جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ |۲۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 5, 2024
حرم مطهر رضوی

حوزه/ در مراسمی با حضور جمعی از مداحان و مرثیه‌سرایان حرم مطهر رضوی، از بسته محتوایی شعر ماه محرم ۱۴۰۳ رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، در این مراسم که در محل دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی در صحن جمهوری برگزار شد، تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و قرائت صلوات خاصه حضرت امام رضا(ع)، زینت بخش شروع مراسم بود.

در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین شریعتی‌نژاد، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی وظیفه امامان،اهل بیت(ع)، عالمان و مروجان پیام اسلام را ، رساندن انسان‌ها به رشد فکری و بصیرت بالا دانست.

وی با اشاره به این که در آستانه انتخابات مهم قرار داریم، گفت: ماموریت، هدایت و راهبری مردم، نشان دادن راه درست است و این حرکت ما باعث می‌شود، مردم بتوانند انتخاب خوب و درستی داشته باشند.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: در این قضیه وظیفه داریم و اگر به وظیفه خود عمل نکنیم، خداوند تضمینی برای بقاء نعمت ها نداده است و این گونه نیست که اگر انسان قدردان نعمت نباشد،آن نعمت دوام پیدا کند، (ولئن کفرتم ان عذابی لشدید).

وی با تاکید بر این که آنچه در حرم امام رضا(ع) ارائه می‌شود، باید در سطح الگو برای جامعه اسلامی قرار گیرد، افزود: ما اجازه نداریم در حرم امام رضا(ع) به کمتر از سطح کیفی الگو در جهان اسلام فکر کنیم وهنری که ارائه می‌کنیم باید در عالی‌ترین سطح خودش باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین شریعتی‌نژاد تصریح کرد: این بسته‌های محتوایی، بسته‌هایی نیست که فقط به عنوان هدیه در خدمت مداحان اهل بیت(ع) قرار گرفته باشد. در حرم مطهر، چه در حوزه خطابه، چه در حوزه مدح و چه در حوزه دعاخوانی،عزم جدی برای ارتقاء سطح کیفی وجود دارد، همان گونه که وقتی تریبونی در اختیار قاریان محترم قرار می‌گیرد، در صحیح‌خوانی، درست‌خوانی و ارائه سطح قابل‌قبولی از تلاوت قرآن مطمئن هستیم؛ باید در سایر هنرهای ارائه محتوا، اطمینان بر ارائه کیفی پیدا شود.

وی ادامه داد: باید اعتراف کنیم در دعاخوانی به این سطح نرسیده‌ایم ،برای ارتقای کیفیت محتوا و دعاخوانی مانند حوزه شعر باید قدمهای روبه جلوتری برداریم.

در ادامه این مراسم، مداح اهل بیت(ع) علیرضا خاکساری، از شعرای آئینی مشهدالرضا، با شعرخوانی و خوانش ترجیع‌بندی با بند ترجیع "آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند"، مجلس را به مدح حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مزین کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدی نیز در سخنرانی خود به معرفی کتاب "حسین(ع) پیشوای انسان‌ها" و بسته محتوایی شعر محرم پرداخت.

وی در این خصوص گفت: قالب اشعار این کتاب غالباً غزل است، اما ترجیع‌بند، ترکیب‌بند و مثنوی هم به چشم می‌خورد. نوحه، شور، سنگین و سینه‌زنی از سبک‌های ضمیمه شده به کتاب است، اما در کتاب چاپ نشده‌اند بلکه در کانال ذاکرین همراه با متن کتاب بارگذاری خواهد شد.

وی افزود: بیشتر آثار کتاب، نوسروده و جدید است اما تعدادی از آثای مرحوم مؤید، استاد شفق و استاد سازگار هم به متن کتاب استفاده شده است.

این مراسم با مداحی و ذکر توسل مداح اهل بیت(ع)، حاج آقا کاظم اکبرزاده و امضای اعضای حاضر ذیل لوحه رونمایی شده، به پایان رسید.

شایان ذکر است: بسته محتوایی شعر ماه محرم 1403 شامل اشعار نوسروده و جدید در قالب‌های مختلف شعری، شرح حال اصحاب الحسین(ع) و سبک‌های مختلف نوحه، شور، سنگین و سینه‌زنی است. این بسته با هدف ارتقای سطح کیفی مداحی و مرثیه‌سرایی در ماه محرم 1403 تهیه شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha