پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ |۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 12, 2024
اسماعیلی، رئیس ستاد همکاری و مسئول دبیرخانه پدافندغیرعامل حوزه های علمیه و سازمان پدافندغیرعامل کشور

حوزه/مسئول دبیرخانه پدافند غیرعامل حوزه، بر ضرورت انتصاب رابطین پدافند غیر عامل در استان‌های مختلف کشور تاکید کرد و گفت: باید برنامه ریزی دقیقی انجام شود تا رابطین پدافند غیرعامل منصوب شوند و یک شبکه ارتباطی جدی در استان‌های مختلف شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اسماعیلی، رئیس ستاد همکاری و مسئول دبیرخانه پدافندغیرعامل حوزه های علمیه و سازمان پدافندغیرعامل کشور در نشست مشترک شورای راهبردی پدافندغیرعامل و نمایندگان مراکز حوزوی با رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به کلیات پیشنهاد خود برای بحث پدافند غیر عامل اشاره کرد و افزود: پیشنهاد ما که در حال بررسی است این بوده که پدافند غیر عامل به عنوان یک مرکز در حوزه دیده شود و ساختاری را برایش تعبیه کردیم که شورای پدافند غیر عامل حوزه‌های علمیه با همین ساختار موجود، کمی قوی‌تر شود و ذیل مرکز پدافند غیر عامل دو بخش قرارگاه دفاع فرهنگی کشور و مرکز علوم و فناوری‌های شناختی ایجاد شود.

وی اظهار کرد: بخش برنامه ریزی و نظارت نیز از کمیته‌هایی من جمله کمیته راهبردی، کمیته رصد و تهدیدات نوین، کمیته علمی‌و فقهی، کمیته سلامت و بهداشت، کمیته فرهنگی و ترویجی، کمیته فناوری و زیرساخت، کمیته تهدیدات و جنگ شناختی و کمیته آموزش تشکیل می‌شود.

اسماعیلی سپس بخش‌های مختلف پدافند غیرعامل حوزه را برشمرد و خاطرنشان کرد: بخش رصد و پایش، مطالعات راهبردی، آموزش، تبلیغ و ترویج و اطلاع رسانی، مصون سازی و عملیات، زیرمجموعه این پدافند قرار دارند.

وی از برگزاری جلسات مختلف و برنامه ریزی برای مباحثه کامل‌تر در راستای پیشنهاد مطرح شده خبر داد و بیان داشت: بنای ما بر این است که نظرات و پیشنهادات معاونت‌های مختلف و مراکز دیگر اخذ شود و اکنون درحال انجام مطالعات هستیم تا پی ببریم ظرفیت‌های معاونت‌های دیگر چقدر است و تا چه میزان امکان همکاری با پدافند حوزه وجود دارد تا ان‌شاءالله یک برنامه جامع و کاملی تدوین و ارائه کنیم.

مسئول دبیرخانه پدافند غیرعامل حوزه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یک برنامه ۵ ساله پدافند غیر عامل حوزه‌های علمیه براساس نیازسنجی‌های انجام شده تدوین شده اما این برنامه هنوز جامع و کامل نیست که ان شاالله در یکی دو ماه آینده بنا داریم این برنامه را بررسی و پیرامون آن مباحثه کنیم.

وی از برنامه ریزی آموزشی برای آشنایی طلاب حوزه علمیه با پدافند غیرعامل خبر داد و گفت: این برنامه آموزشی در ۵ سطح تدوین شده که در سطح بندی ما بخشی از آموزش در حوزه مدیران، بخشی در حوزه کارکنان، خدام حوزه، طلاب و روحانیون طراحی شده است.

اسماعیلی به برگزاری دوره‌های آموزش تربیت مربی اشاره و عنوان کرد: درصددیم این دوره‌ها را بر اساس ساختارهای مورد نظر برای مراکز حوزوی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: تربیت مربیان پدافند غیر عامل بحث دیگر ما می‌باشد چرا که مباحث پدافند غیر عامل در بحث حوزه‌های علمیه نیاز به بومی سازی دارد از این رو تصمیم ما بر این شد که ۷۰ نفر از طلاب و روحانیون سراسر کشور را انتخاب کنیم و آموزش‌های لازم را به آنان ارائه دهیم تا آنها مربیان پدافند غیرعامل باشند و بتوانند مباحث پدافند غیر عامل را در استان‌های خود پیگیری کنند.

مسئول دبیرخانه پدافند غیرعامل حوزه‌های علمیه در ادامه اذعان داشت: نیازمند تدوین متونی هستیم که نیازهای پدافندی حوزه را برآورده کند و این اقدام را در دستور کار داریم که متون آموزشی بر همین اساس آماده شود متونی که بتواند نیازهای طلاب را برطرف کند.

وی اجرای برنامه‌های آموزشی پدافند غیر عامل توسط مبلغین را دیگر برنامه خود خواند و تصریح کرد: قرار بر این شد یکسری گروه‌های تبلیغی در این حوزه تشکیل شود و یکسری از مباحث پدافند غیر عامل را در پایان نامه‌های علمی بگنجانیم و از این پایان نامه‌ها در دو مقطع ارشد و دکتری(سطح سه و چهار) حمایت کنیم.

اسماعیلی همچنین از در نظر گرفتن سهمیه‌ای برای طلاب در حوزه رشته پدافند غیر عامل خبر داد و گفت: تصمیم ما بر این است که رشته پدافند غیر عامل با نگاه حوزوی را اجرایی کنیم که در حال پیگیری‌های آن هستیم.

وی با اشاره به اهمیت ارتقای سطح دانش و بینش اساتید حوزه در زمینه دفاع ملی و پدافند غیر عامل، بیان کرد: ارتقای تاب آوری اجتماعی در کشور نکته مهم دیگری است که دوستانی که در صف مقدم تاب آوری اجتماعی و اصلاح تفکرات غلط در جامعه هستند طلاب و روحانیونی هستند که در سطح جامعه مثمر ثمر هستند که با تامین نیازهای فکری و محتوایی در تلاشیم که این قصه را هم پوشش دهیم.

اسماعیلی حوزویان را افراد صاحب نظر در حوزه‌های مختلف دانست و بر راه‌اندازی انجمن‌های علمی و تخصصی در حوزه پدافند غیر عامل تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: تولید و انتشار نشریات و مقالات تخصصی و برگزاری همایش‌های علمی با موضوع پدافند غیر عامل را نیز در برنامه پژوهشی ۵ سال آینده در نظر گرفتیم.

مسئول دبیرخانه پدافند غیرعامل حوزه‌های علمیه، قرارگاه جنگ شناختی و قرارگاه دفاع فرهنگی کشور را از ضروریات کشور خواند و ماموریت‌های فرهنگی را بخش کثیری از ماموریت حوزه دانست و گفت: حوزه علمیه در چند سال اخیر به شدت در حوزه تبلیغ در فضای مجازی رشد کرده است.

وی اضافه کرد: تهدیدات فضای مجازی نیاز به یک پاسخگویی‌های منسجمی دارد که این را هم برنامه ریزی کردیم تا در حوزه پاسخگویی انجام دهیم و سامانه‌های رصد ایجاد کنیم و تحلیل انجام شود و تحلیل‌ها به یک برنامه تبدیل شوند تا یک راهکار و راهبرد مستقل در کشور ایجاد شود.

اسماعیلی با بیان اینکه افکارسنجی و نیازسنجی حوزوی و غیر حوزوی در برنامه ما دیده شده است، گفت: سعی ما بر تدوین برنامه‌هایی است که موجب ارتقای فرهنگ پدافند غیر عامل شود.

وی با اشاره به اهمیت مصون سازی عنوان کرد: یکسری خواسته‌های صیانتی در حوزه وجود دارد که باید تجمیع شوند و نیازهای صیانتی حوزه بر اساس مباحث پدافند غیر عامل تنظیم شوند.

اسماعیلی همچنین اعلام داشت: سازمان پدافند غیرعامل دستورالعمل‌های متعددی در حوزه‌های مختلف صادر کرده که این‌ها دستورالعمل‌های لازم الاجرایی در حوزه کشوری هستند و این دستورالعمل‌ها یکسری از مباحث را استانداردسازی می‌کنند بخصوص در حوزه سایبری این استانداردسازی خیلی مهم است که ان‌شاالله بتوانیم این دستورالعمل‌ها را هم اجرایی کنیم.

وی دیگر برنامه‌های خود را برشمرد و بیان داشت: تاسیس مرکز پدافند غیر عامل، تشکیل کارگروه‌ها و ایجاد شبکه ارتباطی استانی از دیگر برنامه‌های ما می‌باشد.

مسئول دبیرخانه پدافند غیرعامل حوزه‌های علمیه در بخش پایانی سخنان خود گفت: باید برنامه ریزی دقیقی انجام شود تا رابطین پدافند غیرعامل در استان‌ها منصوب شوند و یک شبکه ارتباطی جدی در استان‌های مختلف شکل گیرد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha