یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ |۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 8, 2024
احکام شرعی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی به استفتائی پیرامون «استفاده از ابزار موسیقی در مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام» پاسخ گفتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله مکارم شیرازی به استفتائی پیرامون «استفاده از ابزار موسیقی در مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

* استفاده از ابزار موسیقی در مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام

سؤال: آیا استفاده از ابزار و آلات موسیقی در مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام جایز است؟

جواب: موسیقی در مسجد و حسینیه به‌طورکلی جایز نیست و در غیر آن استفاده از طبل و سنج درصورتی‌که آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد نزنند و به‌گونه‌ای نباشد که باعث ایذاء دیگران گردد جایز است ولی استفاده از سایر آلات موسیقی ازجمله دف جایز نیست.

احکام شرعی | استفاده از ابزار موسیقی در مجالس اهل‌بیت (علیهم‌السلام)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خلوص IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
    0 1
    تلاش براي عاري كردن مجالس حسيني از لهو و لعب فوق العاده مهم هست
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
    0 0
    عادت به آلات لهو چقدر بد است که طرف رو تا مجلس امام حسین علیه السلام هم رها نمی کنه؟!
  • سینا IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    1 0
    اگر به زیر پوست جامعه بنگریم با واقعیت های عجیبی مواجه می شویم امروزه کلاسهای موسیقی و اواز و رقص روزمینی و زیرزمینی می بینیم که دختران و پسران در کنار هم به اموختن امور هنری مشغولند و حتی بصورت مختلط در تیم های ورزشی به تمرین می پردازند.به یکدیگر دست می دهند و همدیگر را دراغوش می گیرند ....اما تلویزیون حاضر به نشان دادن نی چوپانی هم نیست. اری انچه زیر پوست شهر می گذرد با سیاست های رسمی مغایرت دارد.باید باور کرد که نسل جدیدی پا به عرصه وجود گذاشته که سبک زندگی دیگری دارند
    • صمد IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
      1 0
      احسنت
    • درایت IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
      0 1
      خب با نشان دادن بزه به نشرش كمك كنه؟ اين انخرافات فقط مال اين زمان هست؟ چون واقعیت هست بپذیریم و بگذاریم همین گونه باشند؟ وقتی یک بیماری جسمی می آید می گویند یک واقعیت هست باهاش کنار بیایم؟ بیماری روحی و دینی هم نیازمند درمان هست نه پذیرش بلکه این اصلاحش خیلی مهنتر هست، جسمی نهایتش به مرگ منتهی بشه اما دینی تا ابدیت فرد هم می تواند در مخاطره قرار بگیرد.
  • الآن! IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    0 0
    الآن طبل و سنج و مانند اينها شده جزء اصلي بسياري از هيئات!؟ وقتي آلات لهوي در رسانه عمومي پررنگ بشود نتیجه اش همین و بدتر هست.
  • صادق IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    0 0
    باید پذیرفت که مدرنیته وارد کشور شده و مورد اقبال گرفته است اگر در سطح جامعه بنگریم چهل پنجاه میلیون انسان را می بینیم که گوشی در دست دارند.مدرنینه در نوع غذا پوشس سلوک فردی و اجتماعی رفتار اینده نگری و...اثر گداشته
    • وسیله عالی IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
      0 0
      ابزار مدرن وسیله بسیار خوبی برای دینداری هستند، در عصر حضرت ولی عصر سلام الله علیه و عجل فرجه، بیشترین اکتشافات رو خواهیم داشت، و برترین درجات ترقیات ایمانی. پیشرفتهای مادی وسیله اند، مومن در راستای قرب به خدا از آنها استفاده می کند، و کافر در جهت گمراهی.