شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۰ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 14, 2024
قریشی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین قریشی گفت: رسیدن به وحدت با پرداختن به ارزش های مشترک در امت اسلامی حاصل خواهد شد و اگر ما آن ارزش ها را مطرح کرده و بدان عمل کنیم به وحدتی که مدنظر خدای متعال است دست خواهیم یافت و این وحدت نه فقط در بین مذاهب اسلامی بکله در مورد ادیان الهی نیز اینگونه است و خدای متعال در قرآن کریم مشترکات بین ادیان را فرصتی برای وحدت و اتحاد معرفی می کند و لذا اخذ به مشترکات در ادیان ابراهیمی وحدت را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی در سومین نشست وحدت اقوام، ادیان و مذاهب که در سالن امام علی علیه السلام ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: امام خمینی (ره) ایام ولادت نبی مکرم اسلام را هفته وحدت معرفی کردند و به همین دلیل این مراسم امروز برگزار شده است و امیدوار هستیم در سایه این وحدت، رژیم صهیونیستی نابود شود و مردم و ملت فلسطین به راحتی بتوانند زندگی کنند.

وی ادامه داد: رسیدن به وحدت با پرداختن به ارزش های مشترک در امت اسلامی حاصل خواهد شد و اگر ما آن ارزش ها را مطرح کرده و بدان عمل کنیم به وحدتی که مدنظر خدای متعال است دست خواهیم یافت و این وحدت نه فقط در بین مذاهب اسلامی بلکه در مورد ادیان الهی نیز این گونه است و خدای متعال در قرآن کریم مشترکات بین ادیان را فرصتی برای وحدت و اتحاد معرفی می کند و لذا اخذ به مشترکات در ادیان ابراهیمی وحدت را به همراه خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اضافه کرد: اگر امت اسلامی به فرمایش قرآن عمل می کرد و آن را محور قرار می داد امروز وضعیت جهان اسلام این گونه نبود و اگر در مسئله فلسطین ملت های اسلامی به میدان می آمدند و کار را تمام می کردند.

وی تصریح کرد: این که انقلاب اسلامی میدان دار وحدت و اتحاد است به این مسئله تاکید می کند و قران کریم نیز به ان صحه می گذارد و اگر به آیات مشترک بین امت اسلامی عمل می کردیم مسائل جهان اسلام و فلسطین حل شده بود و غزه به این حالت نمی افتاد.

امام جمعه ارومیه گفت: امام علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند: فَاعْتَبِرُوا بِحَالِ وَلَدِ إِسْمَاعِیلَ وَ بَنِی إِسْحَاقَ وَ بَنِی إِسْرَائِیلَ، فَمَا أَشَدَّ اعْتِدَالَ الْأَحْوَالِ وَ أَقْرَبَ اشْتِبَاهَ الْأَمْثَالِ! تَأَمَّلُوا أَمْرَهُمْ فِی حَالِ تَشَتُّتِهِمْ وَ تَفَرُّقِهِمْ لَیَالِیَ کَانَتِ الْأَکَاسِرَةُ وَ الْقَیَاصِرَةُ أَرْبَاباً حال فرزندان اسماعیل و اسحاق و فرزندان اسرائیل [درود بر آنان] پند گیرید حالاتشان چه به هم شبیه است و شباهتشان نزدیک. در کار آنها بیندیشید و به پراکندگی و تفرقه آنها در روزگاری که کسراها و قیصرها سرورانشان بودند. و در اثر همین تفرقه قیصرها و کسراها اربابان آن ها شدند.

وی ادامه داد: مولا علی علیه السلام در ادامه می فرمایند؛ یَحْتَازُونَهُمْ عَنْ رِیفِ الْآفَاقِ وَ بَحْرِ الْعِرَاقِ وَ خُضْرَةِ الدُّنْیَا إِلَی مَنَابِتِ الشِّیحِ وَ مَهَافِی الرِّیحِ وَ نَکَدِ الْمَعَاشِ، فَتَرَکُوهُمْ عَالَةً مَسَاکِینَ إِخْوَانَ دَبَرٍ وَ وَبَرٍ أَذَلَّ الْأُمَمِ دَاراً وَ أَجْدَبَهُمْ قَرَاراً، لَا یَأْوُونَ إِلَی جَنَاحِ دَعْوَةٍ یَعْتَصِمُونَ بِهَا وَ لَا إِلَی ظِلِّ أُلْفَةٍ یَعْتَمِدُونَ عَلَی عِزِّهَا، فَالْأَحْوَالُ مُضْطَرِبَةٌ وَ الْأَیْدِی مُخْتَلِفَةٌ وَ الْکَثْرَةُ مُتَفَرِّقَةٌ، فِی بَلَاءِ أَزْلٍ وَ أَطْبَاقِ جَهْلٍ مِنْ بَنَاتٍ مَوْءُودَةٍ وَ أَصْنَامٍ مَعْبُودَةٍ وَ أَرْحَامٍ مَقْطُوعَةٍ وَ غَارَاتٍ مَشْنُونَةٍ دشمنان فرزندان اسماعیل و بنی اسرائیل را را از آبادیهای آفاق و دریای عراق و اراضی سبز و خرم می راندند و به جایهایی که «درمنه» می روید و بادهای سخت می وزد، می فرستادند و آنان گرفتار زندگی سخت و ناگواری شدند. آنان را، چون گروهی درویش و مسکین با چند اشتر پشت ریش و مشتی کرک رها کردند. از حیث مساکنشان، خوارترین ملتها بودند و سرزمینشان بی آب و گیاه ترین زمینها. نه به دعوتی پیوسته بودند، که بر آن تعصب ورزند و نه سایه سار محبتی داشتند، که در آنجا بیارامند و به عزّت و ارجمندی متکی شوند. احوالشان پریشان بود و آرایشان گونه گون. با آنکه به شمار بیش بودند، در پراکندگی می زیستند، گرفتار بلاهای سخت و نادانیهای تو بر تو، چون زنده به گور کردن دختران و پرستش بتان و بریدن از خویش و پیوند و رفتن در پی غارت و تاراج.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی گفت: در غزه نیز مسلمانان به این وضع افتادند و همه مسلمانان بجز چند کشور به این مسئله واکنش نشان نمی دهند.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha