پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
کتابخانه ملی

حوزه/ نشست صمیمی جمعی از نویسندگان کشور با حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در کتابخانه و موزه ملی ملک تهران، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، دعوت تولیت آستان قدس رضوی از اهالی هنر و رسانه، فرصتی شد تا برخی از آنها نکاتی را در حوزه کاری خود بیان و پیشنهادهایی را مطرح کنند.

در ابتدای این دیدار که چهارشنبه‌شب گذشته در کتابخانه و موزه ملی ملک تهران برگزار شد، امیرخوراکیان، مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملک گفت: کتابخانه و موزه ملی ملک نمادی از وقف فرهنگی است که واقف آن جناب حسین آقا ملک با دغدغه فرهنگ، هنر و تاریخ این موقوفه ماندگار را وقف کرد.

لزوم روایت تاریخ اشیاء و نفایس با زبان هنر

وی ادامه داد: در موزه ملک حدود ۱۹ هزار نسخه نفیس و ۱۶۰ هزار کتاب چاپی و هزاران قطعه نفیس و ارزشمند از سکه‌، فرش و پارچه و... وجود دارد که ما موظفیم علاوه بر صیانت از آثار، تاریخ اشیاء و نفایس را نیز روایت کنیم، از اهالی قلم و اندیشه هم تقاضا داریم که با قلم خود به معرفی این آثار بپردازند تا همه نسل‌ها، از این سرمایه بهره‌مند شوند.

در ادامه مسعود فرزانه، مدیر انتشارات به نشر نیز، برگزاری نشست صمیمی نویسندگان و شاعران با تولیت آستان قدس رضوی را فرصتی مغتنم برای ترویج و گسترش معارف دینی عنوان کرد و افزود: انتشارات به نشر به‌مثابه خانه نویسندگان است و ما خواهان همکاری آنان با این انتشارات در راستای تولید آثار برجسته در حوزه رمان و داستان دینی هستیم.

روایت زیبایی‌های کلام اهل‌بیت علیهم السلام در آثار دینی

در ادامه حجت‌الاسلام جواد محدثی نویسنده و استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سخنی از امام رضا(ع) مبنی بر اینکه «اگر مردم حرف‌های زیبای ما اهل‌بیت (ع) را بدانند، از ما تبعیت می‌کنند»، اظهار کرد: اگر مردم زیبایی کلام اهل‌بیت (ع) را دریابند، در جنگ مکتب‌ها، ایدئولوژی‌ها قطعاً به اهل‌بیت علیهم السلام مراجعه می‌کنند.

وی افزود: نویسندگان زیادی در حال حاضر در زمینه زندگینامه اهل‌بیت علیهم السلام و روایت سیره آنان اثر خلق می‌کنند و بخش زیادی از زندگی و معارف اهل‌بیت (ع) در کلام و زیبایی‌های سیره آنان جاری است و ما باید کلام آنها را هم به نحو زیبا معرفی کنیم، این هنر با کوتاه‌نویسی گاهی با تحلیل و پرداخت سوژه‌های خوب، جلوه خاصی پیدا کند.

انتشارات به ‌نشر؛ پرچمدار و حامی ادبیات دینی کودک و نوجوان

محمد میرکیانی نویسنده مطرح ادبیات کودک و نوجوان نیز تصریح کرد: همکاری من با انتشارات به نشر به ۲۰ سال قبل برمی‌گردد آن زمان گمان نمی‌کردم آثار من در انتشارات به نشر در این حد با استقبال خوانندگان مواجه شود، در این سال‌ها، انتشارات به نشر پرچم‌دار و حامی ادبیات دینی کودک و نوجوان بوده و هست و هیچ مجموعه‌ای تا این حد توجه به تولید آثار بومی برای گروه سنی کودک و نوجوان ندارد.

وی ادامه داد: انتشارات به نشر منبع آثار بومی کودک و نوجوان است و امیدوارم دوستان در آستان قدس رضوی این مجموعه آثار را نگهداری کنند، بخش قابل‌توجهی از فضای آثار کودک و نوجوان ترجمه آثار خارجی است؛ اتفاق متفاوت در انتشارات به نشر، تولید آثار کودک و نوجوان است.

میرکیانی گفت: اخیراً مجموعهٔ ۵ جلدی من با عنوان «ماجرای دشت مرموز» در انتشارات به نشر ویژه نوجوانان منتشر شد که ادامه کتاب تن‌تن و سندباد است، در این مجموعه، شناخت نوجوانان از مسائل و پیچیدگی جهان امروز و بصیرت که بارها تأکید شده، موردتوجه قرار گرفته است.

لزوم حمایت از آثار نویسندگان نوقلم در حوزه ادبیات دینی

در ادامه الهام امین، نویسنده کتاب «عقلیه» اثر تقدیر شده در رویداد جایزه جلال، نیز با اشاره به لزوم حمایت انتشارات به نشر از آثار نویسندگان نوقلم در حوزه ادبیات دینی اظهار کرد: در مشهد کتاب‌فروش مادر و کودک نداریم و خوب است که یک کتاب‌فروشی تراز ویژه مادر و کودک در مشهد ایجاد شود.

نویسندگان برای نگارش آثار دینی نیازمند مطالعه در منابع و مراجعه به کتابخانه‌های مختلف هستند، در حرم کتابخانه‌ای ویژه اهل‌بیت (ع) وجود دارد که تنها آقایان می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند بهتر است زمینه بهره‌مندی از امکانات و خدمات این کتابخانه برای بانوان نیز، فراهم شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha