پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ |۲ صفر ۱۴۴۶ | Aug 8, 2024
شهرستان کهک قم

حوزه/ خطیب جمعه کهک قم گفت: احداث نیروگاه برق و تقویت سرشاخه های انتقال آب دز به کهک قم برای رفع مشکل افت فشار برق و آب لازم و ضروری است.

حجت الاسلام و المسلمین محسن صبوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه بیان کرد: در شهرستان کهک قم دو مساله عمده برای مردم به وجود آمده است یک مساله افت فشار برق و دیگری افت فشار آب و بعضا برخورداری محدود و چند ساعته از نعمت آب است.

حجت الاسلام صبوری در بخشی از صحبت هایش به مساله افت فشار برق اشاره کرد و گفت: متاسفانه زیرساخت های تامین برق در سطح شهرستان ضعیف است و جوابگوی مصرف نیست و از این جهت در طی این سالها مردم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. مساله ورودی برق منطقه با مصرف توازن ندارد و بایستی تقویت شود.

وی افزود: اردیبهشت ماه سال گذشته در جلسه ای با حضور مسئولین منطقه و معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری مصوب شد تا مساله ساخت نیروگاه برق DG و پست 63 کیلو ولت انجام شود.

امام جمعه کهک قم عنوان کرد: مسائل نسبت به جانمایی زمین انجام و سرمایه گذار بخش خصوصی نیز مشخص شده است علیرغم اینکه قرار بود کار در مدت کوتاهی انجام شود اما درصد پیشرفت کار بسیار پایین است و این در حالی است که تا این مساله حل نشود مشکل افت فشار برق پابرجاست.

وی با اشاره به اینکه افت ولتاژ برق، قطعی را به دنبال دارد، گفت: هر چند در فصل گرما بخشی از قطعی ها به مشکلات کلی در کشور برمی گردد اما این در حالی است که با گرمای هوا این مشکل در این منطقه مضاعف شده است.

حجت الاسلام صبوری اظهار کرد: علاوه بر اینکه افت ولتاژ برق موجب آسیب به وسایل برقی می شود، به مشاغل تولیدی، صنعتی، مرغداری ها و... نیز خسارت های زیادی وارد می کند که تنها راه حل مساله، احداث نیروگاه و پست برق است که باید به زودی آغاز شود.

حجت الاسلام صبوری در بخش دیگری از صحبت هایش به مساله کمبود آب نیز گریزی زد و گفت: از چند سال قبل مشکلات زیادی نسبت به کمبود آب در این منطقه وجود داشته است زیرا میزان ورودی آب با میزان مصرف توازن ندارد .

وی ادامه داد: انتقال آب دز به قم در سال 94 اتفاق افتاد اما در سال 98 بحث انتقال آب از سرشاخه های دز به کهک رقم خورد و در کنار آب چاه های منطقه، آب دز اضافه شد و مشکل کمبود آب منطقه رفع شد.

خطیب جمعه کهک قم گفت: اما این در حالی است که در کهک افت فشار آب داریم یعنی آب وجود دارد اما در روستاهای بالادست در طی این چند سال تنها چند ساعت در شبانه روز از نعمت آب برخوردار هستند.

وی افزود: در رابطه با همین مساله بررسی هایی انجام شده است و بنا به نظر مسئولین حوزه آب استان و نظرات کارشناسان، به این نتیجه رسیدیم تا زیرساخت های انتقال آب دز به استان تقویت شود.

حجت الاسلام صبوری تصریح کرد: هر چند بخشی از تقویت زیرساخت ها توسط بسیج سازندگی سپاه، انجام شده است اما باز هم سطح ورودی آب با مصرف آن توازن ندارد.

وی ادامه داد: کهک دارای چند مشکل اساسی است که یکی از این مشکلات مربوط به این است که جمعیت غیر ثابت و گردشگر در این منطقه در برخی ایام به 3-4 برابر جمعیت ثابت و ساکن منطقه می رسد و باید میزان آب مصرفی برای این جمعیت نیز در میزان ورود آب به منطقه لحاظ شود.

امام جمعه کهک قم تصریح کرد: موضوع دیگر این است که متاسفانه برخی افراد از آب شرب برای آبیاری باغات ، باغچه ها و... استفاده می کنند و تخلفاتی در این حوزه وجود دارد.

وی ادامه داد: اما عمده مشکل، میزان آب ورودی با مصرف آن توازن ندارد و کارشناسان معتقدند که امکان بهره وری بیشتر نیز وجود ندارد و راهکاری غیر از تقویت سیستم انتقال آب به استان نیست.

حجت الاسلام صبوری بیان کرد: نهایتا درخواست و مطالبه مردم با استقرار دولت جدید، رفع مسئله افت فشار آب، تسریع و احداث نیروگاه و پست برق و تقویت سیستم انتقال آب سرشاخه های دز به شهرستان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha