یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ محرم ۱۴۴۶ | Jul 21, 2024
حجت الاسلام جوکار- امام جمعه شهر قدس

حوزه/ امام جمعه شهرستان پاکدشت با بیان اینکه زیربنایی ترین اقدام حکومت و رسمی ترین جایگاه و سخنگاه حکومت اسلامی نماز جمعه است، اظهار داشت: نماز جمعه رساترین جایگاه برای سخن گفتن حاکمیت با مردم است و از این جهت نماز جمعه در جمهوری اسلامی اولویت قرار گرفت.

حجت الاسلام رضا جوکار امام جمعه شهرستان پاکدشت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، ضمن گرامیداشت سالروز اقامه اولین نماز جمعه در جمهوری اسلامی ایران گفت: در روز 5 مرداد 1358 اولین نماز جمعه به فرمان حضرت امام خمینی(ره) و به امامت ابوذر زمان مرحوم آیت الله طالقانی اقامه شد. یاد امام عزیز و همه شهدای والامقام که تربیت یافتگان مکتب اسلام، مسجد و نماز جمعه هستند و همین‌طور شهدای محراب و نماز جمعه را گرامی می دارم.

وی با بیان اینکه نماز جمعه در اسلام جایگاه ویژه ای دارد و یکی از چهار اجتماع مهمی است که اسلام برای وحدت و همدلی مسلمین قرار داده است، عنوان کرد: اسلام اجتماعاتی دارد که در طول عمر یک بار است و آن اجتماع حج است. اجتماع سالیانه دارد که اجتماع نماز عید فطر و عید قربان است. اجتماع هفتگی دارد که نماز جمعه است و اجتماع روزانه دارد که نماز جماعت است.

امام جمعه شهرستان پاکدشت تصریح کرد:خروجی و رهاورد همه این مراسم های معنوی وحدت و اجتماع مسلمین و مؤمنین برای تقویت و تالیف قلوب و برای هم اندیشی و هم افزایی در حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه اسلامی است.

نماز جمعه از برکات انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام جوکار با تاکید بر اینکه نماز جمعه از برکات انقلاب اسلامی است، افزود: اگرچه اصل نماز جمعه در اسلام وجود داشت و می‌توانیم به عنوان اساسی‌ترین و زیربنایی ترین اقدام حکومتی پیامبر اکرم(ص) از آن یاد یاد کنیم. پیغمبر خدا وقتی که به مدینه تشریف بردند و حکومت اسلامی را در آنجا بنیانگذاری کردند اولین اقدامشان در بدو ورود به محله قبا ساخت مسجد با مشارکت مردم بود. در اولین جمعه حضور پیامبر اکرم(ص) در مدینه، نماز جمعه به امامت شخص پیامبر اکرم(ص) اقامه شد.

وی گفت: اولویت حاکم اسلامی و کارگزاران نظام اسلامی باید ساخت مسجد و اقامه نماز باشد. در آیه 41 سوره حج آمده است: «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ»

امام جمعه شهرستان پاکدشت با بیان اینکه زیربنایی ترین اقدام حکومت و رسمی ترین جایگاه و سخنگاه حکومت اسلامی نماز جمعه است، اظهار داشت: نماز جمعه رساترین جایگاه برای سخن گفتن حاکمیت با مردم است و از این جهت نماز جمعه در جمهوری اسلامی اولویت قرار گرفت. امام خمینی(ره) چند ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، دستور اقامه نماز جمعه را در کشور صادر کردند و بعد از آن در شهرهای مختلف نماز جمعه اقامه شد. امروز حدود 900 پایگاه و نماز جمعه در کشور داریم که فرصتی برای مردم است تا بتوانند از این ظرفیت به عنوان حج هفتگی مستمندان بهره ببرند.

حجت الاسلام جوکار افزود: نماز جمعه در نگاه امام خمینی(ره) در رأس همه عبور است و در نگاه رهبر حکیم و عالیقدر انقلاب اسلامی نماز جمعه قلب فرهنگی شهر و قرارگاه ایمان، بصیرت، اخلاق و تقوا است.

امام جمعه شهرستان پاکدشت گفت: نماز جمعه در این سال ها توانسته جایگاه و کارکرد خود را به مردم نشان دهد که پایگاه خدمت و کانون وحدت است و قرارگاهی برای ایجاد و تقویت، معنویت، بصیرت و اجتماع هفتگی و رزمایش حضور مهدی باوران و مهدی یاوران است.

وی با بیان اینکه ما هم نگاهمان به نماز جمعه این است که باید نسل نو در کنار پیشکسوتان و تربیت یافتگان مکتب اسلام و نماز جمعه حضور پیدا کنند، تصریح کرد: دشمنان همواره با توطئه‌های مختلف و متعدد به دنبال گسست بین نسلی هستند و نماز جمعه می‌تواند پادزهری علیه ئوطئه دشمن باشد.

حجت الاسلام جوکار با قدردانی از اقدامات شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: در دوره مدیریت حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری با تیمی بااخلاص، فکور و برنامه محور و تشکیلاتی، شاهد جوانگرایی و جوان سازی نماز جمعه به ویژه در صفوف نماز جمعه هستیم.

وی در پایان ابراز کرد: ما هم در شهرستان پاکدشت استان تهران برنامه‌های خوبی تدارک دیده‌ایم و هفته اول نماز جمعه را از اول مرداد تا هفتم مرداد اعلام کرده‌ایم. برنامه های متنوعی برای این هفته تدارک دیده شده و در شورای فرهنگ عمومی شهرستان با حضور مسئولین محترم این برنامه ها بررسی و تصویب شده و درحال انجام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha