جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
مهدی گرامی پور

حجت الاسلام گرامی پور گفت: بایستی توجه شود که منصب مهم ریاست جمهوری قرار است به دست چه کسی سپرده شود؛ معلوم نیست کسی که عدالت ندارد، این منصب را می‌خواهد در چه شکل و هدفی مورد استفاده قرار دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مهدی گرامی پور، عضو هیأت علمی دانشگاه قم، عصر امروز در هم اندیشی علمی "ملاکهای انتخاب اصلح از منظر فقه حکومت" در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) قم ضمن بیان تعریف عدالت، آن را به عنوان یکی از ملاک‌های مورد نیاز برای فرد اصلح در انتخابات دانست و گفت: در بحث‌های مهم فقهی عدالت شرط شده و برای مثال وقتی شهادت در محکمه منوط به وجود عدالت است؛ پس طبیعی است که پذیرش ولایت شخصی بر مسلمین به طریق اولی، منوط به عدالت خواهد بود.

وی افزود: برخی مناصب مانند شخص وصی، امام جماعت، قاضی و ... منوط به عدالت هستند که اگر مناصب حکومتی که نیز درجاتی دارند و تمام شوؤن مردم در آن‌ها به وظیفه یک فرد می‌افتد، به طریق اولی نیاز به عدالت وجود دارد.

حجت الاسلام گرامی پور چهار دسته دلیل برای شرط بودن عدالت جهت جواز تصدی مسئولیت‌ها در نظام اسلامی را عنوان کرد و ابراز داشت: قدر متیقن که انسان مناصب حکومتی را به دست ظالم قرار دهد مصداق رکون به ظالم است که طبق منطق آیات قرآن پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: حکمرانی بر مردم، وقتی شما ماهیت آن را تصور کنید که حکمران چه وظایف، اختیارات و چه شوؤنی از زندگی مردم را در اختیار دارد، مناسب این حکم آن است که کسی این منصب را بپذیرد و سلطه بر مردم پیدا کند بایستی عادل باشد و اگر بخواهد در دست غیرعادل باشد، با مذاق شارع تناسبی ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با اشاره به لزوم رعایت عدالت توسط کاندیداهای انتخاباتی تأکید کرد: حتماً باید مردم توجه داشته باشند که بحث عدالت بسیار اهمیت دارد، بایستی توجه کرد که این منصب مهم قرار است به دست چه کسی سپرده شود و معلوم نیست کسی که عدالت ندارد، این منصب را می‌خواهد در چه شکل و هدفی مورد استفاده قرار دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha