبی مکرم اسلام ابتدا خصائص و صفات امیرالمومنین(ع) را در خطبه غدیریه مطرح می‌کنند و بعد از طرح ویژگی‌ها، مصداق را از ناحیه خدا منصوب و معرفی می‌کنند و می‌فرمایند، ایشان امام و خلیفه هستند.

امام جمعه خارگ ادامه داد: اصل تقدم علم بر عمل سیاسی در اندیشه سیاسی شیعه از به‌روزترین و پویاترین اصول سیاسی است و این افتخار برای اندیشمندان سیاسی شیعه است.

وی خاطرنشان کرد: کتاب‌های اندیشه سیاسی شیخ مفید و ابوصلاح حلبی، شیخ بهایی، فارابی، صدر المتالهین، شاه آبادی، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، در حوزه فکر سیاسی برای اقامه ولایت الهی، ابتدا ویژگی‌های ولایت و رهبری جامعه را مطرح و بعد مشروعیت آن را براساس خصائص والی تبیین و در مرحله آخر با رشد سیاسی جامعه و مقبولیت مردمی تکمیل می‌کنند که این مدل ساختار را در اسلام نبوی در غدیر می‌بینیم.

وی بیان کرد: پیامبر(ص) ابتدا در ساختار حاکمیت اسلامی به معرفی کفار و مبارزه با کفر پرداختند و ویژگی حکومت کفار که متصف به ظلم بود را تبیین کردند و سپس عدل را به عنوان ساختار حاکمیت اسلام معرفی کردند.

حجت الاسلام کارگر گفت: در روز غدیر، امام و رهبری که مظهر عدالت بود را معرفی کردند، بعد از بیان ویژگی‌ها و توصیفات و انتصاب الهی و مشروعیت سیاسی، نوبت به مقبولیت مردمی رسید.

وی با اشاره به بیعت مردم در غدیر، ابراز کرد: چه عاملی باعث شد که از جامعه عدالت محور علوی هم خواص و هم عوام فرار کردند؟ خواص جامعه، این خواص به نام دموکراسی بر مردم سوار شدند و مردم ساده اندیش و ناآگاه به تمایزات حاکمیت ولایت الله و طاغوت با جعل حدیث‌ها و فقر فرهنگی، فریب خوردند.

وی عامل دوم را عوام دانست و اظهار کرد: علاوه بر فقر فرهنگی و نداشتن رشد سیاسی، از عدالت علی(ع) و کینه‌های شخصی نسبت به ایشان گرفتار رفاه طلبی شدند.

امام جمعه خارگ با اشاره به مساله انتخابات به عنوان یک تکلیف شرعی، گفت: باید برای رشد سیاسی جامعه با جهاد تبیین کمک کنیم و شور انتخاباتی را ایجاد کنیم، بازخوانی تاریخ انتخابات‌های گذشته داشته باشیم و فریب نخوریم.

وی ابراز کرد: برخی علنا حرف از پیروزی انتخابات می‌زنند و برخی علنا از توقف راه شهید رئیسی می‌زنند و برخی هم با ادبیات غیر اخلاقی سناریو برای به تشنج کشیدن انتخابات دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha