دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
امر به معروف

حوزه/ رئیس ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر با بیان اینکه امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر نظارت عمومی و بیداری و احساس مسئولیت در برابر دین و جامعه است، گفت: نتیجه مثبت این فریضتین باید در جامعه برای مردم قابل‌ مشاهده باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، صبح امروز اول مردادماه در دیدار با تولیت آستان قدس رضوی که با حضور دبیر و جمعی از معاونان و مدیران ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار کرد: طبق فرمایشات امام محمدباقر(ع) که می‌فرمایند: «اِنَّ الاَمْرَ بِالْمَعْروفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنکَرِ سَبیلُ الاَنْبیاءِ وَ مِنْهاجُ الصُّلَحاءِ، فَریضَةٌ عَظیمَةٌ بِها تُقامُ الْفَرائِضُ، وَ تَاْمَنُ الْمَذاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَکاسِبُ، وَ تُرَدُّالْمَظالِمُ وَ تَعْمُرُ الاَرْضُ، دیگر فرائض دینی به‌ وسیله این اصل اقامه می‌شود و امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر نظارت عمومی و بیداری و احساس مسئولیت در برابر دین و جامعه است.

وی مهم‌ترین کار در انجام صحیح فریضتین را شناساندن و معرفی معروف‌ها به جامعه برشمرد و افزود: باید طوری برنامه‌ریزی کرد که رغبت آحاد مردم نسبت به خوبی‌ها افزایش یابد و در مقابل نسبت به بدی‌ها نفرت پیدا کنند، این فرهنگ‌سازی باید به نحوی باشد که مردم در پرتو اخلاص و کار برای خداوند متعال گام بردارند.

امام‌ جمعه موقت تهران بیان کرد: نتیجه مثبت امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر باید در جامعه برای مردم قابل‌ مشاهده باشد تا این اعتمادسازی عاملی برای شناسایی درست فریضتین به معنای واقعی خودش شود و مردم بدانند امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر خیرخواهی، مهربانی، دلسوزی و افزودن خوبی‌ها و برکات در جامعه است.

راه‌اندازی سامانه «سو» و رسیدگی به مشکلات مردم

مهدی رضایی، قائم‌مقام دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر کشور و دبیر ستاد استان در این جلسه، گفت: طی سه سال گذشته تاکنون در عملکرد ستاد خراسان‌رضوی تحول جدیدی آغاز شده که منجر به اجرای برنامه‌های سازنده با زیرساخت‌های مناسب‌تری در راستای پیگیری سریع مطالبات مردمی شده است.

وی با اشاره به اینکه ستاد استان با ارائه طرح‌های نو در پیگیری مطالبات مردمی و آموزش همگانی عنوان نمونه کشوری را از آن خود کرده است، افزود: طراحی داشبورد مدیریتی توسط تیم برنامه‌نویسی ستاد استان یکی از اقداماتی است که در راستای توسعه زیرساخت‌های برنامه‌ریزی در ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر انجام و پس از گذراندن مراحل آزمایشی به‌صورت رسمی در سراسر کشور اجرایی شده است.

دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر خراسان رضوی راه‌اندازی سامانه «سو» به‌عنوان یک سامانه جامع مطالبه‌گری را از دیگر اقدامات سازنده ستاد استان برشمرد و تصریح کرد: باتوجه‌ به اولویت برنامه‌های ستاد بر محور مطالبه‌گری، این سامانه در ۱۵ موضوع کلی با ۱۶۰ ریز موضوع طراحی شده و به‌زودی در سطح کشور اجرایی می‌شود.

رضایی بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ تاکنون که این سامانه در مشهد اجرایی شده ۹۲۰۰ مطالبه مردمی از ۵۵ دستگاه اجرایی ثبت شده که با پیگیری‌های سازمان‌های متولی ۸۷ درصد آنها به اقدام نهایی منجر شده است و ۱۳ درصد باقی‌مانده یا قابل‌ پیگیری نبوده و یا در دست اقدام است. همچنین سال گذشته ۶۱۹ نفر از برترین‌های امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر دستگاه‌های اجرایی در قالب جشنواره مفلحون تقدیر شدند و امسال نیز برنامه‌ای با همین مضمون طراحی شده است.

قائم‌مقام دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر کشور اظهار کرد: از آنجا که مردم می‌توانند چشم بینا و گوش شنوای مسئولان برای رسیدگی به مشکلات باشند آموزش شبکه عظیم شهروند خبرنگار امسال آغاز شد و تاکنون ۶ مرحله به‌صورت حضوری در مشهد اجرا شده است. این برنامه در طول سال انجام می‌شود و برنامه ویدئویی آن برای آموزش مجازی توسط معاونت رسانه، فرهنگی و آموزش این ستاد آماده و تدوین شده که به‌زودی در فضای مجازی منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: نمایشگاه خانواده با عنوان «مهرانه» که سال گذشته با استقبال خوب مردم برپا شد امسال نیز پس از پایان ماه محرم و صفر در وسعت ۱۶ هزار مترمربع نمایشگاه بین‌المللی مشهد با ۱۵ عنوان برنامه کلی برگزار می‌شود. سال گذشته بیش از ۴۷ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند و غرفه‌داران در حوزه‌های مختلف محصولات ایرانی و ملزومات عفاف و حجاب را عرضه کردند.

رضایی بیان کرد: ستاد امر به‌ معروف دو وظیفه بسیار مهم و حساس شامل آموزش و مطالبه‌گری را در اولویت برنامه‌های محوله قرار داده و به‌صورت جدی آن‌را پیگیری می‌کند و در همین راستا تلاش دارد با آموزش صحیح شهروندان این واجب فراموش شده را در لایه‌های مختلف جامعه تبیین کند.

وی تأکید کرد: آموزش‌های تبیینی باعث می‌شود مردم از این واجب الهی فاصله نگیرند و معنای واقعی آن‌را درک کنند. اگر فریضتین به‌درستی در جامعه بین اقشار مختلف نهادینه شود بسیاری از مشکلات که مطالبه برحق مردم است رفع می‌شود. تبیین فریضتین سیاه‌نمایی برخی افراد نسبت به دولت و عملکرد آن‌را نیز برطرف می‌کند.

رضایی راه‌اندازی غرفه‌های فرهنگی مهرانه در سطح شهر و مجتمع‌های تجاری را از دیگر اقدامات ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر استان اعلام کرد و افزود: این کار فرهنگی که در راستای تبیین و ترویج فریضتین در ابعاد گسترده انجام شده مورد استقبال مردم قرار گرفته و بازدهی خوبی را در برداشته است.

دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر خراسان رضوی تصریح کرد: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، در دانشگاه‌ها با حضور اساتید و دانشجویان، تولیدات رسانه‌ای با هدف تبیین و ترویج فریضتین و تشکیل شوراهای امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر از دیگر اقدامات ستاد استان به‌شمار می‌رود.

رضایی در پایان گفت: شوراهای امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر دستگاه‌های اجرایی گامی مؤثر در رفع مشکلات مردمی و رسیدگی بهتر به مطالبات مردم از ادارات است. در حال حاضر در ۱۲۷ دستگاه اجرایی استان ۶۱۱ شورای امر به‌ معروف تشکیل شده و این شبکه در حال گسترش است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha