یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ |۲۸ محرم ۱۴۴۶ | Aug 4, 2024
تصاویر/ مراسم سوگواری هیئت مکتب الصادق(ع) اصفهان

حوزه/ در راستای افزایش آگاهی و همبستگی با مردم مظلوم غزه، هیأت رهپویان وصال شیراز اقدام به برپایی پویش‌های امیدبخش و نمایشگاه قرآن و مقاومت کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، ماه محرم با یادآوری قیام امام حسین (ع) و یارانش، بهترین فرصت برای ترویج مفاهیم قرآنی و ارزش‌های مقاومت و ایثار است. به همین مناسبت، هیأت‌ها و تشکل‌های دینی در نقاط مختلف کشور اقدام به برگزاری نمایشگاه‌هایی با عنوان "قرآن و مقاومت" کرده است. این نمایشگاه‌ها باهدف تقویت فرهنگ عاشورایی و نقش قرآن در تحکیم روحیه مقاومت، به جذب جوانان و ترویج فرهنگ ایثار و پایداری می‌پردازند.

هیأت رهپویان وصال شیراز یکی از هیأت‌های فعال و پیشرو در برگزاری رویدادهای فرهنگی و مذهبی است. به مناسبت ماه محرم، این هیأت باهدف ترویج فرهنگ قرآنی و ارزش‌های مقاومت و ایثار، نمایشگاه قرآن و مقاومت را برگزار کرد.

صدیقه خالقی، از اعضای کادر کانون فرهنگی رهپویان وصال و جبهه فرهنگی انقلاب فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، در رابطه‌با اهداف برگزاری نمایشگاه قرآن و مقاومت در این هیأت گفت: «باتوجه‌به اهمیت مسئله فلسطین و غزه و کلام رهبر عزیز انقلاب دررابطه‌با مسئله غزه که فرمودند "غزه همچنان مسئله اول دنیای اسلام است، آرام نگیرید، ساکت نمانید! " قدرت مقاومت روزبه‌روز بیشتر خودش را نشان می‌دهد.»

او ادامه داد: «باتوجه‌به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی و نمایش نهایت سبعیت و ظلم در برابر چشمان مردم جهان، هیأت رهپویان وصال شیراز تصمیم گرفت به مناسبت دهه اول محرم نمایشگاه «قرآن و مقاومت» را برگزار کند. هدف از این نمایشگاه، ترویج مفاهیم قرآنی، ارزش‌های مقاومت و ایثار و افزایش آگاهی جامعه درباره جنایات و ظلم‌های جاری در جهان است.»

در محضر قرآن، با روحیه مقاومت

خالقی از برپایی غرفه سفیران آیه‌ها در کنار دیگر غرفه‌ها در هیأت رهپویان وصال شیراز خبر داد و گفت: «‌ما در این غرفه به تبیین و رسالت این نهضت کشوری پرداختیم و درنهایت مردم را دعوت به دیدن این نمایشگاه کردیم. در نمایشگاه از سلسله تابلوهای روایت مقاومت استفاده کردیم که محتوا و توضیحات آن بسیار کامل بود.»

عضو کادر کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز درگیرکردن قشرهای مختلف در همدردی با مردم غزه و حمایت از آنها را یکی از اثرات برپایی نمایشگاه مقاومت در هیأت عنوان کرد و افزود: «در حال حاضر مسائل تبیینی و محتوایی غزه خیلی مهم است. این نمایشگاه به طور کامل به تبیین مسئله غزه و روشنگری دراین‌رابطه پرداخت.»

تجلی علاقه و همبستگی در میان بازدیدکنندگان

خالقی با اشاره به میزان استقبال مردم از نمایشگاه قرآن و مقاومت افزود:«با توجه به برپایی مراسم دهه اول محرم در باغ جنت شیراز و استقبال هزاران نفر از مراسم‌ها،این نمایشگاه در دهه اول محرم در باغ جنت برپا شد تا بازخورد و بازدید بیشتری داشته باشد.»

او تأکید کرد: «اغلب بازدیدکنندگان ابراز می‌کردند که از خیلی مطالب ارائه شده در نمایشگاه اطلاع نداشتند. مسائلی که در این روایت مقاومت مطرح شد باعث روشنگری بیشتر آنها در قضیه فلسطین بود و باعث شد تا بازدیدکنندگان خواهان برقراری ارتباط و وصل‌شدن به کانال‌های مربوط برای پیگیری و کسب اطلاعات بیشتر بعلاوه شرکت در فعالیت‌های مربوط شوند.»

جذابیت نمایشگاه قرآن و مقاومت برای نسل آینده

خالقی به جذابیت غرفه مسطورا (سفیران آیه‌ها) برای نوجوانان اشاره کرد و گفت: «یکی از دلایل جذابیت این غرفه، گلچین شدن آیات و تولید محتوای جذاب درباره مقاومت بود؛ گلچین ده آیه از آیاتی که امام حسین ( ع) از آغاز هجرت از مدینه تا کربلا روایت کردند و تلفیق این آیات با قیام طوفان الاقصی.»

او بیان داشت: «این نقطه عطف و جذاب نمایشگاه، مخاطب را به کسب اطلاعات بیشتری دررابطه‌با مقاومت سوق می‌داد.»

خالقی با بیان اینکه نمایشگاه راویت مقاومت بیشتر مختص نوجوانان و بزرگسالان بود و کودکان قادر به درک محتواهای آن نبودند، گفت: «برای درک بیشتر کودکان از این نمایشگاه می‌توان فضایی را به کودکان و افرادی که آموزش دیدند و اطلاعات و علم کافی در این زمینه دارند، اختصاص داد و محتوای نمایشگاه و قصه فلسطین را با ابزارها و اقلام مربوط به بچه‌ها معرفی کرد.»

همدلی با فرشتگان کوچک غزه

خالقی به پویش «نامه‌ای به خواهر و برادرم در غزه» در هیأت رهپویان وصال شیراز اشاره کرد و گفت: «ما در مهدکودک محرم هیأت رهپویان یک شب را ویژه غزه اختصاص دادیم و پویشی بنام ‌"نامه‌ای به خواهر و برادرم در غزه "را برپا کردیم. در این پویش بچه‌ها برای کودکان غزه نامه نوشتند و به بادکنک هلیومی وصل کردند و بادکنک و نامه‌ها را به هوا فرستادند که به‌صورت نمادین به دست کودکان غزه برسد. همچنین غصه غزه برای کودکان روایت شد.»

او با اشاره به دیگر برنامه‌های فرهنگی محرم در این هیأت افزود: «شب ششم محرم در موکب دختران زهرایی (مختص نوجوان‌ها) در هیأت رهپویان، تشیع نمادین کودکان غزه و همدردی با مادران داغ‌دار غزه را داشتیم.»

پویش اعتراضی «احتجاج الاطفال»، صدای کودکان علیه ظلم و بی‌عدالتی

عضو کادر جبهه فرهنگی انقلاب فارس دررابطه‌با برگزاری پویش اعتراضی احتجاج الاطفال توسط واحد بین‌الملل این جبهه گفت: « دو کلیپ منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی خبرگزاری الجزیره در ۲۳ و ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ نشان داد که کودکان اهل جنوب غزه در حرکتی نمادین قاشق‌ها را بر ظرف‌های خالی می‌کوبند و شعارهایی را سر می‌دهند.»

او ادامه داد: «کودکان شیراز نیز پس از الگوگیری از حرکت کودکان غزه با اجرای برنامه "احتجاج الاطفال" به‌عنوان آغازگران اعتراضی جدی و سراسری علیه اقدامات وحشیانه اسرائیل در ایران و سراسر جهان شدند.»

خالقی بیان داشت: «این برنامه نمادین، با حضور کودکان شیرازی در راهپیمایی روز قدس آغاز شد تا توجه دنیا را به مشکلات گرسنگی کودکان غزه جلب کند. کودکان شرکت‌کننده با نمایش تابلوهای خود و با دست‌های خالی همراه با قاشق‌ها و کاسه‌ها، صدای خود را برای محکومیت جنایات رژیم کودکش صهیونیستی بلند کردند و بر مظلومیت کودکان غزه تأکید نمودند.»

او تأکید کرد: «حضور این کودکان در مراسم پایانی روز قدس و اجرای برنامه در صحن نمازجمعه شیراز، موجی از تأثر و همراهی مردمی را به همراه داشت و تشکل‌های زیادی در سراسر کشور با دیدن این رویداد، آمادگی خود را برای پیوستن به این حرکت جهانی اعلام کردند. انتظار می‌رود در روزهای آینده، شاهد موجی از احتجاج الاطفال در سراسر دنیا باشیم.»

پویش‌های نجات غزه

به گفته خالقی، در هیأت رهپویان وصال شیراز چندین پویش کمک به مردم غزه راه‌اندازی و بالغ بر ۹۰۰ میلیون جمع‌آوری شد. علاوه براین، پویش شیرخوارگان را داشتیم که بانوان و کودکان شیراز با مادران مظلوم غزه هم‌نوا شدند و سیده هدی الموسوی، خواهر شهید سید عباس موسوی دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان در حرم علی ابن حمزه به سخنرانی پرداختند. در حاشیه مراسم، غرفه‌های کودکانه برپا شد و کودکان شمع روشن کرده و پرچم اسرائیل را پاره کردند.

عضو کادر کانون فرهنگی رهپویان وصال دررابطه‌با برگزاری دوره مطالعات فلسطین گفت: «با برگزاری این دوره مطالعاتی، مردم از استان بوشهر و فارس حضور پیدا کردند. این دوره مطالعاتی شروع خوبی برای شکل‌گیری یک حرکت ملی بود که بعد از آن، این حرکت ملی توسط فعالان مختلف صورت گرفت و شبکه تربیت راوی قصه فلسطین راه‌اندازی شد. در این حرکت ملی، بیش از دو هزار نفر برای روایت فلسطین شرکت کردند.»

خالقی از نشست ماهانه هوای قدس خبر داد و تأکید کرد: «دوستان و فعالان در حال تبیین مسئله فلسطین در مدارس هستند و با ابزارها و اقلام مربوط در مدارس حضور پیدا می‌کنند و قصه فلسطین و شخصیت‌های ضد فلسطین را به بچه‌ها معرفی می‌نمایند.»

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha