دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ |۱۲ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 16, 2024
خانم منور شایسته خوی مدیر مکتب نرجس مشهد

حوزه / شایسته خو گفت: مهم‌ترین رکن طلبگی اراده قوی است، کسی که اراده قوی دارد می‌تواند مقاومت را کسب و تربیت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، نیره شایسته خو مدیر موسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس، امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی این موسسه علمی در جمع طلاب، به تعریف طلبگی پرداخت و اظهار داشت: همه دانشجو هستیم، یعنی دانش پژوه هستیم و مراد از پژوهشگر یعنی کسی که به دنبال مطالبه مباحث پژوهشی است، علم طلبگی جایگزین ندارد بعضی از واژه‌ها مانند طلبگی را نمی‌توان به راحتی معنی کرد.

وی با بیان اینکه طلب یک از مهمترین و حساس‌ترین مراحل زندگی و حرکت انسان است، اضافه کرد: در روایت داریم قبل از اینکه طلب مال کنید طلب علم کند.

وی تصریح کرد: انسان با ظرفیتی که دارد و ساحت‌هایی که برای او تعریف شده، این ظرفیت را دارد که صفات خدا در او متجلی شود و روزی که خداوند به ملائکه خود اعلام کرد که من می‌خواهم خلیفه خودم را در زمین خلق کنم، این مقام خلیفه الهی بر جان تک تک انسان‌هایی که خلق شدن نشست.

وی با اشاره به اینکه هر انسانی این قابلیت را دارد که رشد و تعالی پیدا کند و به مقام ربوبیت الهی برسد، یادآور شد: کاری که انسان در مسیر رشد انجام می‌دهد تغییرات تدریجی ایجاد می‌کند و این نفس و جسم مادی را تبدیل به نور می‌کند.

مدیر موسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس، با اشاره به نقش راه طلبگی، یادآور شد: کسی که قرار است طلبه بماند، در چند سال نیست، بلکه انسان وقتی وارد وادی طلبگی می‌شود تا آخر عمر طلبه خواهد بود.

وی با استناد به کلام پیامبر اکرم(ص) پیرامون طالب علم، اضافه کرد: حضرت محمد(ص) می‌فرمایند، طلب علم کنید از گهواره تا گور، یعنی طلبه تا وقتی که او را در داخل قبر بگذارند باید طالب علم باشد، لذا خوش به حالی کسی که با طلبگی دفن می‌شود.

شایسته خو خطاب به بانوان طلابی که به تازگی وارد عرصه طلبگی شده‌اند، ابراز کرد: در عصر و زمانی در عرصه طلبگی وارد شدید که جنگ اراده هاست، امام خامنه‌ای درباره یکی از ابعاد جنگ شناختی، جنگ اراده‌ها می‌فرمایند دشمن تلاش می‌کند که اراده‌ها را ضعیف کند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین گام شیطان زمانی صید پذیر می‌شود و به دام می‌افتد که اراده‌ها ضعیف باشد، اظهار کرد: مهم‌ترین رکن طلبگی اراده قوی است، کسی که اراده قوی دارد می‌تواند مقاومت را کسب و تربیت کند.

وی با اشاره به اینکه هنوز در آغاز طلبگی هستید و برخی از همان آغاز می‌فهمند و درک می‌کنند، به آیه ۷۸ سوره نحل اشاره کرد و گفت: وَ اللَّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیْئاً وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ، کسانی که تازه وارد عرصه طلبگی شده‌اند، شبیه به این آیه هستند، اگر یاد گرفتید چگونه از ابزاری که در اختیار شما قرار گرفته استفاده کنید، توانایی این را دارید که به مرحله تشکرون برسید و تازه آغاز پذیرش طلبگی است.

مدیر موسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس، خاطرنشان کرد: امیدواریم در این مکان که مهد علم و تعلیم و تربیت است، طلاب بتوانند به اهدافی عالی دست پیدا کنند.

شایسته خو در ادامه از اساتید و معاونت‌ها در برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی جدید تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha