سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ |۹ محرم ۱۴۴۶ | Jul 16, 2024
کتاب «پرونده مختارنامه»

حوزه/ همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، سریال مختارنامه در شرایطی پخش می‌شود که کتاب «پرونده مختارنامه» نوشته رضا استادی مدیر روابط عمومی اسبق این سریال نیز به تازگی از سوی نشر بین‌الملل به بازار عرضه شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، سریال مختارنامه در شرایطی پخش می‌شود که کتاب «پرونده مختارنامه» نوشته رضا استادی مدیر روابط عمومی اسبق این سریال نیز به تازگی از سوی نشر بین الملل به بازار عرضه شده‌است.

این کتاب ۶۰۰ صفحه‌ای، رویکردی تحلیلی دارد که ضمن روایت نحوه ساخت این سریال، تجارب صورت گرفته در ساخت مختارنامه را نیز با نگاهی انتقادی روایت کرده‌است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: محمود فلاح گرایش‌هایی به دراویش گنابادی دارد. این گرایش توسط «منوچهر آذر» بازیگر سینما و تلویزیون در فلاح ایجاد شده است. خانه پدری‌ام از ۱۸ شهریور ۱۳۷۳ در نزدیکی گلستان هفتم پاسداران بوده و یک‌بار در زمان پیش تولید محمود فلاح را در مقابل منزل «نورعلی تابنده» ملقب به مجذوب‌علیشاه قطب دراویش گنابادی دیده بودم. سینماگران دیگری نیز به این محل آمد و شد دارند و آنچه همسایه‌ها در سال‌های ابتدایی دهه هفتاد از این خانه به خاطر دارند، جلسات پنج‌شنبه‌ها است که اتوموبیل‌های فقرا – نامی که دراویش خود را با آن خطاب می‌کنند – در خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف این کوچه در خیابان پاسداران پارک می‌شود.

در مرحله پیش تولید فلاح به میرباقری اصرار می‌کند به دیدار نورعلی تابنده بروند. محل ملاقات در خانگاه دراویش گنابادی در منطقه سنگلچ است. میرباقری از مسوولان صدا و سیما در این خصوص کسب تکلیف می‌کنند و آن‌ها اشکالی در این دیدار نمی‌بینند.

با ورود فلاح به خانقاه، او به روش فقرای نزدیک به نورعلی تابنده به صورت سینه خیز به سمت وی می‌رود. میرباقری اما به صورتی عادی و معمول. دیدار یک‌ساعتی طول می‌کشد. نورعلی تابنده بابت ساخت سریال امام علی از میرباقری تشکر کرده و درباره مختار می‌گوید که این کار خیر است و من شما را دعا می‌کنم و هرکاری بتوانم انجام می‌دهم.

تابنده در دیدارهای خود به فقرا نبات می‌دهد که حالت تبرک دارد. به دستور او بسته‌ای بزرگ از نبات به تهیه‌کننده مختارنامه داده و اعلام می‌شود هر زمان که تمایل داشت می‌تواند فردی را برای گرفتن نبات بفرستد. این بسته بزرگ نبات به پشت صحنه مختارنامه منتقل می‌شود و در روز افتتاحیه و دیدار لاریجانی، به دستور فلاح در کتری بزرگ چای مختارنامه حل می‌شود و چای و نبات میان حاضران توزیع می‌شود.

پرونده مختارنامه در ۶۰۰ صفحه نوشته شده و دو مقدمه «درباره کتاب» و «چگونگی نگارش کتاب» را در بخش ابتدایی شامل می‌شود و در ادامه طی ۱۰ فصل به ترتیب زمانی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ روند ساخت و پخش این سریال را به صورتی داستان گونه روایت می‌کند.

در انتهای کتاب نیز سه تک نگاری درباره محمود فلاح، عظیم جوانروح و داوود میرباقری قرار گرفته و پایان بخش کتاب نیز آلبوم تصاویر و اسناد مربوط به سریال است که تاکنون منتشر نشده ‌است. این کتاب از سوی نشر بین الملل اردیبهشت ماه امسال در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران عرضه شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha