چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ |۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 7, 2024
وحیدزاده

حوزه/ نمایشگاه گردان نمایشگاه «نقشی بر سنگ» گفت: هنر در عرصه‌های مختلف می‌تواند با تصویرگری ظلم صهیونیست‌ها به فلسطینیان، نقشی مؤثر در احقاق حق مظلومان بردارد.

محمدرضا وحیدزاده؛ نمایشگاه‌گردان نمایشگاه «نقشی بر سنگ» در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه بیان کرد: یکی از ابزارهای بسیار مهم برای بیان مظلومیت مردم فلسطین و ظلمی که صهیونیست‌ها نسبت به آنها انجام می‌دهند هنر است. هنر در تمامی گونه‌های خود می‌تواند به روشنی گویای آنچه در غزه رخ می‌دهد، باشد. در این راستا هنرهای تجسمی نقشی مهم در این رابطه ایفا می‌کند.

وی افزود: برگزاری آنچه که امروز در غزه رخ می‌دهد تنها به مقطعی خاص خلاصه نمی‌شود بلکه ده‌ها سال است که رژیم صهیونیستی به روش‌های مختلف جنایات متعدد نسبت به فلسطینیان انجام می‌دهد. نمایشگاه «نقشی بر سنگ» که هم اکنون در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست و تا ۱۸ شهریور ادامه دارد تلاش دارد بخشی از مظلومیت ملت فلسطین را نشان دهد. این نمایشگاه از آثار هنرمندان انقلابی کشورمان، هنرمندان فلسطینی و عرب استفاده می‌کند

وحیدزاده با بیان اینکه هنرمندان متعهد و دغدغه‌مند همیشه نسبت به ملت مظلوم فلسطین حساس تکلیف کرده‌اند، گفت: در تمام دنیا هنرمندان متعهد و آزاده تلاش کردند با زبان عکس، نقاشی، کاریکاتور و... به فلسطین و آنچه در آن رخ می‌دهد، بپردازند. در این میان ایران اسلامی سعی دارد پیشگام بوده و هنرمندان سراسر جهان را در نمایشگاه‌هایی با محوریت فلسطین گرد هم آورد. نمایشگاه «نقشی بر سنگ» یکی از این اقدامات است.

وی تاکید کرد: سال ۱۹۷۸ و بعد از شکل‌گیری سازمان آزادی بخش فلسطین «ساف» نمایشگاهی در بیروت به اسم «هنر در فلسطین» راه‌اندازی شد. در آن نمایشگاه ۲۰۰ اثر از ۳۰ کشور حضور داشت. این نمایشگاه به صورت دوره‌ای در سال‌های بعد هم ادامه داشت تا اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ تعدادی از آثار نمایشگاه‌های پیشین «هنر در فلسطین» در قالب نمایشگاهی در موزه هنرهای معاصر به نمایش درآمد. در آن نمایشگاه جدا از آن آثار، کارهای دیگری با محوریت فلسطین را روی دیوار موزه هنرهای معاصر بردم.

وحیدزاده در انتها گفت: در نمایشگاه «نقشی بر سنگ» ۴۲ اثر از آثاری که در سال ۱۹۷۸ در بیروت به نمایش درآمد در موزه هنرهای معاصر روی دیوار رفتند. در این نمایشگاه چهار اثر از سلیمان منصور هنرمند فلسطینی به نمایش درآمده است. این نمایشگاه می‌خواهد گوشه‌ای از مظلومیت ملت فلسطین را تصویر کند. در نمایشگاه «نقشی بر سنگ» بیش از ۱۰۰ اثر از آثار هنرمندان برجسته ایرانی، فلسطینی و بین‌المللی از جمله؛ حبیب‌الله صادقی، کاظم چلیپا، ایرج اسکندری، حسین خسروجردی، ناصر پلنگی، غلامعلی طاهری، مصطفی گودرزی، مرتضی اسدی، عبدالحمید قدیریان، احمد اسفندیاری، محمدعلی ترقی‌جاه، حبیب‌الله آیت‌اللهی، علی وزیریان، مصطفی ندرلو، سلیمان منصور، نبیل عنانی، مصطفی حلاج، مونا سعودی، کمال بلاطه، نوید نبعه، برهان کرکوتلی، عبدالمعطی ابوزید، عبدالرحمن المزین، حسین سعید، توفیق عبدالعال، ابراهیم هزیمه، محمد الشاعر، جمال افغانی، مارک ویریش، کلود لازار و … به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha