دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
112

حوزه/ نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری که باید در کابینه دولت از افراد پاکدست و نخبه استفاده شود گفت: انتخاب یک تیم قوی در دولت می‌تواند انتظارات مردم را در حوزه‌های مختلف برطرف کنند و ما وظیفه داریم این امید را در سطح جامعه ارتقاء دهیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور نمایندگان مجلس آقایان عباس مقتدایی و مصطفی پوردهقان اردکان (حضور در استودیو) و مجتبی یوسفی نماینده مجلس (ارتباط تلفنی) به بررسی موضوع تعامل مجلس و دولت آینده برای پیشرفت کشور پرداخته شد.

مقدمه: رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار با نمایندگان مجلس دوازدهم به تشریح برخی از راهبردها و انتظارات از مجلس دوازدهم و فرایند تشکیل دولت آینده پرداختند. رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی شاید مهمترین اولویت و دستور کار مجلس دوازدهم؛ آن هم در آغاز راه هم فعالیت مجلس و هم دولت است. امشب به تبیین برخی از فرازهای آن با حضور دو نماینده مجلس خواهیم پرداخت.

سؤال: با توجه به توصیه‌ای که رهبر معظم انقلاب امروز داشتند در جلسه دیدار، بحث لزوم تعامل بین مجلس و دولت را مطرح کردند و تأکید بر این که کار دولت با فوریت باید انجام شود و صلاحیت وزرا و جلسات رأی اعتماد با روالی که در قانون است طی شود، تحقق این امر را چقدر ضروری می‌دانید و این که دولت باید فوراً و سریع‌تر و در زمان کمتر بتواند فعالیت خود را آغاز کند، فکر می‌کنید چقدر الزام دارد که این اتفاق بیفتد؟

عباس مقتدایی: فوریتی که مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید کردند، یک واقعیت عینی جامعه امروز ماست. بالأخره اتفاقاتی افتاده و پس از آن حادثه تلخ سقوط بالگرد، تمام ظرفیت‌های کشور به کار گرفته شد. طبق قانون اساسی در کمتر از ۵۰ روز رئیس جمهور مشخص شده، الان مردم ایران با مشارکت فعالی که داشتند بحران‌های احتمالی که می‌توانست کشور را مورد آسیب قرار دهد، همه آن را متوقف کردند و رساندند به یک رشد، پیشرفت و وضعیتی که قانون اساسی؛ این بخش آن محقق شد و هیچ وقت هم سابقه نداشت. الان از این جا به بعد، هم مجلس شورای اسلامی، هم شخص رئیس جمهور می‌بایست تمام توان‌شان را بیاورند پای کار برای این که کابینه و دولت شکل بگیرد. تأکید رهبری معظم انقلاب، این بود که فرصت‌ها و ثانیه‌ها برای خدمت به مردم از دست نرود و تجمیع همه داشته‌های کشور به سرعت رخ دهد. قاعدتاً بعد از مراسم تنفیذ و تحلیف در روزهای آینده، رئیس جمهور یک فرصت قانونی دارند برای این که معرفی کنند اعضای کابینه را که هر چه ایشان تسریع کنند، ما هم در بازه زمانی قانونی و در صرفه‌جویی‌های وقت باید کاری کنیم که به سرعت کابینه ای که رئیس جمهور معرفی می‌کند، شناخته شود و کارش را آغاز کند.

سؤال: ارزیابی خودتان از این فضای تعاملی چیست؟ فکر می‌کنید چقدر مجلس با دولت تعامل خواهد داشت در دادن رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی؟

مقتدایی: فکر می‌کنم مجلس آمادگی بسیار جدی برای همکاری با دولت و تسریع در روند دارد، امروز هم جلسه ما در محضر مقام معظم رهبری، انگیزه‌های مجلس را به نظرم تقویت کرد تا بتوانیم به دولت و شخص رئیس جمهور کمک کنیم تا خیلی سریع آن چه که ملت بر دوش ایشان گذاشته محقق کنیم.

سؤال: آن چه تحت عنوان شورای راهبری در بخش دولت اتفاق افتاده، پیشنهاد رئیس جمهور منتخب، فکر می‌کنید این کمک خواهد کرد به مجلس برای دادن رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی؟

مقتدایی: مجلس با شخص رئیس جمهور طرف است و ما هم نامه مکتوب رئیس جمهور را خواهیم گرفت و هم بر اساس پیشنهاد رئیس جمهور عمل می‌کنیم. این که رئیس جمهور چه تصمیمی گرفتند؟ ساختار قبلی را چگونه چیدند؟ اینها چیزهایی است که در حیطه اختیارات خود ایشان است، من نمی‌خواهم وارد آن شوم، اما مجلس معیارها و ملاک‌های خاص خود را دارد، بخشی آنهایی است که در قانون اساسی مستتر است یا به صورت آشکار بیان شده، بخشی هم رهنمودهایی است که ما بر اساس آنها عمل می‌کنیم. همین امروز هم رهنمودهای مقام معظم رهبری بر این که افرادی باشند که امین باشند، بالأخره این امانت را نمایندگان ملت بتوانند به آنها بسپارند. این که آنها پاک‌دست باشند، این که افراد کارآمد و توانمند باشند، آن توقعاتی است که مجلس از رئیس جمهور دارد، امیدوارم در بالاترین سطح ایشان اینها را ببینند و افرادی که معرفی می‌شوند، واقعاً از هر حیث که نگاه کنیم، ببینیم این فرد شایستگی یا صلاحیت‌های لازم برای این که ما به او اعتماد کنیم دارد چون جلسه در روزهای آینده؛ رأی اعتماد خواهد بود و ما همراه با خود رئیس جمهور که نماینده ملت هستند، ما هم به عنوان قوه مقننه باید این اعتماد را ابراز کنیم.

سؤال: در مجموع شما این فضا را کاملاً تعاملی می‌بینید؟

مقتدایی: الان فضا بسیار خوب است، همین امروز رئیس جمهور منتخب در مجلس حضور پیدا کردند ایشان هنوز نماینده مجلس هم محسوب می‌شوند و امروز آمدند، نمایندگان مجلس خیلی خوب از ایشان استقبال کردند، دور ایشان جمع شدند، گپ و گفت داشتند، ملاحظاتی که مد نظرشان بود و تصاویرش را شما دیدید.

سؤال: آقای پوردهقان این شاخص‌هایی که آقای مقتدایی هم اشاره کردند و در بیانات رهبر معظم انقلاب هم بود، برخی را هم، چون مهم است اشاره می‌کنم؛ متدین بودن، انقلابی بودن، اشتهار به پاک‌دستی، به صداقت، این که سوء سابقه نداشته باشد، نگرش ملی داشته باشد، غرق در مسائل جناحی، سیاسی و... نشود، از بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی باشد، کارآمد باشد، این شاخص‌ها را که فرمودند هم از سمت دولت؛ رئیس جمهور منتخب که این افراد را می‌خواهند گزینش کنند و هم سمت مجلس که می‌خواهد رأی اعتماد دهد این شاخص‌ها رعایت شود. مجلس چطور اینها را احراز خواهد کرد در وزرایی که پیشنهاد می‌شوند و شما روند کار را چطور می‌بینید؟

مصطفی پوردهقان اردکان: نکات بسیار خوبی را همکارم فرمودند، امروز نقشه راه را مقام معظم رهبری مشخص کردند؛ یعنی در این فاصله‌ای که ما شاید بعد از انتخاب ریاست جمهوری؛ یعنی هم دور اول و دور دوم، یک تنش‌های دوقطبی شکل گرفت که حالا آن کسانی که رأی ندادند یا آن کسانی که کاندیدشان انتخاب نشده، حرف‌ و حدیث‌ها، نکات، قضاوت‌های اشتباهی شکل گرفت. امروز مقام معظم رهبری نقشه راه را مشخص کردند. اول این که همه را دعوت کردند به اتحاد، دوماً که برای رئیس جمهور منتخب به صورت صریح و شفاف فرمودند که همه موفقیت آقای پزشکیان؛ موفقیت همه ارکان نظام است، یعنی این اتحاد شکل گرفت. نکته دوم؛ در قصه ملاک‌هایی که یک رئیس جمهور و وزرایش باید داشته باشد، یعنی تحت عنوان هیئت وزیران، مجلس چند ملاک دارد، یکی این که کارنامه افرادی که می‌آیند حضور پیدا می‌کنند به عنوان وزیر از سمت رئیس جمهور مشخص می‌شود، کارنامه‌ها مشخص است، هم کارنامه اجرایی آنها مشخص است، هم کارنامه نظرهای نهادها مشخص است، هم خیلی از سوابقی که افراد در حوزه‌های مختلف داشتند، مشخص است. منتها من صحبتم یک نکته است؛ مقام معظم رهبری امروز تأکیدشان بر روی واژه تعامل سازنده بود، تعامل سازنده یعنی این که شاید بعضی‌ها اشتباه تفسیر این را داشته باشند یا این تأویل را داشته باشند که تعامل سازنده یعنی این که رئیس جمهور یک سری وزرا را معرفی کند و مجلس کوتاه بیاید، یا برعکس مجلس هر چیزی که گفت، رئیس جمهور و هیئت وزیران چشم‌پوشی و اغماض کند. ولی تعامل سازنده از فرمایش مقام معظم رهبری من این را شنیدم که نقاط اشتراکی که بین مجلس و دولت است، تقویت شود. بنده انتظارم از رئیس جمهور به عنوان کسی که مردم عزیزمان به او رأی دادند این است که رئیس جمهور در انتخاب وزرایشان، علاوه بر این معیارهایی که مقام معظم رهبری فرمودند که متشرع، پاک‌دست و مدیر باشد و بسیاری از نکات که مهمترین نکته آن، بحث افق رو به آینده مثبت داشته باشد، یعنی امید را تزریق کند، بنده نظر شخصی‌ام بر این است که رئیس جمهور، وزیری که می‌خواهد به مجلس معرفی کند، وزیری باشد که این وزیر تفکراتش با تفکرات اسناد بالادستی که نماینده‌های مجلس آن را مصوب کردند، مغایر نباشد. شاید یک وزیری الان معرفی شود، مثلاً وزیر صمت امروز معرفی شود، انسان پاک‌دست، متشرع و نگاه رو به افقش مثبت است، ولی نکته‌ای که مقام معظم رهبری گفتند؛ با اسناد بالادستی و سندهایی که بودجه سنواتی، سند چشم‌انداز و کلیه سندهاست؛ نگاهش مغایر نباشد. وزیر صمت امروز معرفی شود، نگاهش در مورد موضوع خودرو، نگاهی باشد که مغایر با برنامه هفتم باشد. او به دنبال این باشد که ادامه انحصار خودرو را داشته باشد. این خودش نشان می‌دهد که تعامل شکل نمی‌گیرد. یا وزیر اقتصاد یا بسیاری از وزرایی که به لحاظ تفکری، با برنامه‌هایی که ما مصوب کرده باشیم.

سؤال: یعنی اولویت شما در مجلس؛ انطباق نظریات وزرای پیشنهادی با اسناد بالادستی ازجمله برنامه هفتم است؟

پوردهقان اردکان: ما اگر بخواهیم تعامل کنیم، راه این است، یعنی صرفاً این نیست که ما افراد، بله افراد می‌آیند کارهای خیلی خوب دارند، سوابق اجرایی دارند، در موضوعات اجرایی خوب کار کردند، متشرع و انقلابی هستند، وی نکته‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند، در کنار این بعد از مسائل شخصی و فردی طرف، باید آن وزیری که می‌خواهد بیاید اینجا راهبری کند یک حوزه‌ای را، به اسناد بالادستی ما اعتقاد داشته باشد، وگرنه حتماً داخل مجلس تنش ایجاد می‌شود، تعامل شکل نمی‌گیرد و اول مسائل و موضوعات حاشیه‌ای خواهد بود.

سؤال: آقای یوسفی مهمترین راهبردهایی که امروز رهبر معظم انقلاب فرمودند، از نظر شما چیست و فکر می‌کنید برای اجرایی کردن این توصیه‌ها و راهبردها، مجلس چه برنامه‌ای خواهد داشت؟

مجتبی یوسفی؛ فرمایش مقام معظم رهبری در بحث پاسخگو بودن خود نهاد مجلس است، چون همیشه تصور بر این است که مجلس همیشه سؤال کننده است، با توجه به نظارتی که دارد، ولی حضرت آقا یک تعبیر دقیق و نویی را ارائه دادند و ما باید در ابتدا به عنوان نماینده مردم چه در محضر خداوند و چه در محضر افکار عمومی، خودمان را پاسخگو ببینیم که این مستلزم یک سری شرایطی است در حوزه قانون‌گذاری و این که واقعاً به عنوان نماینده مردم، نمایندگی مردم را هم در سطح ملی به نحو صحیح انجام دهیم، هم در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، نکته بعدی جزو شاه‌بیت‌ها و نکات اصلی است که حضرت آقا فرمودند که یک مقداری مغفول واقع شده بود در مجالس مختلف که تجربه دولت‌ها و مجالس دنیا را حضرت‌آقا فرمودند، آن هم نهاد مستحکم قانون‌گذاری مجلس در بعد بین‌المللی و عرصه‌های بین‌المللی است. حضرت‌آقا دقیق فرمودند که مثلاً کشور آمریکا وقتی خواست تحریم‌ها را به صورت جامع بر علیه ایران مجدداً افزایش دهد، پشتوانه مجلس آمریکا بود که حالا تعبیری به کار بردند که رئیس جمهور زیرک ولی بددل و بدعهد، همان مصوب مجلس را علیرغم اسناد بالادستی خود کشور آمریکا که می‌توانست بر اساس برجام آن را امضا نکند، ولی آن را امضا کرد که دست رئیس جمهور در مذاکرات بر علیه کشورهای مثل ایران و دیگر کشورها و تحریم کردن آن کشورها، تحریم‌های ظالمانه به پشتوانه مجلس بازتر شود که آن جا حضرت‌آقا قانون خوب و به نوعی مترقی اقدام راهبردی در مقابل لغو تحریم‌ها که دست دولت را در پیگیری مطالبات مردم پر کرد و پشتوانه قانون‌گذاری را آورد در بعد بین‌المللی، این نکته‌ای بود که باید بیشتر به آن توجه کنیم، در کنار هم‌افزایی دولت، با قانون گذاری بتوانیم در بعد بین‌المللی هم در عرصه‌های اقتصادی، مثلاً فرض کنید توسعه زیرساخت‌ها، توسعه کریدورهای بین‌المللی، معاهدات پولی یا دوجانبه مثل بریکس و شانگهای که اشاره کردند به اقدام خوب آقای قالیباف؛ رئیس مجلس و سفر ایشان، سفر گروه‌های دوستی و پارلمانی و نهادهای قانونی که یکی از نکاتی است که می‌شود به عنوان یک قوه پشتیبان خوبی باشیم برای حمایت دولت‌ها در نهایت نکته حائز اهمیت این بود.

موفقیت رئیس جمهور منتخب، موفقیت و پیروزی همه ارکان نظام است

موفقیت رئیس جمهور منتخب، موفقیت و پیروزی همه ارکان نظام است و این آمادگی را در مجلس داریم برای این که کابینه‌ای توانمند و مقتدر و البته روحیه خود رئیس جمهور با توجه به این که ایشان رزمنده دفاع مقدس بودند و جزو کسانی بودند که در انقلاب نقش آفرینی کردند با اشاره به فرمایش حضرت آقا اشتهار به پاک دستی را من اضافه می‌کنم و نگاه مثبت نسبت به آینده و این هم با وعده یا کپی پیست برنامه‌ها و ارائه دادن آن در صحن علنی نیست، بلکه کارآمدی به سوابق گذشته و برنامه‌ها و موضع گیری‌های آن هاست و آخرین نکته بخشی نگری حضرت آقا تعریف جدیدی گفتند، کسانی که فقط خودشان را در محدودیت یک حزب وگروه سیاسی می‌بینند بخشی نگر هستند واین‌ها نمی‌توانند کارهای کلان انجام دهند و البته با تعویض دولت‌ها و برگزاری انتخابات پنجره جدیدی در مدیریت کشور وکارگزاران و دولتمردان باید همراه و همفکر رئیس جمهور باشند و این را به عنوان یک اختیار در اختیار شخص رئیس جمهور می‌بینیم، ولی با این شاخص‌ها کسانی باشند حتی همفکر سیاسی رئیس جمهور منتخب احترام بگذاریم به نظر و انتخاب مردم ولی با این شعارها که نگاه به درون داشته باشند و متدین باشند و پاک دست و کارآمد و به عقب برنگردیم با تجربه‌هایی که برخی‌ها گره گشایی کشور را فقط در مراودات بین المللی می‌بیینند و ما اهل مراوده هستیم و این که همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد بگذاریم و نتوانیم تحریم‌ها را لغو کنیم.

سوال: به قانون اقدام راهبردی که امروز تاکید رهبر معظم انقلاب بود، منافع این قانون راهبردی برای کشور چیست؟

مقتدایی: خیلی مختصر عرض کنم در یک مقطعی دولت، مجموعه برجام را امضا کرده بود، بعد طرف مقابل ما به تعهدات خودش عمل نمی‌کرد، شورای حکام دائما یا تهدید به صدور قطعنامه می‌کرد و یا کارهایی انجام می‌داد که ما تحت فشار بودیم، مجلس یازدهم وقتی آمد و امور را شروع کرد و در آن مقطع در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی طرحی آوردیم که آن طرح مبناش این بود که سلطه بیگانگان بر کشور ما و فشار آن‌ها بتوانیم کاهش دهیم.
به محض این که این قانون شروع شد و به تصویب رسید که در نوع خودش بی سابقه بود و در یک هفته بعد از شهادت شهید فخری زاده که مقدماتش از قبل این قانون داشتیم و شهادت فخری زاده اتفاق افتاد و این گزینه روی میز ما بود که آن را متناسب با شرایط به روزرسانی و تصویب کردیم و در همان سال ۱۳۹۹ که تصویب شد گویی دست دولت وقت پر شد برای این که بتواند مذاکرات را بهتر پیش ببرد.
شاه بیت‌های مختلفی آن جابود و یکی این بود که ما دانش فنی قرار نیست از دست دهیم، چون آمریکایی‌ها مخصوصا تلاش می‌کردند در آن مقطع بگویند اگر شما بیش از ۵ درصد غنی سازی کنید، گویی خلاف پیمان‌های اشاعه‌ای شما رفتار کردید در حالی که در خود آن شیوه نامه ها و سندهای مربوط به آن مجموعه همچنین حرفی زده نشده بود؛ بنابراین قانون راهبردی مجلس این خطری که می‌توانست به وجود بیاید و آن‌ها یک عرفی را ایجاد کنند و بگویند بیش از ۵ درصد شما نمی‌توانید غنی سازی کنید شکست، چون ما نیاز داشتیم، مثلا برای تولید رادیو داروها و بعضی از پرتودهی‌های حوزه کشاورزی کارهایی را انجام دهیم، یک بخش این بود که توانستیم کار را پیش برده و دانش فنی مان را افزایش دهیم و در یک بازه زمانی که طرف مقابل مان کارها را انجام نداده بود، اما ما نقد آن‌ها را انجام داده بودیم. مجلس شورای اسلامی آمد وسط صحنه و با طرح قانون اقدام راهبردی، هم خواستار لغو کامل تحریم‌ها و هم صیانت از حقوق ملت ایران شد.
این است که مقام معظم رهبری چند بار تمجید کردند از این قانون واقعا به خاطر آثاری است که داشت، یعنی بعد از این قانون بود که دیگر آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای و شورای حکام قطعنامه‌ای بر ضد ایران صادر نکرد.
دولت ما دست بالاتر را گرفت و البته یک عده بهانه جویی کردند در سطوح مختلف در سطح جامعه که امروز هم مورد اشاره مقام معظم رهبری بود و فرمودند که آن‌ها پایه و مبنای دقیق نداشت، دقیق این بود که مجلس شورای اسلامی استفاده از تجهیزات پیشرفته‌تر که در کیفیت و فرآوری‌ها و بهره وری‌ها ایران را کمک می‌کرد و هزینه‌های ما را کاهش می‌داد بر اساس این قانون، نکته این بود که ما توانستیم اورانیوم با غنای بالاتر را برای مصارف صلح آمیز تقویت کنیم و طرف مقابل را هم گفتیم که وقتی شما کارت را درست انجام ندادی، توقع نداشته باش که کارهای داوطلبانه ما ادامه پیدا کند.

سوال: آقای پوردهقان، به برنامه هفتم اشاره کردید که فصل مشترکی است که بین آن چیزی که شما مطرح کردید و آقای پزشکیان در مناظرات تلویزیونی تاکید داشتند بر اجرای برنامه ها، چه میزان خود این برنامه هفتم ظرفیت پاسخگویی به نیازهای فعلی کشور دارد، این ظرفیت در برنامه هفتم را می‌دانید که نیازهای کشور را در حال حاضر پاسخگو باشد؟

پوردهقان: دغدغه این دولت و مجلس است، برنامه‌های پنج ساله بر حسب برنامه چشم انداز نوشته می‌شود که سند بزرگی در کشور داریم که بر حسب آن برش‌های پنج ساله که بعد برش‌های یک ساله نوشته می‌شود که می‌شود بودجه‌های سنواتی، برنامه هفتم هرچند نقد به آن وارد شد که با یکی – دو سال تاخیر وارد شد ولی جزو آن برنامه‌هایی است که هم همه عزیزانی که متخصص هستند در حوزه‌های اقتصادی و هم همه عزیزانی که توان، ظرفیت و پتانسیل حوزه‌های زیرساختی کشور را می‌شناسند اعتقاد بر این دارند که بر روی کاغذ برنامه خوبی است، برای این که آن چیزی که بر روی کاغذ نوشته شده است، محقق بشود یعنی برویم به سمت اجرایی شدن و بالفعل کردن این نقاط بالقوه نیاز به یک تیم بسیار قوی اجرایی با تجربه، عالم و معتقد به این برنامه دارد، یعنی اگر دوباره بخواهد یک دولتی بیاید ان قلتی بیاورد که این برنامه مناسب نیست، یا بگوید رشد هشت درصدی خوب نیست و یا بگوید رشد نقدینگی اش فلان، حتما مسائل کشور دچار مشکل می‌شود.
بنده نقد بر روی بعضی از نقاط و نکات برنامه هفتم دارم، بله شاید بعضی از نقاطی که ما در برنامه هفتم اشاره کردیم، شاید دور از دسترس باشد، بله رشد هشت درصدی، رشد به قول معروف خیلی نیاز به توان.

سوال: ولی معتقدید که در برنامه هفتم آمده است که اگر درست اجرا شود نیازهای کشور برطرف می‌شود؟

پوردهقان: حتما من اعتقادم بر این است که با این که رشد هشت درصدی بسیار سخت است ولی امکان پذیر است، تورم نزدیک به تک رقمی حتما حتما امکان پذیر است، چرا، برای این که یک تیمی بیاید انضباط مالی و بودجه‌ای رعایت کند، اصلاحات زیرساختی انجام دهد و مسائل و مواردش را با همراهی و همگامی با خود مجموعه‌های کمیسیون‌های خود مجلس همراه کند می‌توانیم به خیلی از برنامه‌های هفتم نگاشته شده است برسیم.

سوال: نکته مهم در فرمایش رهبر معظم پاسخگو بودن قوه مقننه و نمایندگان مجلس چطور محقق می‌شود؟

مقتدایی: در دیداری که در مجلس هشتم نمایندگان با مقام معظم رهبری داشتند آن جا حضرت آقا این نکته را اشاره کرده بودند، بعد از آن بود که در سال فکر می‌کنم ۹۱ بود که آن مجموعه ناظر بر رفتار نمایندگان شکل گرفت.

سوال: که امروز گله کردند از عملکرد آن؟

مقتدایی: بله آن توقعی که از آن می‌رفت برآورده نشد، بعضی از موقع ها یک نماینده کاری را انجام دهد که آن کار باید رسیدگی شود و تخلفی در آن صورت گرفته است و این باعث شود که کل نمایندگان مجلس که مخصوصا رسانه‌های غربی به دنبال این هستند که کوچکترین اشکالات را به عنوان کوهی از اشکال مطرح کنند، این آسیب می‌زند و الان رسالت و وظیفه ما در مجلس دوازدهم است که بسیار جدی‌تر و سریع‌تر دنبال کنیم که آن مجموعه و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بسیار قوی عمل کند.چون این قانون شده است، ما سازوکاری را الان داریم، از همین سازوکار که موجود است باید استفاده کنیم و البته ممکن است در مسیر نکات جدی‌تر و یا پیشنهادها و ابتکاراتی مطرح شود و آن را به این اضافه کنیم و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، یک خودنظارتی در مجلس اتفاق می‌افتد.
ما الان نظارتمان در بخش‌های مختلف وجود دارد، الان سه شنبه‌های نظارتی در مجلس یازدهم داشتیم، که بحث‌های مربوط به تحقیق و تفحص و نظارت بر رفتار وزراء و طرح موضوعات و مشکلاتی که ابعاد نظارتی دارد، یا حتی سفرهای نظارتی که رئیس مجلس یا نواب رئیس و خود نمایندگان داشتند ولی نظارت بر خود نمایندگان باید تقویت شود.

سوال: نظارت خود نمایندگان بر نمایندگان است یا پاسخگو بودن نمایندگان به نمایندگان است؟

مقتدایی:، چون مجلس برآمده از ملت است در قانون هم داریم وقتی می‌خواهد رسیدگی شود بر جرمی که رخ داد، سازوکاری که تعریف کرده است برای این که نماینده آزادگی خودش را داشته باشد، حریت بیان داشته باشد، قانون آمده است یک مجموعه‌ای از ملاحظات را دیده است.یکی از این ملاحظات این است که اگر تخلفی صورت گرفت هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکل بگیرد و نماینده مربوطه را صدا می‌زند و مدعیان یا کسانی که اعتراض دارند و شکایت دارند رسیدگی می‌کند و حتی معرفی به قوه قضائیه اتفاق می‌افتد.

سوال: پاسخگویی شان در اختیار خود نمایندگان خواهد بود؟

مقتدایی: بخش بخش دارد، یک وقت است که ادعایی رسیده است که باید این ادعا رسیدگی شود این رسیدگی اولیه هیئت نظارت بر نمایندگان است، این‌ها افرادی هستند که منتخب خود ملت هستند آن هیئت که این‌ها می‌شینند تشخیص می‌دهند که جرم واقع شده است و ارجاع می‌دهند به مراتب بالاتر و منافاتی به رسیدگی ندارد و اتفاقا خود مجلس باید شروع کند و هر جا اشکال دید قاطعانه جلوی مشکلات را بگیرد.

سوال: با توجه به این که مجلس تازه شکل گرفته است و کمیسیون‌ها ترکیب شان مشخص شده است، فکر می‌کنید چقدر مجلس بتواند انتظاراتی که از آن می‌رود برآورده کند؟

پوردهقان: شاید زود باشد بخواهیم نمره‌ای به خودمان بدهیم یا کلیت کار را بدهیم، ولی آن چیزی که من در جواب به پرسش شما می‌توانم بگویم بسیار امیدوارکننده است، یعنی ترکیب عزیزانی که امروز در درون مجلس دوازدهم هستند به لحاظ علمی و به لحاظ تجربی و به لحاظ تجربه‌ای که از خطوط سیاسی و تجربه‌های سیاسی قبلی عبور کردند، همه این‌ها نشان دهنده این است که ما مجلس را در پیش رو داریم که ان شاءالله اتفاقات خوبی بیافتد، فقط نکته‌ای را خدمت آقای دکتر پزشکیان که حتما حتما در انتخاب وزراء افرادی را معرفی کند که برحسب فرمایش مقام معظم رهبری که این مطالب را داشته باشند و عزیزانی باشند که حواشی شان کمتر از متن شان باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha