پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
جشنواره کتاب سال رضوی

حوزه/ چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی به منظور ترویج و معرفی سیره ائمه اطهار (ع) و به طور ویژه فرهنگ رضوی در ۸ محور برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، دبیر جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی حجت الاسلام سیدجلال حسینی، اشاعه و ترویج فرهنگ منوّر رضوی، گسترش فعالیت‌های علمی، پژوهشی، ادبی و هنری مرتبط با سیره، زندگی و شخصیت حضرت امام رضا (ع)، شناسایی، تجلیل و حمایت از پدیدآورندگان و تولیدکنندگان آثار برتر علمی، فرهنگی و هنری در زمینه فرهنگ رضوی گسترش گفتمان تمدن نوین اسلامی با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی و اصحاب قلم را از اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

وی اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی در ۸ محور اصلی و هشت محور فرعی، بخش بین‌الملل و خادمان کتاب رضوی تبیین شده است.

حسینی، حدیث و رجال، اخلاق، علوم تربیتی و آموزشی، فقه و حقوق، فلسفه و کلام، روان‌شناسی، علوم اجتماعی، سیره، تاریخ و مردم‌شناسی، طب الرضا علیه‌السلام با دو رویکردِ طب قدیم و جدید را ۸ محور بخش اصلی جشنواره در بخش سیره و معارف رضوی عنوان کرد.

وی همچنین خاندان امام رضا (ع) والدین، برادران، خواهران، همسر و فرزندان آن امام بزرگوار و اصحاب ایشان، حرم و اماکن متبرّکه، مشهد الرضا (ع)، مشاهیر رضوی، زیارت رضوی، شامل کتاب، پروژه، طرح و…، نفایس رضوی، موقوفات رضوی را موضوعات بخش فرعی این جشنواره برشمرد.

دبیر جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی تصریح کرد: در بخش بین الملل آثار مرتبط با موضوع جشنواره که توسط ناشران غیرایرانی به زبان‌های زنده و پُرمخاطب جهان انتشار یافته‌اند، در این بخش داوری خواهند شد.

انتخاب «خادم کتاب رضوی»

حسینی افزود: پدیدآورندگان اعم از نویسنده، مترجم و مصحح، کتاب‌پردازان (طرّاح، تصویرپرداز و ویراستار) و ناشرانی که در یک دوره سه‌ساله برگزاری جشنواره دارای بیشترین آثار انتشاریافته رضوی باشند، به‌عنوان «خادم کتاب رضوی» انتخاب می‌شوند.

وی در بخش ویژه به دو محور اشاره کرد و گفت: در راستای همکاری با پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه‌السلام، از پدیدآورنده برترین کتاب انتشار یافته با شعار «اندیشه تمدّنی امام رضا علیه‌السلام؛ عدالت برای همه، ظلم برای هیچ‌کس» تقدیر خواهد شد و در محوری دیگر از آثار انتشار یافته برای کودکان یا نوجوانان با رویکرد آموزه‌های معارفی، اخلاقی و تاریخی در حوزه معارف رضوی یا زیارت، تقدیر به عمل خواهد آمد.

دبیر جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی، در ادامه به فعالیت های این جشنواره در عرصه بین الملل پرداخت.

وی گفت: در راستای حمایت از آثار ترجمه‌شده از زبان فارسی به زبان‌های دیگر، این آثار مورد توجّه ویژه قرار خواهند گرفت و برخی از آثار برگزیده با دریافت مجوّز از صاحبان آثار به زبان‌های زنده و پُرمخاطب جهان ترجمه خواهد شد.

حسینی ادامه داد: پدیدآورنده اثر فاخر برگزیده‌شده در جشنواره مفتخر به «نشان رضوی» خواهد شد و برای شرکت‌کنندگان در افتتاحیه، اختتامیه و نشست‌های نقد و بررسی کتاب، گواهی معتبر علمی صادر می‌شود.شایان ذکر است آثار رسیده به دبیرخانه در اختتامیۀ جشنواره در نمایشگاهی به نمایش گذاشته خواهند شد.

همکاری با مراکز علمی درجه یک کشور

دبیر علمی جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی هم در این خصوص معرفی سیره ائمه معصوم (ع) به زبان روز را از شاخصه های انتخاب اثر برتر در این دوره از جشنواره مورد تاکید قرار گرفته است.

حجت الاسلام علی باقری، به شیوه نگارش پیرامون اهل بیت (ع) در قالب ادبیات داستانی اشاره کرد که آثار فاخری در این قالب به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی اظهار کرد: در این سبک از نوشتار که مورد استقبال مخاطبان است در رابطه با امام رضا (ع) بسیار کم پرداخته شده در حالی که این سبک یک زبان ارتباطی با اقشار تحصیل کرده و جوان است.

باقری تصریح کرد: سبک نوشتاری ادبیات داستانی توجهی به زوایای خاص در زندگی ائمه با زبانی قابل فهم است که مورد تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است.

باقری، معرفی سیره و شخصیت و معارف اهل بیت (ع) و بررسی نقش اجتماعی، سیاسی و رهبری تمدن اسلامی برای هدایت بشر به سوی تمدن الهی ظهور امام مهدی (عج) را اقدامی برشمرد که جشنواره کتاب سال رضوی توانسته است در آن تحولاتی را ایجاد کند.

وی همچنین به نکاتی پیرامون ساختار علمی و درونی جشنواره اشاره کرد و افزود: این جشنواره با مراکز علمی درجه یک کشور مانند حوزه علمیه قم و خراسان، دانشگاه تهران و فردوسی و دیگر مراکز معتبر علمی کشور، مرتبط است که اساتید بزرگی از آن به عنوان هیئت داوران با جشنواره همکاری می کنند.

گفتنی است، جشنواره کتاب سال رضوی از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و دو دوره در همدان و از دور سوم آستان قدس رضوی با توجه به ظرفیت های موجود عهده دار برگزاری این جشنواره شد.

تاکنون در دوره‌های گذشته ۳ هزار ۸۴۵ اثر به این جشنواره ارسال شده است و چهاردهمین جشنواره کتاب سال رضوی در یک فرایند و محتوای جدید طراحی شده و جریان سازی در سطح ملی و بین المللی با دعوت و جذب نخبگان صورت می گیرد.

فراخوان از بهمن ماه سال گذشته به زبان عربی، فارسی، انگلیسی و اردو به سراسر دنیا ارسال شده و در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۴ اختتامیه با اعلام آثار برگزیده و شایسته تقدیر برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha