سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
عیسی زارع‌پور

حوزه/ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: روزانه ۲۴ میلیون و ماهانه بیش از ۴۵ میلیون کاربر یکتا از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت گزارشی از وضع پیشرفت شبکه ملی اطلاعات ارائه و اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات یکی از کلان‌پروژه‌های کشور به شمار می‌رود که بیش از یک دهه در حال اجراست و مرکز ملی فضایی مجازی بر میزان پیشرفت آن نظارت می‌کند.

وی با بیان اینکه از ابتدای شروع کار دولت سیزدهم با دبیران پیشین و فعلی شورای عالی فضای مجازی، شاخص‌هایی را برای ارزیابی میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات احصاء و شیوه اندازه‌گیری آن شاخص‌ها را مشخص کردیم، افزود: در نهایت به سندی رسیدیم که معیار ارزیابی پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به شمار می‌رود.

زارع‌پور با اشاره به اینکه در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم و بر اساس این شاخص‌ها میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات حدود ۲۰ درصد بود، تصریح کرد: مطابق آخرین ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی که در بهمن سال گذشته اعلام شد، میزان پیشرفت این پروژه حدود ۶۰ درصد بود که بر اساس همان شاخص‌ها هم‌اکنون میزان پیشرفت را با بیش از ۶۴ درصد تحویل می‌دهیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای این اتفاق بیش از ۲۸۰ جلسه در قالب شورای راهبری شبکه ملی اطلاعات با حضور وزیر و معاونان وزیر تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: به عبارتی هر سه روز، جلسات پیگیری و بررسی شبکه ملی اطلاعات را با حضور وزیر برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه در لایه زیرساخت ارتباطی نیز پروژه‌های بسیاری از جمله پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها برنامه‌ریزی و اجرا شد، افزود: در لایه زیرساخت اطلاعاتی نیز مطابق برنامه در سه نقطه، قطب‌های داده در حال تاسیس هستند که در منطقه تهران در قطب پیام، چند شرکت در حال راه‌اندازی مراکز داده خود و در حال کار هستند و تا پایان سال، نخستین مرکز قطب داده کشور با ظرفیتی بیش از هزار رک راه‌اندازی می‌شود.

زارع‌پور همچنین با بیان اینکه در این دوره از فعالیت تلاش کردیم نیاز کشور را با استفاده از سکوهای بومی تامین کنیم، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در مجموع روزانه نزدیک به ۲۴ میلیون کاربر یکتا از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی استفاده می‌کنند که در ماه این میزان به بیش از ۴۵ میلیون کاربر فعال یکتا می‌رسد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: از ابتدای شروع دولت سیزدهم کاربر فعال روزانه پیام‌رسان روبیکا از ۵ به ۲۲ میلیون نفر و کاربران فعال ماهانه آن نیز از ۱۳ به بیش از ۴۳ میلیون رسیده است.
وی با بیان اینکه کاربران روزانه فعال پیام‌رسان ایتا نیز در ابتدای دولت از ۱/۳ میلیون، دیروز به ۱۸/۵ میلیون و کاربران فعال ماهانه آنها نیز به ۳۱ میلیون نفر نزدیک شده، افزود: در همین مدت کاربران فعال روزانه پیام‌رسان بله از ۷۵۰ هزار به بیش از ۵ میلیون و کاربران فعال ماهانه آنها نیز از ۲/۵ میلیون به بیش از ۱۲ میلیون رسیده و سروش نیز با همین رشد کاربران فعال روزانه آنها از ۷۰۰ هزار به بیش از ۵/۵ میلیون و کاربران فعال ماهانه نیز هم اکنون به بیش از ۱۰ میلیون رسیده است.

زارع‌پور با تاکید بر اینکه آمارها بر اساس داشبوردهای بین‌المللی همچون «فایبربیس» گوگل تهیه شده، گفت: از نظر میزان ترافیک مصرفی نیز پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی با رشد قابل توجهی همراه بوده‌اند و به طور مثال میزان پیک ترافیک مصرفی روزانه در پیام‌رسان ایتا از ۱۹ گیگابیت، دیروز به ۲۸۰ گیگابیت رسیده است.

وزیر ارتباطات با اشاره به افزایش میزان مصرف ترافیک اینترنت از ابتدای دولت تاکنون خاطرنشان کرد: در مجموع حداکثر ترافیک داخلی و بین‌الملل کاربران در کشور از بین ۵/۵ تا ۶ به حدود ۱۱/۵ ترابیت برثانیه رسیده است که نشان می‌دهد ترافیک بین‌الملل حدود ۵۰ درصد و مصرف ترافیک داخلی نیز با رشد بیش از سه برابری از ۱/۷ ترابیت به بیش از ۵/۷ ترابیت بر ثانیه رسیده است.

وی با بیان اینکه در کنار افزایش مصرف ترافیک بین الملل، سهم سکوهای داخلی در افزایش ترافیک داخلی نیز چشمگیر است، افزود: در مجموع میزان مصرف ترافیک داخلی و بین الملل در این مدت دو برابر شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha