سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ |۹ محرم ۱۴۴۶ | Jul 16, 2024
چشمه‌ها در گنجینه آب

حوزه/ کتاب «چشمه‌ها در گنجینه آب استان بوشهر؛ شرح ویژگی، اطلس داده‌ها و شناسنامه چشمه‌های آب» تألیف امید آزادی‌جو و ولی‌الله همرایان‌آزاد به همت انتشارات «جهاد دانشگاهی» استان بوشهر روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بوشهر، یکی از نویسندگان و پژوهشگران «چشمه‌ها در گنجینه آب استان بوشهر» با اشاره به اینکه این کتاب در ۴۷۲ صفحه نوشته شده است، گفت: این اثر با هدف آشنایی با ویژگی‌های طبیعی و ظرفیت‌های ناشناخته علمی، تاریخی و گردشگری چشمه‌های استان بوشهر به نگارش درآمده است.

امید آزادی‌جو افزود: این کتاب می‌تواند فرصتی برای عموم دوستداران طبیعت و محیط زیست، سرمایه‌گذاران، دانش‌آموزان، دانش‌پژوهان و محققان فراهم کند تا در زمینه‌های حفظ محیط‌زیست، کاوش‌های علمی، تفریحی – گردشگری و همچنین میراث ارزشمند به‌جای مانده از نیاکان‌مان آشنایی بیشتری داشته باشند.

این نویسنده و پژوهشگر بوشهری تأکید کرد: کتاب حاضر دارای ۷ فصل است که این فصول شامل مقدمه و کلیات، زمین‌شناسی، آبشناسی، محیط‌زیست، چشمه و سازه‌های مهندسی در دوره باستان، چشمه‌ها؛ پزشکی و سلامت و اطلس تصاویر و شناسنامه چشمه‌ها می‌شود.

آزادی‌جو در خصوص محتوای کتاب «چشمه‌ها در گنجینه آب استان بوشهر» یادآور شد: در فصل‌های مختلف کتاب به تفصیل مطالب مرتبط با چشمه‌های استان بوشهر با ارائه تصاویر، ذکر آمار و بانک اطلاعاتی به همراه نمودارها، توصیف ویژگی آنها از منظر زمین‌شناسی، آب‌شناسی، زیست‌شناسی، باستان‌شناسی، تاریخی، گردشگری و درمانی پرداخته است و در فصل آخر (هفتم) نیز اطلس تصاویر و شناسنامه چشمه‌ها در تقسیم‌بندی شهرستان‌ها پرداخته شده است.

وی گفت: امیدواریم این اثر بتواند انگیزه و گامی هر چند کوچک برای آشنایی و تحقیقات بیشتر، حفظ محیط زیست، محافظت از آثار تاریخی و باستانی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های طبیعی و سازگار با کم‌آبی و همچنین توسعه فرهنگ مصرف بهینه آب باشد.

گفتنی است، کتاب «چشمه‌ها در گنجینه آب استان بوشهر» به قلم امید آزادی‌جو (کارشناس ارشد شرکت آب منطقه‌ای بوشهر) و ولی‌الله همرایان‌آزاد (کارشناس ارشد منابع آب) و به سفارش شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی استان بوشهر به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha