شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ |۱۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 17, 2024
نقش روحانیت شاهرود در تحولات سیاسی

حوزه/ انتشارات حبله‌رود، کتاب نقش روحانیت شاهرود در تحولات سیاسی و اجتماعی از مشروطه تا انقلاب را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب نقش روحانیت شاهرود در تحولات سیاسی و اجتماعی از مشروطه تا انقلاب ۵۷ دارای مقدمه، کلیات و چهار فصل در ۴۰۱ صفحه منتشر شد.

فصل اول با عنوان شاهرود در گذر زمان، فصل دوم در خصوص تحولات اجتماعی دوره انقلاب مشروطه، فصل سوم با موضوع نقش روحانیت در دوران پهلوی و فصل چهارم شرح حال روحانیت شاهرود به انتشار رسیده است.

این کتاب به قلم عصمت السادات سیف و سید سجاد موسوی شاهرودی تالیف شده است.

عصمت السادات سیف در سال ۱۳۵۲ به دنیا آمد و در رشته تاریخ ایران اسلامی فارغ و حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان فارغ التحصیل شد. وی فعال علوم اجتماعی در حوزه زن و خانواده است و در دانشگاه‌های شاهرود درس می‌دهد.

سجاد موسوی شاهرودی نیز در سال ۷۸ متولد و در رشته مهندسی پزشکی و ارشد مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شد. وی محقق و پژوهشگر در حوزه رسانه و فضای مجازی است‌.

عصمت السادات سیف یکی از مولفان این اثر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره این اثر گفت: این کتاب به معرفی روحانیونی که هم در پیروزی نهضت مشروطیت و هم در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش موثری داشتند، می پردازد.

وی با تاکید بر مطالعه تاریخ شهرستان شاهرود عنوان کرد: مطالعه تاریخ شهرستان شاهرود نشانگر آن است که این دیار نیز مانند دیگر شهرهای ایران از طوفان حوادث در امان نبوده و اتفاقات مهمی، مردم این شهرستان را در کوره حوادث آب دیده و با تجربه کرده است.

مولف این کتاب ادامه داد: از جمله مبارزه‌های مردم به رهبری روحانیت بصیر و آگاه، مبارزه علیه بهائیت بوده که ریشه در این شهرستان داشته و بهائیت قصد داشتند با همایش خود، اقتدار خویش را نمایان سازند که به یاری خدا و با روشنگری روحانیت و قیام محمد نقش بر آب شد.

سیف با اعلام اینکه یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر که باعث تغییر حکومت در ایران شد، مشروطه بود، گفت: در همه جای ایران مشاهده شده است که تاریخ و چگونگی حوادث را نویسندگان متعهد ثبت و ضبط کرده اند.

وی افزود: انقلاب مشروطه در شاهرود نیز اتفاق افتاده و رهبران مذهبی با هدایتگری و رهبری خود مردم را علیه حکومت قاجار برانگیختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha