یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ |۲۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 28, 2024
کد خبر: 1172848
۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد

حوزه / جت الاسلام و المسلمین فرحزاد گفت: از امیرمومنان(ع) سوال شد "معنای عبد چیست" در پاسخ فرمودند "عبد یعنی عادل باشید و مومن، ایمان و اسلام تنها یک شرط دارد و آن بر اساس آیه ۸۲ سوره انعام آن است که نباید به خداوند، خود و دیگران ظلم کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فرحزاد درمراسم سوگوای مکتب الصادق با اشاره به اینکه جریان عاشورا و کربلا، آموزه‌های فراوانی دارد، اظهار داشت: یکی از این آموزه‌ها ظلم ستیزی است، لذا ظلم نکردن به معنای آن است که باید هر امری را در جای خود قرار داد.

وی افزود: از امیرمومنان(ع) سوال شد "معنای عبد چیست" که حضرت در پاسخ فرمودند "عبد یعنی عادل باشید"، لذا ما باید درصدد تنظیم خود باشیم، هم چنان که اگر هر دستگاهی تنظیم نباشد کار آن به هم می‌ریزد، تنظیم امور با عدالت است و درون ما و مملکت وجود ما نیز باید تنظیم باشد.

این کارشناس دینی عنوان کرد: همچنین از امیرمومنان(ع) از معنای عدل سوال شد، حضرت فرمودند: "یعنی هر چیزی را در جای خود قرار دهیم" و سوال کردن "معنای ظلم چیست"، امام پاسخ دادند "ظلم یعنی رفتاری که از مدار عدل خارج شده است".

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با تأکید بر وسعت دایره ظلم، تصریح کرد: ظلم انواعی دارد از جمله ظلم به خدا، به خود و به دیگر موجودات، لذا دایره ظلم بسیار وسیع است.

وی اضافه کرد: مومن، ایمان و اسلام تنها یک شرط دارد و آن بر اساس آیه ۸۲ سوره انعام این است که می‌فرماید" الَّذِینَ آمَنُوا وَ لَمْ یَلْبِسُوا إِیمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ "یعنی مومن زمانی که لااله الاالله گفت نباید به خداوند، خود و دیگران ظلم کند و اگر کسی لباس ایمان خود را با ظلم آلوده نکرد، مومن است.

وی خاطرنشان کرد: همه نگرانی‌ها و اضطراب‌ها به دلیل آن است که انسان بر مدار خود حرکت نمی‌کند، لذا قرآن کریم می‌فرماید اگر به دستورات خداوند عمل کردید خداوند به انسان آرامش می‌دهد "ولاخوف علیهم و لاهم یحزنون".

این کارشناس مذهبی، با اشاره به آرامش خاطر حضرت امام(ره) در همه شدائد و امتحانات، یادآور شد: امام(ره) به سبب انجام وظیفه و تکلیف، آرامش داشت و آرامش امری نیست که با پول، پُست، مقام و مدرک به دست بیاید، بلکه در گرو تقوا، عدل و انجام وظیفه است و خداوند می‌فرماید متقین در مقام امن قرار دارند.

وی با بیان یکی از بالاترین ظلم‌هایی که انسان از آن غافل است، عنوان کرد: خداوند در سوره مبارکه یونس می‌فرماید" وَلَا تَدْعُ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا یَنْفَعُکَ وَلَا یَضُرُّکَ ۖ فَإِنْ فَعَلْتَ فَإِنَّکَ إِذًا مِنَ الظَّالِمِینَ" یعنی چرا نزد غیر من می‌روید و از آنها می‌خواهید؟ و می‌فرماید غیر من را نخوانید، لذا ما از این ظلم بزرگ غافل هستیم.

وی تأکید کرد: بزرگ‌ترین ظلم، شرک است و می‌فرماید من هر گناهی را می‌بخشم اما شرک را نمی‌بخشم، بنابراین بزرگ‌ترین ظلم، روی برگرداندن از خداوند است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha