شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ |۱۳ محرم ۱۴۴۶ | Jul 20, 2024
حجت الاسلام محمدعلی دستجردی امام جمعه خلیل آباد

حوزه/ امام جمعه خلیل آباد در ادامه ابراز کرد: یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد تا نماز جمعه خیلی گسترش پیدا کند این است که در هر روستایی ستاد نماز جمعه یک نماینده پویا داشته باشد و این نماینده فقط در حد نام نباشد.

حجت الاسلام محمدعلی دستجردی امام جمعه خلیل آباد در گفت و گو با خبرگزاری حوزه در خراسان رضوی با اشاره به نزدیک شدن به ۵ مرداد سالروز اولین اقامه نماز جمعه پس از انقلاب، درباره جایگاه و فضیلت نماز جمعه گفت: نماز جمعه می‌تواند مسیر انقلاب اسلامی، دستاوردهای انقلاب اسلامی و آنچه را که مردم باید در مسیر انقلاب اسلامی به آن توجه کنند به عنوان زبان گویای نظام تبیین کند.

وی با بیان اینکه وقتی نماز جمعه پویا و به روز باشد و با مسئولین و مردم همراهی کند، علی‌القاعده در جامعه می‌تواند اثرگذار باشد، تصریح کرد: در روایات و آیات اهمیت نماز جمعه فراوان بحث شده است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «التَّهَجُّرُ اِلَی الْجُمُعَةِ حَجُّ فُقَرَاءِ» اُمَّتِی. هنگام ظهر به سوی نماز جمعه رفتن، حج فقیران امت من است. این فرمایش نشان می‌دهد بحث معنویت نماز جمعه چقدر بحث والایی است که ائمه اطهار (ع) آن را حج فقرا نامگذاری کرده‌اند.

امام جمعه خلیل آباد با تاکید بر اینکه نماز جمعه هم از دیدگاه اجتماعی خیلی می‌تواند در همبستگی و پویایی جامعه کارساز باشد و باعث رشد جامعه شود، ادامه داد: یکی از حُسن‌های نماز جمعه این است که مسئولین و مردم با همدیگر کارهای جامعه را پیش ببرند و به عنوان حلقه وصل عمل کند. نماز جمعه می‌تواند مردم و مسئولین را در کنار هم قرار دهد و در موضوعات مختلف هم‌پوشانی، اصلاحات و نتیجه‌گیری کند.

حجت الاسلام دستجری گفت: دشمن هم از نماز جمعه نگران است و در این باره موضع دارد. دشمن در مواجهه با نماز جمعه همیشه خیلی با احتیاط وارد می‌شود و معمولاً تلاش می‌کند به هر شکل ممکن با انواع نقشه‌ها و توطئه‌ها نماز جمعه را خلوت کند، چرا که نمی‌خواهد این پویایی و رشد در نماز جمعه اتفاق بیفتد.

وی اظهار داشت: از زمانی که حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری ریاست شورای سیاست گذاری ائمه جمعه را عهده‌دار شده‌اند نمازهای جمعه یک حرکت خاصی پیدا کرده است، اما می‌تواند بهتر عملیاتی شود و در موضوعات مختلف حرکاتی انجام بگیرد. به تازگی طرح کنار هم قرار هم گرفتن پایگاه‌های بسیج، هیئت امنا و خدام مساجد و کانون‌های مساجد راه‌اندازی شده که خیلی می‌تواند اثرگذار باشد.

امام جمعه خلیل آباد در ادامه ابراز کرد: یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد تا نماز جمعه خیلی گسترش پیدا کند این است که در هر روستایی ستاد نماز جمعه یک نماینده پویا داشته باشد و این نماینده فقط در حد نام نباشد. این نماینده باید بتواند مسائل نماز جمعه را رصد کند و موضوعات را به امام جمعه برساند تا او مساله را پیگیری کند.

حجت الاسلام دستجری گفت: در شهرستان خلیل‌آباد شهری به نام کُندر داریم که جمعیت زیادی دارد و دارای شهردار و بخشدار است. ما هر دو هفته یکبار به این شهر می‌رویم و نماز جماعت را در مسجد اقامه می‌کنیم. در همان مسجد اتاقی درنظر گرفته شده تا اگر مردم مشکلات و گرفتاری دارند به آنجا مراجعه کنند. خوشبختانه در ۱۱ ماه گذشته به مشکلات زیادی از مردم رسیدگی و درصدد رفع آن برآمده‌ایم.

امام جمعه خلیل آباد در بخش دیگری از سخنان خود به بیان خاطره‌ای شیرین در دوران امامت جمعه پرداخت و گفت: ۲۹ سال است که در شهرهای مختلف ایران اسلامی امام جمعه هستم. در یکی از سفرها عازم روستایی بودیم که برای رسیدن به آن منطقه باید از دو رودخانه عبور می‌کردیم. نیمه شب بود و باران شدیدی می‌بارید. از رودخانه اول بدون مشکل عبور کردیم، اما وقتی به رودخانه دوم رسیدیم آب بالا آمده بود و عملاً امکان عبور ممکن نبود. قصد بازگشت داشتیم، اما رودخانه اول هم طغیان کرده بود و در بین دو رودخانه مانده بودیم. در آن نزدیکی یک روستا بیشتر نبود که عمدتاً ساکنان آن اهل سنت بودند. پس از ورود به روستا به منزل رئیس شورای اسلامی روستا مراجعه کردیم، اما ایشان در منزل نبود. خانواده رئیس شورا خیلی اصرار کردند که در آنجا بمانیم، اما چون خود ایشان حضور نداشتند آنجا را ترک کردیم. دیر وقت بود و درب مسجد هم بسته بود. ما به کنار مسجد رفتیم و تصمیم گرفتیم که داخل خودرو بخوابیم. لحظاتی بعد یکی از جوانان اهل سنت که ما را دیده بود جلو آمد و اصرار کرد تا به خانه آن‌ها برویم. با اینکه وضع مالی خوبی نداشتند، اما با روی گشاده و محبت از ما استقبال و خیلی پذیرایی خوبی از ما انجام دادند. این سرآغاز دوستی ما با عزیزان اهل سنت آن روستا بود که بعدها خیلی اتفاقات و کارهای خوبی در آنجا صورت گرفت.

حجت الاسلام دستجری در پایان گفت: لازم است از زحمات و اقدامات حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری تقدیر و تشکر کنم. از زمانی که ایشان ریاست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه را عهده شده‌اند، در بخش اطلاع‌رسانی ودادن محتوا به ائمه جمعه و موضوعات فرهنگی نماز جمعه پیشرفت چشمگیری به دست آمده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha