چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 21, 2024
امام جمعه مهران

حوزه/ امام جمعه مهران تصریح کرد: اربعین بزرگترین اجتماع انسانی تاریخ بشر است و این هیچ چیزی جز معجزه نیست. چه کسی توانسته این همه جمعیت را در یک شهر جمع کند. از ابتدای خلقت آدم تا الان چنین اجتماع عظیم انسانی را در کجای تاریخ سراغ دارید.

حجت الاسلام سید عبدالله امینی امام جمعه شهرستان مهران در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری حوزه در ایلام، درباره جایگاه و فضیلت اربعین اظهار داشت: اربعین قبلا به این شکل نبود که یک زیارت همگانی باشد، بلکه یک زیارت تقیه‌ای بود، چرا که از زمان بنی عباس خصوصا متوکل عباسی که دشمنی زیادی با خاندان اهل بیت (ع) داشت، مانع زیارت شیعیان می‌شدند.

وی افزود: در میان این سخت‌گیری‌ها و مشکلات، اهل بیت عصمت و طهارت در کنار زیارت‌هایی که معروف و مشهور است، زیارت دیگری را برای عاشقان امام حسین (ع) سفارش کردند به نام زیارت اربعین، که این زیارت اربعین را عمدتاً خواص اطلاع داشتند. در آن شرایط خفقان و سخت که زیارت امام حسین (ع) دشوار شده بود، امام صادق (ع) زیارت اربعین را به شکل زیارت تقیه‌ای و پنهانی در اختیار شیعیان قرار دادند. چون زیارت تقیه‌ای بود کمتر کسانی از این نوع زیارت اطلاع داشتند. حتی در زمان صدام ملعون نیز کسانی که می‌خواستند به زیارت اربعین بیشتر علما بودند و از مسیر معروف طریق العلما که منطقه‌ای مملو از نخلستان است برای زیارت می‌رفتند.

حجت الاسلام امینی در ادامه گفت: بعد از سرنگونی حکومت صدام که مرزهای عراق بر روی شیعیان و بعد از آن بر روی کل جهان باز شد، این زیارت اربعین که همراه با خطرات زیادی بوده و پنهانی و تقیه‌ای صورت می‌گرفته به زیارت عمومی علنی بزرگ و یک رزمایش عظیم جهانی تبدیل می‌شود. به گونه‌ای که همه سعی می‌کنند هر طوری شده در ایام اربعین خود را به قبر شریف حضرت سیدالشهداء (ع) برسانند.

امام جمعه مهران با بیان اینکه طبق آمار رسمی منتشر شده در سال گذشته حدود ۲۵ میلیون زائر در اربعین حسینی شرکت کرده‌ند، تصریح کرد: اربعین بزرگترین اجتماع انسانی تاریخ بشر است و این هیچ چیزی جز معجزه نیست. چه کسی توانسته این همه جمعیت را در یک شهر جمع کند. از ابتدای خلقت آدم تا الان چنین اجتماع عظیم انسانی را در کجای تاریخ سراغ دارید؟

وی بیان کرد: تدارکاتی که در مراسم اربعین حسینی دیده می‌شود صددرصد مردمی است و دولت‌ها نمی‌توانند چنین تدارکی را فراهم کنند. تصور کنید در شهری که ۱۰ میلیون جمعیت دارد زلزله یا سیل رخ دهد، آیا مسئولان دولتی می‌توانند از آن جمعیت عظیم پشتیبانی کنند؟ در اربعین غذاها به قدری متنوع است که قابل حد و حصر نیست. در هر جای دنیا اگر بخواهند به یک اجتماعی غذا دهند نهایتاً باید کنسرو و غذای حاضری بدهند. اما در اربعین خود مردم تدارکات را فراهم می‌کنند و انواع و اقسام خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها و شربت‌ها را تهیه می‌کنند. علاوه بر این زائران را در جای مناسب و خوب اسکان می‌دهند تا با خیال راحت به زیارت بروند و بازگردند.

امام جمعه مهران اضافه کرد: مردم عراق در ایام اربعین هرچه امکانات در اختیارشان است در اختیار زائران قرار می‌دهند. موکب دار عراقی خانه خود را فروخته خرج زائران امام حسین (ع) کرده است. کسی که پول داشته خرج زائران کرده و آن کسی که هیچ چیزی ندارد با آب دادن و ماساژ دادن به زائران خدمات‌رسانی کرده است. این ایثاری را از مردم عراق و مردم ایران در اربعین می‌بینیم نمی‌توان چیزی جز معجزه را روی آن گذاشت.

حجت الاسلام امینی با تاکید بر اینکه یکی از معجزات زیارت امام حسین (ع) این است که محدودیت فکری و اعتقادی ندارد و مسلمان شیعه و سنی، مسیحی، یهودی و برخی ادیان ناشناخته در آن شرکت می‌کنند، گفت: عالمی حیران امام حسین (ع) و دستگاه پر خیر و برکت امام حسین (ع) است. این جلوه‌های زیبا چیزی جز معجزه نیست که در قالب شعر می‌توان بیان کرد:

با صد هزار جلوه برون آمدی که من

با صد هزار دیده تماشا کنم تو را

من گنگ خواب دیده و عالم تمام کر

من عاجزم ز گفتن و خلق از شنیدنش.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha