پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ |۴ محرم ۱۴۴۶ | Jul 11, 2024
ذوالقدر

حوزه/ فرمانده قرارگاه رمضان در دوران دفاع مقدس گفت: این قرارگاه یک تجربه جدید بود و با توجه به شرایط منطق فراز و فرودهایی داشت طی پنج سال این قرارگاه جبهه جدیدی به وسعت خاک عراق در مقابل رژیم بعث ایجاد کرد و صدام زمین گیر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، سردار ذوالقدر، فرمانده قرارگاه رمضان در آئین گرامیداشت شهدای قرارگاه رمضان گفت: قرارگاه رمضان در خرداد سال ۱۳۶۳ با تأیید رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع که رهبر معظم انقلاب بودند تأسیس شد و جزو تنها تشکل‌هایی است که با فلسفه حضور در عرصه دفاع مقدس تشکیل شد، اما همچنان مأموریت انجام می‌دهد.

فرمانده قرارگاه رمضان در دوران دفاع مقدس گفت: مأموریت راهبری قرارگاه رمضان پشتیبانی از مردم عراق، گسترش انقلاب اسلامی و براندازی رژیم بعث عراق و حکومت مردمی در عراق بود.

سردار ذوالقدر با بیان اینکه پاسخ به یک نیاز مبرم در آن مقطع از جبهه‌های جنگ بود گفت: پس از فتح خرمشهر که هدف جنگ و دفاع مقدس تعقیب، تنبیه و تسلیم متجاوز بود، جنگ باید در خاک دشمن ادامه می‌یافت و عملیات‌های رمضان و والفجر با ناکامی روبرو شد، چون دشمن علاوه بر برتری در عِده و عُده این حس و انگیزه دفاع را هم داشت که باید در خاک خودش دفاع می‌کرد؛ بنابراین تغییر راهبرد عملیات در منطقه هور هم در دستور کار قرار گرفت، اما عملیات‌ها پیش نمی‌رفت و با بن بست مواجه شدیم.

فرمانده قرارگاه رمضان در دوران دفاع مقدس افزود: فرماندهان جنگ به دنبال یافتن یک مسیر جدید بودند تا دشمن از مزیت‌های خودش استفاده نکند. برای همین ایده تأسیس جنگ‌های نامنظم مطرح و پس از آن ستاد جنگ‌های نامنظم ایجاد شد و در ماه رمضان سال ۱۳۶۳ این قرارگاه تأسیس شد.

سردار ذوالقدر افزود: این قرارگاه یک تجربه جدید بود و با توجه به شرایط منطق فراز و فرودهایی داشت طی پنج سال این قرارگاه جبهه جدیدی به وسعت خاک عراق در مقابل رژیم بعث ایجاد کرد و صدام زمین گیر شد. در آخر دوران دفاع مقدس به دلیل تغییر موازنه جنگ به دلیل حضور حامیان صدام معادله جنگ تا حدودی به نفع صدام تغییر کرد، اما فعالیت این قرارگاه دشمن را در داخل خاک خودش تا حدود زیادی تجزیه کرد.

فرمانده قرارگاه رمضان در دوران دفاع مقدس در ادامه گفت: کتابی به قلم رضا صادقی با استفاده از هزاران برگ سند در دو جلد توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به نگارش درآمده است و بخشی از فعالیت‌های این قرارگاه در این اثر منعکس شده است. حمایت از نیروهای عمل کننده منظم، انجام جنگ‌های نامنظم و ایجاد جبهه جدید در خاک عراق سه مأموریت اصلی دیگر این قرارگاه بود.

سردار ذوالقدر افزود: تعداد ۲۳ هزار نفر نیروی ایرانی و ۳۰ هزار نفر از مجاهدان عراقی عرب و پیش‌مرگ در منطقه کردستان از ظرفیت این قرارگاه بود. همچنین قرارگاه نصر، فتح، ظفر و فجر چهار قرارگاه فرعی قرارگاه رمضان بود. لشکر بدر هم که از احرار بود جزو این نیرو بودند.

فرمانده قرارگاه رمضان در دوران دفاع مقدس ادامه داد: در طول دو سال ابتدای جنگ ۱۷ عملیات توسط قرارگاه رمضان انجام شد فتح یک تا ۱۰ و ظفر یک تا هفت عملیات‌های اصلی این قرارگاه بود. قرارگاه رمضان در ابعاد نظامی، سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای در تبیین حضور خودش در کنار فعالیت‌های نظامی خودش فعالیت داشت؛ و ۵۵۶ شهید را تقدیم کرد که از شهدای ایرانی و مجاهدین عراقی بودند. آمار شهدای عراقی در دست ما نیست و نیاز به کار گروهایی در داخل عراق دارد. علاوه بر این ۱۴۲ مفقود ۱۱۳۵ جانباز و ۳۷ اسیر آزاده قرارگاه رمضان داشته است.

سردار ذوالقدر افزود: شهیدان دقایقی لشکر بدر، صدرالله فنی فرمانده قرارگاه فجر، سیدباقر طباطبایی نژاد فرمانده قرارگاه نصر، رسول حیدری و شهید حمید تقوی جانشین فرمانده قرارگاه فجر که در جریان دفاع از حرم به شهادت رسیدند و آخرین شهید قرارگاه رمضان هم شهید ابومهدی المهندس بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha