چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
عفاف و حجاب

حوزه/ حجاب از نمادها و بنیادهای نظام اجتماعی اسلام و مظهر آزادی و آزادگی زن و بروز نقش‌های اجتماعی و انسانی اوست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور به مناسبت روز حجاب و عفاف اسلامی پیامی را صادر کرد.

در این پیام آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
یَـٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَیٰٓ أَن یُعۡرَفۡنَ فَلَا یُؤۡذَیۡنَۗ وَکَانَ ٱللَّهُ غَفُورٗا رَّحِیمٗا، سوره احزاب آیه۵۹
ای پیامبر، به همسرانت و دخترانت و همسران کسانی که مؤمن هستند بگو: چادرهایشان را بر خود فرو پوشند تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد، این پوشش به این‌که به عفت و پاکدامنی شناخته شوند نزدیک‌تر است، و در نتیجه از سوی اهل فسق و فجور مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است.

بیست و یکم تیرماه، یادآور حمله به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم توسط عمال رضاخان و توطئه کشف حجاب است که بدین مناسبت روز عفاف و حجاب نامیده شده است.

عفاف میوه شناخت و ایمان است و حجاب نیز میوه عفاف و پاکدامنی.

ایمان استوار و شناخت ریشه‌دار مردم نیکوکردار در دوران سیاه اختناق رضاشاهی چنان بود که الزام و اجبار و ستم عمال او نتوانست ریشه عفاف و حجاب را در این مرز و بوم پرگهر بخشکاند. ولی دشمنان بدگهر هرگز از طراحی و نقشه چینی برای زدودن نقش پاکی و نیک سرشتی از بانوان این سرزمین انسان پرور دست نکشیدند و با صبر و حوصله به ریشه‌ها اهتمام ورزیدند تا در زمانی با تحریف و مصادره شعار زن، زندگی، آزادی که در نهاد و بنیان انقلاب اسلامی نهفته بود، کوشیدند به نام زندگی و آزادی زن، او را از ریشه‌های ایمانی و انسانی جدا کنند و در قامت بازیچه هوس و نمایشگر هویت جنسی نمایان سازند.

اینک ماییم و مسأله حجاب که از نمادها و بنیادهای نظام اجتماعی اسلام و مظهر آزادی و آزادگی زن و بروز نقش‌های اجتماعی و انسانی اوست.

برای تبلیغ و توسعه این نماد و رفتار، یگانه راه، همانا شبهه زدایی، معرفت گستری و مشارکت عالمانه و طبیبانه در جهاد تبیین است. و در آشوبی که بدخواهان به نام زن و به کام دشمن به پا کردند، کسی بسان بانوان طلبه مؤمن، دانشمند و کنشگر فرهنگی و اجتماعی نمی‌تواند نقشی چنین سترگ و سازنده ایفا کند.

بدین رو و با این رویکرد امروز را گرامی می‌داریم و از همه بانوان صبور این سرزمین الهی که در مسیر مرزبانی از این آموزه ربانی کوشیدند و شربت شهادت نوشیدند به نیکی یاد می‌کنیم. صدها درود و هزاران سلام بر همه بانوان شهید راه حق و حقیقت، مرزبانان اخلاق و هویت انسانی که زمینه سازان و پاسداران انقلاب اسلامی بودند.

به امید تلاش همگانی برای خودسازی نیکوتر، جامعه پردازی جامع‌تر و تمدن سازی والاتر تا ظهور تمدن والای عصر ظهور حجت بالغه خداوندی، امام عصر (ارواحنافداه)، که هویت و بنیان وجودی انسان را زنده می‌کند و بنیان ستم و کژروی و بدعت را برمی اندازد.

آرش رجبی (محسن رجبی تهرانی)
معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    0 0
    صد حیف که پای آرمانهای انقلاب پایداری نکردند و موضوع حجاب فراموش شد اگر قرار بود که این موضوع نادیده گرفته شود این همه کشته و خسارت برای چه بود؟