چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
فرهنگ و هنر

حوزه/ محمد حسین‌زاده با بیان اینکه در دولت سیزدهم در زمینه قرآنی نخستین اقدامی که شکل گرفته، برگزاری جلسه هماهنگی شوراهای قرآنی به صورت هفتگی است، گفت: این امر باعث برگزاری رویدادهای مستمر شده که طی آن ۲۲۰ پایگاه قرآنی در سطح استان تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در نشست رونمایی از دستاوردهای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی که امروز در این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: باتوجه به اینکه این روزها، روزهای پایانی دولت سیزدهم است، مجموعه اقداماتی که در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی در این دوره صورت گرفته، بسیار ارزنده بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از کسب و کارها متحمل آسیب شدند و در حوزه فرهنگ و هنر سطح آسیب‌پذیری بسیار زیاد بود، زیرا اکثر فعالیت‌های هنری و فرهنگی در اجتماع انجام به صورت جمعی می‌شود. اهتمام شهید خدمت در این خصوص بسیار مطلوب بود و شهید رئیسی پس از آغاز خدمت خود و کاهش شیوع کرونا، به این امر مهم رسیدگی کرد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه شهیدجمهور فرموده بود تا می‌توانید بسترساز فعالیت‌های مردمی باشید، ما در این سازمان به این امر مهم توجه کردیم و بسیاری از اقداماتی که در اداره‌کل فرهنگ و هنر در این سال‌های اخیر رخ داده ثمره مؤسسات و تشکلات مردمی بوده است.

وی ادامه داد: دومین اقدام در دولت سیزدهم این بوده است که ما نقش خود را در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بازنگری جدی کردیم و در طی آن تصدی‌گری را به حداقل ممکن رساندیم و نقش سیاست‌گذاری و هماهنگ‌کنندگی را به طور جد دنبال کردیم که حداقل آسیب به جامعه فرهنگی هنری متحمل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: اقدام سوم در خصوص تقویت شبکه تولید، توزیع و ترویج برنامه‌های فرهنگی هنری در حوزه‌های مختلف بوده است که به نحو مطلوبی صورت گرفته است. همچنین همراهی خوب همه همکاران در اداره فرهنگ و ارشاد استان باعث شد که رویدادهای فرهنگی و هنری جهش داشته باشد.

حسین زاده گفت: در دولت سیزدهم در کنار دستگاه‌های فرهنگی، یکی از اولویت‌های خود را رجوع دستگاه‌های فرهنگی قرار داده‌ایم و در حوزه‌های اجتماعی، صنعتی، اقتصادی و... هر فردی که ظرفیتی داشت را شناسایی کردیم و با او در خصوص اقدامات فرهنگی هنری که می‌تواند انجام دهد گفت‌وگو کردیم و پس از آن، بر خود لازم دانستیم که در قالب سبدهای فرهنگی و هنری محتوای خاصی را برای عموم شهر ارائه دهیم و فرهنگ‌سازی مطلوبی در شهر انجام دهیم.

وی ادامه داد: شوراهای هماهنگی متعددی شامل شوراهای مروجین کتاب، شورای هنر، شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی، کمیته فرهنگی-اجتماعی حوزه زیارت و… شکل گرفت که این موارد از ابزارهای جدی و محکمی بوده است که با ظرفیت‌های ارگانی، سازمانی و مردمی خدمت‌رسانی بهتری را برای مردم رقم بزنیم. علاوه بر این رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری در استان، در سطح بین‌الملل و کشوری در طول این دوره رونق بسیاری گرفته است که در طی آن رویدادهای مختلفی از قبیل رویداد بین‌المللی رسانه خورشید، تئاتر، جشنواره ملی مقاومت، ایثار و شهادت و... در شهر مشهد برگزار شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص عدالت فرهنگی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات متفاوتی که در این دوره شکل گرفته است، در حوزه عدالت فرهنگی بوده است، زیرا حضور مکرر شهید جمهور در سراسر کشور به ما یادآوری می‌کرد که در حوزه فرهنگ و هنر روستاها و شهرستان‌ها توجه بیشتری داشته باشیم. این امر به‌گونه‌ای در خراسان رضوی تأثیر داشته است که اعتبارات فرهنگی شهرستان‌ها که در سال ۱۴۰۰، سالانه پنج میلیون تا هفت میلیون تومان بوده، رشد بسیاری یافته است و امروزه حداقل هر شهرستان به صورت سالانه ۷۰ میلیون تومان برای اقدامات فرهنگی و هنری دریافت می‌کند.

وی بیان کرد: در خراسان رضوی تلاش کرده‌ایم که رویدادهای فرهنگی و هنری در شهرستان‌ها هم موجود شود و از ظرفیت‌های شهرستان‌ها استفاده شود در این میان رویدادهای سینما سیار، حوزه تئاتر، موسیقی، جریان نقل، نمایشگاه کتاب، نمایشگاه قرآن و... در شهرستان‌های خراسان رضوی اجرا شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۲ بیشترین فیلم و اکران به مشهد آمده است و تعداد بسیاری از سینماهای مشهد درگیر اجرا شده بودند. علاوه بر جشنواره فیلم فجر، رویدادهای استانی ما در حوزه سینما شامل جشنواره فیلم «سیما» و جشن «مهر سینما» است که بی‌وقفه برگزار شده است. همچنین ترویج و تسهیل حضور مردم در سینما به ویژه آموزش و پرورش در دولت در دستور کار قرار گرفته است که نتیجه خوبی را به ارمغان آورده است و با برنامه‌ریزی‌های متعدد رشد بسیاری از حضور دانش‌آموزان در سینماها نمایان شده است.

حسین‌زاده اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ مخاطب سینما در خراسان رضوی، ۱ میلیون و ۱۰ هزار نفر بوده است و این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۳ میلیون و ۳۶۸ هزار نفر رسیده است، بنابراین علی‌رغم اینکه ما افزایش بلیط قیمت را داشتیم، اما رشد سه‌ برابری برای حضور مردم در سینما را دارا بودیم. همچنین از ۷۹۶۴ هزار صندلی به ۹۶۹۰ هزار صندلی دست یافته‌ایم و تا اواخر پاییز با اضافه شدن ۳ سینما دیگر این عدد افزایش خواهد یافت. همچنین در دولت سیزدهم سینماها در شهرستان‌های خراسان رضوی رونق بسیاری داشته است و در شهرهای نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه و تربت جام سینما افتتاح شده است.

رشد ۱۳ درصدی صادرات صنعت چاپ خراسان‌رضوی

وی تصریح کرد: رشد صادرات صنعت چاپ یکی دیگر از اقداماتی است که در دولت افزایش یافته است، زیرا در سال ۱۴۰۰ صادرات صنعت چاپ در خراسان رضوی یک همت بوده است و این رقم در سال ۱۴۰۲ به سیزده همت رسیده است که نشان از رشد ۱۳درصدی دارد. خراسان رضوی به واسطه زائران و همجواری با مرزهای کشورهای دیگر، نیاز ممتدی به صنعت چاپ دارد و تاکنون اقدامات مطلوبی برای آن صورت گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص افتتاح هنرستان هنرهای زیبای دختران، ادامه داد: افتتاح هنرستان هنرهای زیبای دختران در مشهد با فاصله مطلوبی از هنرستان هنرهای زیبای پسران، در دولت رخ داده است. همچنین المپیاد ملی آموزش‌های هنری در استان شکل گرفته است که طی آن جشنواره‌های متعددی در هنرستان‌ها برگزار شده است. علاوه بر این موارد اجراهای موسیقی در استان و توجه به هنرهای بومی خراسان آمیخته با مباحث مذهبی ما شده است و در حوزه رسانه، خلاقیت ویژه‌ای رخ داده است و طی آن ارزیابی‌های عملکرد روابط عمومی دستگاه‌های متعدد را برعهده رسانه‌های استان گذاشته‌ایم. علاوه بر این موارد در حوزه تبلیغات اکران‌های شهری انجام شده است و از ظرفیت‌های اکران شهری به صورت مکرر متناسب با آیین استفاده شده است.

حسین‌زاده افزود: در حوزه قرآنی اولین اقدامی که شکل گرفته است، جلسه هماهنگی شوراهای قرآنی بوده است که به صورت هفتگی برگزار می‌شود و این شورا سبب شده است که رویدادهای مکرری برگزار شود و طی آن ۲۲۰ پایگاه قرآنی در سطح استان شکل گرفته است و نشریه منش استادی که سیره و روش استاد قرآنی است، آغاز به فعالیت کرده است. همچنین ۲۴ کرسی تلاوت در این مدت صورت گرفته است. در حوزه صنایع خلاق فرهنگی که در اداره کل فرهنگ و ارشاد تازه متولد شده است، نمایشگاه‌های متعددی برگزار شده است که استقبال خوبی هم از آن صورت گرفته است.

وی در خصوص اقدامات اداره فرهنگ و ارشاد در حوزه‌های زنان، عفاف و حجاب، افزود: در حوزه زنان و خانواده هم اقدامات بسیاری صورت گرفته است و باتوجه به اینکه این سازمان با نگاه جنسیت‌زده مخالف است، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مبتنی بر شایسته‌سالاری بانوان توانمند بسیاری در این حوزه روی کار آمدند. علاوه بر این مورد در حوزه مبلغان عفاف و حجاب، آموزش‌های بسیاری برای مبلغان انجام شده است که باتوجه به آن‌ها افراد بتوانند با دختران جوان و نوجوان در خصوص فلسفه حجاب ارتباط بگیرند و این امر را تبیین سازند، بیش از ۳۰۰ خانم در سطح مشهد در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند و مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه رفاهی افزایش اعضای صندوق هنر صورت گرفته است و اقدامات رفاهی برای آن انجام شده است. یکی از این اقدامات دریافت تسهیلات برای اشتغال، خرید و... است که در خراسان رضوی صورت گرفته است. همچنین در حوزه اشتغال در سال ۱۴۰۲ استان خراسان رضوی در حوزه فرهنگ و هنر مقاوم اول را در کشور کسب کرده است. در دولت در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر رشد ۲۲۰درصدی، رشد ۲۵۰درصدی حمایت از طرح‌های مؤسسات فرهنگی، هنری و قرآنی استان؛ رشد ۱۱۵۴ درصدی اعتبارات فعالیت‌های قرآنی فرهنگی در خراسان رضوی، رشد ۵۴۰درصدی فروش سینما و تئاتر در خراسان رضوی، رشد ۴۳۳ درصدی پرداخت تسهیلات به مراکز و مشاغل خانگی در حوزه فرهنگ و هنر، رشد ۴۸ درصدی رویدادهای فرهنگی هنری، رشد ۸۱درصدی صدور هنرکارت، رشد ۹۲درصدی تولیدات فرهنگی و هنری، رشد ۱۸۶درصدی زیرساخت‌های سینما و رشد ۳۱درصدی مراکز قرآنی، فرهنگی و رسانه‌ای در استان خراسان رضوی به وجود آمده است.

حسین‌زاده در پایان گفت: هنگامی که جمعیت خراسان رضوی با سایر استان‌ها مقایسه می‌شد، متوجه عقب‌افتادگی اعتبارات در این حوزه می‌شویم که در دولت سیزدهم به نسبت استان‌های دیگر مقدار زیادی از این عقب‌افتادگی رفع شده است و در حوزه اعتبارات ملی توانسته‌ایم یکی از استان‌های پیشرو در جذب اعتبارات و حمایت از تشکل‌های مردمی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha