چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ |۲۹ صفر ۱۴۴۶ | Sep 4, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت مقام زن در شهر خوی با سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه امام رضا (ع) با قبول ولایت‌عهدی به‌شرط دخالت‌نکردن در عزل و نصب‌ها آسیب‌های حکومت مأمون را گردن نگرفتند و از امتیازات آن برای تبلیغ ولایت اهل‌بیت استفاده کردند، گفت: امام رضا (ع) با مبارزه منفی علیه حکومت شیوه تبلیغ دین را به ما آموختند و فرمودند خدا رحمت کند کسی که معارف ما اهل‌بیت را یاد بگیرد و به دیگران منتقل کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری در سخنرانی شب شهادت امام رضا علیه‌السلام در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه امیرالمؤمنین (ع) دررابطه‌با مأمون فرمودند عالم‌ترین خلفای بنی‌عباس هفتمین خلیفه آنان است، اظهار داشت: مأمون خلافت را به امام رضا علیه‌السلام پیشنهاد داد؛ ولی امام رضا نپذیرفتند و فرمودند اگر خلافت حق توست چرا به ما پیشنهاد می‌دهی و اگر حق تو نیست تو چه‌کاره‌ای که خلافت را به ما پیشنهاد می‌دهی.

وی افزود: مأمون که جوابی برای این استدلال امام رضا علیه‌السلام نداشت گفت باید ولایت‌عهدی را بپذیرید؛ امام فرمودند اگر نپذیرم چه می‌کنی؟ مأمون گفت اگر قبول نکنید به زور متوسل می‌شوم؛ مأمون با خود گمان می‌کرد ولایت عهدی شمشیر دو لبه‌ای است که اگر امام آن را بپذیرند به حکومت او مشروعیت داده‌اند و اگر نپذیرند پاسخی برای شیعیان خود ندارند ولی امام رضا علیه السلام فرمودند ولایت عهدی را می‌پذیرم به این شرط که در هیچ عزل و نصبی دخالت نداشته باشم و با این کار خود از آسیب‌های حکومت مأمون خود را مبرا کردند و از امتیاز ولایت عهدی برای تبلیغ دین خدا و کمک به محرومان استفاده کردند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه امام رضا از مدینه تا طوس به تبلیغ ولایت اهل بیت پرداختند و در نیشابور با قرائت حدیث سلسله الذهب کاری کردند که هزاران هزار کاتب این حدیث را نوشتند و به آیندگان منتقل کردند افزود: از طرف دیگر امام وجوهات شرعی را دریافت کردند و به محرومان و مستضعفان کمک می‌کردند بنابراین امام با دخالت نکردن در عزل و نصب‌ها آسیب‌های حکومت را گردن نگرفتند و از امتیازات ولایت عهدی هم به خوبی استفاده کردند و این مسأله آنقدر به مأمون سخت آمد که با وجود این که هیچ خلیفه ای خودش دست به قتل امام نزده بود مأمون خودش دست به قتل امام زد و با سیاستی که داشت خود را صاحب‌عزا جلوه داد و اگر امام جواد نفرموده بودند هیچ کس از این کار مأمون با خبر نمی‌شد.

وی با بیان اینکه امام رضا علیه السلام مبارزه منفی و غیر مستقیم را به زیبایی انجام دادند گفت: جنگ بین حق و باطل در زمان امام رضا علیه السلام خیلی سخت‌تر از زمان امام حسین علیه السلام بود زیرا در زمان امام حسین علیه السلام حق و باطل در مقابل هم بودند ولی در زمان امام رضا علیه السلام در ظاهر حق و باطل در کنار هم بودند.

ماندگاری با بیان اینکه امام رضا علیه السلام شیوه زیبای تبلیغ دین را به ما یاد داده اند، گفت: امروز همه افراد تریبون دارند و با دوستان و اقوام در ارتباط هستند بنابراین هر کسی در حد خودش باید مبلغ خدا و دین الهی شود و دین خدا را نصرت دهد تا خدا هم او را نصرت و یاری دهد و ما را از اعمال بد و زشت محافظت کند.

وی با بیان اینکه امام رضا علیه السلام فرمودند خدا رحمت کند کسی که معارف ما اهل بیت را یاد بگیرد و به دیگران منتقل کند، افزود: مردم فطرت‌های پاکی دارند و اگر ما با بیان قابل قبول معارف دینی و کلام زیبای اهل بیت را برای مردم بگوییم مردم قبول می‌کنند

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به گفت‌وگوی امام رضا علیه السلام با فردی که منکر خدا و قیامت بود اشاره کرد و گفت: یک زندیق خدمت امام رضا علیه السلام رسید و گفت از کجا معلوم که خدا و قیامتی وجود داشته باشد؟ امام فرمودند یا خدا و قیامت هست و یا خدا و قیامتی نیست، یا بهشت و جهنم هست و یا نیست و از این دو حالت خارج نیست، اگر خدا و قیامت نباشد ما ضرر نکرده ایم زیرا در این دنیا زندگی کرده ایم و فقط برخی محدودیت‌ها را رعایت کرده ایم ولی اگر خدا و قیامتی باشد و بهشت و جهنم راست باشد تو خیلی ضرر کرده ای و خود را از بهشت خدا تا ابد محروم کرده ای و لایق جهنم ابدی شده ای.

وی با بیان اینکه همه زندگی ما با احتمالات است و عقل می‌گوید تلاش کردن برای رسیدن به سود احتمالی و جلوگیری از ضرر احتمالی لازم است، گفت: امام رضا می‌فرمایند اگر انسان حتی احتمال وجود بهشت یا جهنم را بدهد می‌ارزد که در این عمر موقت دنیا برای رضای خدا تلاش کند.

ماندگاری با بیان اینکه این همه انبیاء و انسان‌های وارسته و خوب دنیا گفته اند بهشت و جهنمی هست افزود: حتی اگر یک بچه به انسان بگوید جلوتر یک خطر وجود دارد انسان احتیاط می‌کند تا دفع ضرر محتمل کند آن وقت این همه انبیا از جهنم خدا خبر داده اند آیا عاقلانه است که انسان این همه هشدارهای جدی را نادیده بگیرد و با دستورات خدا مخالفت کند؟

وی افزود: در مورد هر واجبی اگر به فایده داشتن آن یقین نداشته باشیم، احتمال فایده آن وجود دارد و بنا بر حکم عقل همین احتمال فایده هم باعث می‌شود که ما آن واجب را انجام دهیم و حرام را ترک کنیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه حیا و حجاب باعث آرامش جامعه می‌شود و برای خود انسان هم امنیت می‌آورد، افزود: اگر به فایده‌مند بودن حجاب و حیا باور نداریم احتمال آن وجود دارد بنابراین عقل حکم می‌کند که این راه را هم امتحان کنیم و اگر فایده اش را دیدیم آن را تبلیغ کنیم.

وی افزود: همین‌طور بقیه اعمال صالح مانند کمک به مظلوم، راستگویی، اقامه نماز، پرداخت خمس و زکات و سایر واجبات و محرمات دینی را حد اقل یک مدت باید امتحان کنیم و اگر فایده آن را دیدیم آن را تبلیغ کنیم و مبلغ خوبی‌ها باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha