شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
مصاحبه با آیت الله کعبی

حوزه/ عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: هر کسی دل در گروی امام، شهدا و رهبری دارد و به اسلام و مکتب اهل بیت اعتقاد دارد و آینده ایران و سرنوشت کشور برایش مهم است در انتخابات روز جمعه با روحیه‌ای که شهید جمهور آیت الله رئسی اعلی الله مقامه و شهدای خدمت را بدرقه کردیم، شرکت کرده و حماسه ملی انتخابات هشتم تیرماه را رقم بزنیم.

خبرگزاری حوزه - شهید رئیسی، تجلی واقعی آن رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی و مورد نیاز برای حل مسائل کشور بود. او کسی بود که برای خدمت به مردم دغدغه و شب و روز نداشت. اینک کشور به رئیس جمهوری نیاز دارد که بتواند مانند شهید جمهور برای حل مشکلات کشور برنامه و دغدغه شبانه روزی داشته باشد. کشور در آستانه مهم‌ترین، حساس‌ترین و حیاتی‌ترین روز جمعه خود قرار دارد. روزی که در کنار اهمیت مشارکت مردم، سرنوشت چهارسال آینده کشور با انتخاب مردم رقم خواهد خورد.

از این رو خبرنگار خبرگزاری حوزه در گفت‌وگوی اختصاصی با آیت الله عباس کعبی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به بررسی اهمیت حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و تبیین شاخصه‌های اصلح برای انتخاب توسط مردم پرداخت.

رهبر معظم انقلاب بر مسئله مشارکت حداکثری تأکید فراوان دارند. این مشارکت حداکثری چه دستاوردهای ملی و بین المللی برای کشور ما دارد؟

نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پایه مردم سالاری اسلامی است. امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر حضور مردم در صحنه بر پایه مبانی قرآنی و روایی تأکید ویژه دارند. این کشور بر پایه حضور مردم پیشرفت می‌کند و اهداف متعالی محقق می‌شود. اصولاً انتظار حقیقی برای ساخت قدرت اسلام با حضور مردم در صحنه شکل می‌گیرد. همانطور که امیرالمؤمنین می‌فرماید: «لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، و قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ»

حضور حاضر، همین حضور مردم در صحنه است «قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ»؛ انبیاء و اوصیاء و رهبران الهی هم بدون پشتیبانی و حضور مردم در صحنه نمی‌توانند اهدافشان را محقق کنند. بنابراین هرچه مردم بیشتر در صحنه حاضر شوند و بیشتر اعلام نظر بکنند و رأی بدهند باعث اقتدار بیشتر نظام و تأمین بیشتر منافع و امنیت ملی و باعث رشد و شکوفایی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب باعث ایران قوی و سرافراز خواهد شد. از این رو شرکت در انتخابات یک فریضه مهم سیاسی و عمل صالح است. چون گستره عمل صالح خیلی متنوع است و ابعاد سیاسی اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی دارد و یکی از عرصه‌های عمل صالح عمومی و سیاسی شرکت در انتخابات است.

به همین جهت انتظار این است که هر کسی دل در گروی امام، شهدا و رهبری دارد، هر کسی که به اسلام و مکتب اهل بیت اعتقاد دارد و آینده ایران و سرنوشت کشور برایش مهم است در انتخابات روز جمعه با روحیه‌ای که شهید جمهور آیت الله رئسی اعلی الله مقامه و شهدای خدمت را بدرقه کردیم، شرکت کرده و حماسه ملی انتخابات هشتم تیرماه را رقم بزنیم.

رهبر معظم انقلاب توصیه‌ به انتخاب اصلح داشتند. چه شاخصه و معیاری برای انتخاب اصلح به نظر شما وجود دارد؟

انتظار آن است که حوزویان و طلاب و فضلا به ویژه آن کسانی که در صحنه حاضر هستند، نخبگان و مبلغان و خطبا و افراد شاخص حوزه و دانشگاه از این فرصت باقی مانده استفاده کنند. تردیدها را کنار بگذارند و حاضر در صحنه شوند و در کنار مردم چهره به چهره از طریق تماس‌های تلفنی، از طریق فضای مجازی، از طریق گروه‌های اجتماعی و از طریق حضور در مساجد و حضور در مراکز مهم تجمع مردم هم مردم را دعوت کنند به مشارکت حداکثری و هم به انتخاب اصلح از نیروهای انقلاب اسلامی دعوت کنند. امروز در این شرایط باقی مانده از ایام انتخابات، تردید سم مهلکی است.

این طور که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد افراد مردد که چه کسی را انتخاب بکنند بسیار زیاد است. تردید در جبهه انقلاب نیز باعث توقف می‌گردد. به جای تردید بایستی با امید حرکت بکنیم و اگر همه ما با همه ظرفیت‌مان به میدان بیاییم و نقش ایفا کنیم و تقسیم کار بکنیم و حضور جبهه‌ایی داشته باشیم برای تشویق نیروهای مومن و انقلابی که در صحنه حاضر شوند و به نامزد اصلح بر اساس شاخصه‌هایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند رأی بدهند، قطعاً یکی از نامزدهای جبهه انقلاب پیروز می‌گردد. یا در مرحله اول یا در مرحله دوم که احتمال مرحله اول منتفی نیست؛ اما همت و تلاش می‌خواهد و غلبه بر تردید و تبیین و حضور در میدان نیاز دارد که به جای دوقطبی‌های بی حاصل و کاذب و دامن زدن به اختلافات درون جبهه انقلاب، همه باید تصمیم بگیرند و نامزد اصلح را بر اساس شاخصه‌هایی که رهبری فرمودند در واقع تبلیغ کنند.

اعتقاد قلبی به مبانی انقلاب اسلامی و کارآمدی، توان برای حل مشکلات مردم و توان برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های بسیار عظیم کشور به گونه‌ای که این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها فعلیت پیدا کند. همه باید به صحنه بیاییم و با امید و با غلبه بر تردید و ایمان به اینکه یکی از نامزدهای جبهه انقلاب رأی بیاورد و نباید به گذشته برگردیم. ملت ایران نمیخواهد به گذشته برگردد. ملت مومن، انقلابی با صبر و استقامت و قدردانی است. همین تشییع پیکر شهدای خدمت نشان داد که ملت چقدر وفادارند.

اگر این جوشش احساسات و عواطف معنوی مردم تبدیل شود و به رأی در صندوق، در واقع قطعاً یکی از نامزدهای جبهه انقلاب رئیس جمهور خواهد شد. البته این مبلغین و خطباء و نخبگان وظیفه سنگینی دارند که با جهاد تبیین و شکار لحظه‌ها و با حضور به موقع و مخلصانه در صحنه باید امید را در جبهه انقلاب زنده بکنیم و با امید حرکت کنیم و ان شاءلله ما پیروز هستیم «اِن تَنصُروا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم.»

شما با شهید جمهور، نشست‌ها و برنامه‌های متعدد و مختلفی داشتید. ایشان چه خصلت‌هایی داشت که باید توسط دیگران دنبال شود؟

آیت الله شهید رئیسی واقعاً رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی بود. شب و روز برای خدمت نمی‌شناخت و در این زمینه خاطرات زیادی هست. قدرت بسیج ملی و قدرت هماهنگی ستادی و قدرت پیوند دادن ستاد و صف و مسأله محوری و تلاش برای حل مسائل مردم و خدمت به مردم در دستور کار ایشان بود. هیچ فاصله‌ای میان خود و مردم را قبول نمی‌کرد و در سخت ترین شرایط بین مردم حاضر می‌شد.

برای مثال در جلسات مجلس خبرگان برخلاف رؤسای جمهور سابق که بیشتر از ۲۰ دقیقه حاضر نمی‌شدند طوری برنامه ریزی می‌کرد که از اول تا آخر حاضر شود و در ضیافت شام ۲.۵ ساعت جلسه حضور داشت و همه اعضای خبرگان دیدگاه خودشان در حوزه‌های انتخابیه و مشکلات مردم را بیان می کردند که ایشان یک به یک جواب می‌داد و به دفتر ارجاع می‌داد و از طریق دبیرخانه خبرگان نوع پیگیری و انجام مطالبه آقایان را هم بیان می‌کرد که چطور باید مشکل مردم حل شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسن IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
    0 0
    مردم خود بر قضایا اشراف دارند و راه خود را انتخاب می کنند