جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ |۲ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 6, 2024
آیت الله سیداحمد خاتمی

حوزه/ خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به ۱۳ توصیه رهبر انقلاب به اعضای دولت چهاردهم، اظهار کرد: موفقیت دولت در سایه عمل به توصیه‌های مقام معظم رهبری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیت‌الله سید احمد خاتمی، در خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران، بیان کرد: در نوبت قبل ما این نکته را گفتیم که در مصاف حق و باطل، برنده این میدان حسین فاطمه بود و این را با زبان قرآن هم اثبات کردیم و تا ابدیت نیز او برنده این میدان است.

وی افزود: در ادامه همین موضوع نیز می‌خواهم یک بحث قرآنی مطرح کنم، عزیزانی که اهل تحقیق هستند دقت کنند که از مباحث قرآنی بحث سنت‌ها است.

خطیب نماز جمعه تهران بیان کرد: خداوند قوانینی در جهان طبیعت دارد همچون قانون جاذبه، در جامعه و در تاریخ هم قوانینی دارد لذا آنچنان که در طبیعت قوانین خداوند تخلف بردار نیست، در تاریخ نیز همینطور است.

آیت‌الله خاتمی اظهار کرد: سه بزرگ پیشگامان این امر هستند؛ بزرگ اول آیت الله شهید مطهری، بزرگ دوم آیت الله شهید سید محمد باقر صدر و بزرگ سوم علامه بزرگوار مرحوم آقای مصباح یزدی است.

وی افزود: یکی از این سنت‌های خداوند در جوامع این است که ظلم برانداز است ظالم از بین رفتنی است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیه ۱۳ سوره مبارکه یونس، عنوان کرد: امت‌هایی گذشته را که ظلم کردن از بین بردیم، و نامه ۵۳ نهج البلاغه که عهد مالک اشتر است و دنیای معارف است و چنین آورده کسی که ظلم کند چه مسئول باشد همسر و یا همسایه مدعی آن خداوند است و پیش از آنکه بندگان خدا شکایت کنند خداوند به حساب آنها خواهد رسید. هیچ چیز به اندازه ظلم نعمت را تغییر نمی‌دهد و عذاب می‌فرستد. خدا فریاد مظلومین را می‌شنود و در کمین ستمگران هست.

آیت‌الله خاتمی بیان کرد: شما تهرانی‌ها ۱۷ شهریور را دیدید و چه‌ها کرد جلاد طاغوت، من مشاهدات یک خبرنگار خارجی را برای شما نوشتم که بخوانم به‌خصوص برای کسانی که ۱۷ شهریور را شهریور طاغوت را ندیدند.

وی عنوان کرد: آنگاه آتش مسلسل‌ها را گشودند بی‌خبر و بی‌امان، از هر سو از زمین از هوا، همه راه‌های فرعی را با تانک و زره‌پوش مسدود کردند تا کسی را توان گریختن نباشد. هدف نه پراکندن مردم و نه مرعوب ساختن بود بلکه همه گلوله‌ها به‌قصد کشتن شلیک شد.

خطیب نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه خداوند آه مظلومان را می‌شنود و در کمین ستمگران است، بیان کرد: روزهایی که در پیش است،‌ ۲ نمونه عینی قصه را به یادمان می‌آورد. تهرانی‌ها ۱۷ شهریور را دیدید. مردم دیدند که جلاد طاغوت چه‌ که با مردم کرد. رژیم سفاک آنچه از دستش برمی‌آمد را انجام داد، اما دیدید که در ۲۲ بهمن گور این رژیم کنده شد.

آیت‌الله خاتمی گفت: جنایتکاران و خونریزان از بین رفتند اما غربی‌ها به آنها مدال صلح می‌دهند، آن هم به کسانی که تبارشان تبار خونریزی و جنایت است اما سنت خدا همین بوده و همین خواهد بود. در کربلا هم همین شد، یزیدی نماند، مَروانیان نماندند، بنی‌عباس هم جنایت کرد و نماند، آنچه مهم است این است که این سنت را باور داشته باشیم.

وی تصریح کرد: دوشنبه ۱۹ شهریور سالروز وفات آیت‌الله سید محمود طالقانی اولین امام جمعه تهران پس از انقلاب در سال ۱۳۵۹ است مرحوم خدمات زیادی کرد؛ تا آخر عمر شیفته و بی‌قرار امام بود. رهبری قاطع امام خمینی را پذیرفته بود. می‌گفت از زمان طلبگی با امام آشنا هستم و سابقه نیکوی امام را به‌خوبی می‌دانم.

وی با بیان اینکه مرحوم طالقانی مخالفت با امام خمینی (ره) را مخالفت با اسلام می‌دانست، گفت: مرحوم طالقانی راز موفقیت رهبری امام خمینی را اجتهاد به روز در صحنه می‌دانست و پیوند ایشان را با مردم می‌ستود.

امام جمعه موقت تهران به دیدگاه امام خمینی (ره) درباره آیت‌الله طالقانی نیز اشاره کرد و افزود: حضرت امام می‌فرمایند «طالقانی هیچگاه در جهاد بزرگ خود سستی و سردی نشان نداد و به منزله حضرت ابوذر بود»، زبان گویای او همچون شمشیر مالک‌اشتر برنده و کوبنده و بازوی توانای اسلام بود. کسی بود که در راه فکر و عمل در راه مستقیم اسلام بود و انحراف به چپ و راست و تمایل به غرب و شرق نداشت.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: علت محبوبیت طالقانی نزد مردم، عالم دینی بودن او بود. او مجاهد بزرگوار، عالم هوشیاری بود که از جوانی تا آخرین لحظات زندگی در خدمت اسلام بود و هیچگاه کناره‌گیری نکرد.

وی همچنین به سالروز شهادت اسدالله مدنی امام جمعه شهید تبریز و دومین شهید محراب در سال ۱۳۶۰ اشاره و تصریح کرد: حضرت امام (ره) او را عالمی عادل و متقی می‌دانست که در علم و عمل شایستگی داشت و معلم اخلاق و معنویات بود.

امام جمعه موقت تهران همچنین گفت: دو ماه همه عزاداری فاخر و دوست‌داشتنی و فاخر داشتیم. همه مرد و زن پیر و جوان سنگ تمام گذاشتن ماه ربیع رسیده است و ماه ربیع‌الاول اولین روز ولایت ولی‌امر ما آقا حجت بن الحسن است و بعد هم ولادت پیغمبر اکرم (ص) در ۱۷ ربیع و ولادت امام صادق علیه‌السلام؛ شیعه آنجا که باید شاد باشد، شاد است و آنجا که باید محزون باشد محزون است و افراط و تفریط در این عرصه نادرست است. بنابراین عزا و شادی جای خود را دارد.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به ۱۳ توصیه رهبر انقلاب به اعضای هیئت دولت چهاردهم، تصریح کرد: موفقیت دولت در سایه عمل به توصیه‌های مقام معظم رهبری است.

وی مطرح کرد: پیشنهاد من این است یک نهاد و یا دفتر مقام معظم رهبری مجموعه این دیدارها را یکجا به‌عنوان دستورالعمل منشور ولایت در عرصه ملک‌داری و حکمرانی جمع‌آوری کند و در خدمت مسئولان قرار دهد زیرا توصیه‌های رهبر انقلاب تحفه کم‌نظیر برای دولتمردان است؛ توصیه مهم رهبر انقلاب به دولتمردان، پیوست عدالت در متن قوانین است. رهبری فرمودند نه در کاغذ بلکه در عمل عدالت را محقق کنید. فرمودند هر ماده‌قانونی که فاصله طبقانی را بیشتر می‌کند، حذف کنید.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: عدالت روح نظام اسلامی در همه عرصه‌ها است. بچه‌های مردم بچه ما هستند بچه مسئولین هستند اینکه درس بخواند دیپلم بگیرد ارشد و دکترا بگیرد اما کار نداشته باشد مغایر عدالت است. سفارش مقام معظم رهبری این است که به تلاش بیفتید.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به آیات و روایات، گفت: می‌فرماید هر کس باعدالت رفتار کند پاداش او را می‌دهد. اگر دو چیز در یک حکومت بود شامل عدالت و خردورزی خداوند طرفداران این نظام را کمک می‌کند و دشمنان آن را خوار و ذلیل می‌کند. هر کس عادلانه رفتار کند خداوند حکومت او را حفظ می‌کند؛ ماندگاری حکومت‌ها در این است که عادلانه حکومت کنند و ان شاالله این حکومت عادلانه سرلوحه همه عزیزان ما بوده و هست.

وی با اشاره به داغ جانکاه غزه و کشته‌شدن بیش از ۴۰ هزار کودک، زن و انسان بی‌گناه، گفت: جلادان روزهای سختی در پیش دارند، تظاهرات علیه جلادان صهیونیست گویای آن است که آنها در سراشیبی قرار گرفته‌اند و بشارت این را می‌دهد که رژیم صهیونیستی به‌طرف نابودی پیش می‌رود.

امام‌جمعه موقت تهران تأکید کرد: ان‌شاءالله رهنمود حضرت امام (ره) تحقق خواهد یافت که اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha