جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
کد خبر: 1165638
۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰
زیارت غدیریه

حوزه/ ما از امام هادی علیه السلام دو زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه را داریم. زیارت غدیریه ادب به محضر ولایت و امامت است؛ حضور عالمانه، عارفانه و عاشقانه به محضر امام است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا فؤادیان، پژوهشگر و کارشناس علوم و معارف اسلامی در گفت و گو با رسانه رسمی حوزه به بیان نکاتی از زیارت غدیریه با موضوع اهمیت امام شناسی و تبعیت از امام پرداخت که تقدیم شما مخاطبان فرهیخته می‌شود.

زیارت غدیریه از زیارتنامه‌های امام علی(ع) است که از طرف امام هادی(ع) در روز غدیر صادر شده است.

آن حضرت پس از تبعید و فراخوانده شدن از سوی متوکل عباسی به سامرا، در روز غدیر خم به شهر نجف اشرف رسیده و به زیارت جدشان أمیرالمؤمنین علی علیه السلام رفتند و این زیارت در آنجا صادر شده است.

علت تبعید امام از مدینه به سامرا نفوذ اجتماعی امام هادی علیه السلام بوده است.

بریحه عباسی مسئول اقامه نماز در حرمین مکه و مدینه به متوکل نامه نوشت که اگر مکه و مدینه را می‌خواهی، علی بن محمد علیهما السلام را از مدینه بیرون کن؛ چراکه مردم مطیع او هستند.

این امام همام بر قلب ها امامت می‌کرد، لذا متوکل حضرت را به سمت سامرا فراخواند و ایشان ۲۱ سال در سامرا امامت کردند.

امام هادی علیه السلام برای اینکه اعتقادات شیعه ثابت و پابرجا باشد، محور اعتقادات را بر محور ولایت و امامت تبیین فرمودند.

ما از امام هادی علیه السلام دو زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه را داریم.

زیارت غدیریه ادب به محضر ولایت و امامت است؛ حضور عالمانه، عارفانه و عاشقانه به محضر امام است.

* ۹ نکته مهم از زیارت غدیریه

زیارت غدیریه دارای نکات مهمی است که در این مجال به چند نکته آن اشاره خواهم کرد:

۱. زیارت غدیریه جلوه ای از حدیث ثقلین است؛ یعنی تنها راه نجات و سعادت بشری، ولایت امیرالمومنین و فرزندان طاهرشان است.

۲. زیارت غدیریه، خط بطلان بر سقیفه و اذناب سقیفه می‌کشد؛ یعنی خاندان اموی و عباسی که مدعیان امامت بودند را به زمین می‌کشد.

۳. این زیارت نمایشگاه فضائل آقا امیرالمومنین علیه السلام است. بیش از ۲۰۰ فضیلت از حضرت در این زیارت منعکس شده است و بیش از سی آیه از فضائل قرآنی این امام همام و چندین فضائل روایی در این زیارت نامه بیان شده است.

اینکه حضرت، سید المرسلین، صراط مستقیم و صاحب دیگر صفات و سجایاست و غالب مناقب حضرت در قالب سلام آمده است و فضائل تاریخی که حضرت در جنگ بدر، احد، احزاب، صفین و جمل حضور تعیین کننده و درخشانی داشته است. همه این موارد در زیارت آمده است.

۴. حقیقت غدیر و جایگاه آن در این زیارت واضح می‌شود؛ اگر غدیر بزرگترین عید مسلمانان است، با این زیارت فهم می‌شود؛ چون غدیر سبب اکمال دین، اتمام نعمت و رضایت الهی به دین اسلام است.

۵. باور شیعیان در این زیارت قوت بخشیده می‌شود. امام هادی علیه السلام در متن این زیارت، باورها و اعتقادات به ولایت را بسیار تقویت می‌بخشد.

۶. این زیارت تست روان‌شناسی و شخصیت‌شناسی انسان است.

وقتی ما حضرت علی علیه السلام را با این ویژگی ها زیارت کرده و سلام می‌دهیم، در این صورت خودمان را با زیارت می‌سنجیم و در بررسی آن هستیم که به عنوان شیعه آقا امیر المومنین علیه السلام چه مقدار از این ویژگی ها در ذاتمان وجود دارد و این مسئله فوق العاده مهم و فلسفه رسالت ائمه‌ علیهم السلام است.

۹ نکته مهم از زیارت غدیریه

۷. زیارت غدیریه تجلی تولی و تبری است؛ چون حب و بغض ها در این روایت خیلی خوب بیان شده است و سلام بر انبیاء و امامان و عباد صالح تجلی تولی است.

بیش از ۳۰۰ نبی در نجف مدفون هستند و ما در این زیارت بر انبیاء سلام می‌دهیم و از کسانی که باید در این زیارت تبری بجوییم، درس تبری از دشمان می‌آموزیم.

لقب امیر المومنین در این زیارت بیست بار ذکر شده است و این خیلی مهم است.

سید بن طاووس کتابی به اسم «الیقین» دارد که اختصاصا برای مولا امیرالمومنین علیه السلام نوشته است و در این کتاب اثبات کرده‌اند که امیرالمومنین فقط حضرت علی علیه السلام است. نکات مهم این زیارت این است که اطاعت حضرت بر ما واجب است و ما باید مطیع حضرت باشیم.

تاکید بر وفای به عهد و پیمان در فرازهایی مثل «و اوجب علی امته فرض طاعتک و عبادتک» و «فلعن الله جاهد ولایتک و ناکث عهدک بعد المیثاق» آمده است و این موارد به ما می‌رساند که اطاعت از حضرت بر ما واجب است.

۸. این زیارت به ما درس می‌دهد که به جریان حق و باطل بی‌تفاوت نباشیم و حق همیشه با غدیر بوده است و جریان سقیفه و تبعات آن برای همیشه باطل بوده است. پیامدهای جریان باطل سقیفه غصب ولایت، غصب فدک، شهادت حضرات معصومین علیهم السلام و از همه مهمتر، عامل اصلی جریان عاشورا و شهادت امام حسین علیه السلام جریان سقیفه است.

۹. نکته آخر مستفاد از این زیارت این است که در این زیارت به مسئله توسل و دعا توجه و عنایت ویژه‌ای بوده است. در آخرین فرازهای این دعا آمده است که «اللهم صل علی محمد و اله محمد و جعلنا بهم متمسکین و بولایتهم من الفائزین» و علاوه بر این ختم به خیری و عاقبت بخیری از نکات ویژه و مهم این دعا است که باید از آن استفاده کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha