سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 17, 2024
پزشکیان

حوزه/ رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تلاش کرده‌ایم کار را بر مبنای عمل به شعار وفاق قرار دهیم، گفت: همین حالا هم اگر کسی دقیق نگاه کند، جای نقد به عملکرد ما وجود دارد، اما تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا بر محور وفاق جلو بیاییم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، مسعود پزشکیان، امروز دوشنبه در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی، با اشاره به تقارن برگزاری این نشست با آغاز هفته وحدت اظهار داشت: وحدت و وفاق، اصل و اساس آن چیزی است که ما به دنبالش هستیم و از این جهت این تقارن و همزمانی را به فال نیک می‌گیریم.

رئیس جمهور، احقاق حقوق همه مردم ایران فارغ از نژاد، قومیت، مذهب و اعتقاد را از جمله رویکردهای اصلی دولت چهاردهم عنوان کرد و افزود: آنچنان که بارها در مناظرات تلویزیونی و سخنرانی‌های مختلف عنوان کرده‌ام، باور و اعتقاد من این است که همه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند براساس توانمندی‌های خود و مستقل از جناح‌بندی‌های سیاسی، مذهبی، قومی و نژادی، حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که حق‌شان است.

پزشکیان ضمن یادآوری شیوه عمل پیامبر اسلام(ص) در هنگام ورود به مدینه و نیز فتح مکه، گفت: در دوره‌ای که قبایل با یکدیگر در حال جنگ و خونریزی بودند و گاها اختلافات و نزاع‌ها تا ده‌ها سال طول می‌کشید، رسول خدا وقتی به مدینه رسیدند اولین کاری که انجام دادند این بود که میان همین قبایل پیمان برادری ایجاد کرد و پس از فتح مکه نیز فرمود که نه مومنین بلکه مسلمانان و حتی کسانی که تسلیم شده بودند و معلوم نبود تا چه میزان ایمان آورده‌اند، با هم برادر و ید واحده هستند، انسان‌ها مانند دندان‌های یک شانه‌اند، هیچ عربی بر عجمی، هیچ سیاهی بر سرخ و سفیدی برتری ندارد، مگر در تقوا.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه تقوا در ادبیات اعتقادی یعنی حرکت بدون خطا که در اقتصاد یک معنا می‌دهد و در پزشکی و مدیریت معنای دیگری دارد، گفت: این کلیت نگاه ماست و مبنای کار را بر عمل به شعار وحدت، انسجام و وفاق قرار داده‌ایم، البته همین حالا هم اگر کسی دقیق نگاه کند، جای نقد به عملکرد ما وجود دارد، اما تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا بر محور وفاق جلو بیاییم، با این نگاه کار نکردیم که یک جناح و دسته‌ای سر کار بیاید، بلکه دنبال افرادی بوده‌ایم که تجربه و سابقه‌ای داشته و کارهای اثرگذاری در سابقه خود داشته‌اند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: جانب یک جناح و دسته را نگرفتیم، بلکه تلاش کردیم تیمی توانمند درست کنیم. لازم است از همکاری مجلس و کمک‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی هم نهایت قدردانی را داشته باشم که به تشکیل دولتی که امروز داریم، یاری کرده‌اند. همه توان خود را به کار می‌گیریم که در همین چارچوب و مسیر کار را ادامه دهیم، این به معنای آن نیست که بدون اشتباه پیش خواهیم رفت، بلکه به این معنی است که تلاش می‌کنیم این نگاه را نهادینه و اجرایی کنیم.

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر موانع استفاده از تجربه کشورهای اروپایی در برداشتن مرزها با همسایگان گفت‌: این تصور همواره در ذهن بنده بود که چرا رفتار ما مسلمانان با یکدیگر نباید به گونه‌ای باشد که دیگران حسرت ما را بخوردند؟ مگر رسول خدا(ص) نفرمود که همه شما مسلمانان و نه فقط مومنان با یکدیگر برادرید؟ ‌ چرا کشورهای اسلامی باید با هم مرز داشته باشند؟ آنها حکومت و اقتدار خود را دارند و ما هم حکومت و اقتدار خود را داریم ولی چرا نباید کسانی که در پاکستان، افغانستان، قزاقستان و ایران هستند، به راحتی سوار قطار شده و به نجف، مدینه، مکه و استانبول بروند؟

پزشکیان در ادامه تسهیل در تردد و رفت و آمد میان مسلمانان کشورهای اسلامی را موجب ارتقای امنیت و توسعه اقتصاد و فرهنگ جهان اسلام دانست و افزود: ‌در صورت تحقق این مهم، ما تبدیل به جمعیتی خواهیم شد که نگاه و زبان مشترک با یکدیگر داریم و قدرت و ید واحده‌ای در مقابل کسانی که بخواهند علیه ما اقدامی کنند، شکل خواهیم داد. باید جنگ و دعوا و طمع نسبت به یکدیگر را کنار بگذاریم و دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم.

رئیس جمهور همچنین درباره سه اولویت دولت چهاردهم در سیاست داخلی برای بهبود وضعیت معیشت مردم، گام اول را حل اختلافات و مشکلات داخلی و ایجاد اعتماد و اطمینان برای سرمایه‌گذاران، نخبگان و تولید کنندگان عنوان کرد و افزود: اگر بتوانیم مساله FATF و برجام و هرگونه ارتباط با دنیا را حل کنیم، اشتغال و سرمایه گذاری در کشور به وجود بیاید، نه تنها می‌توانیم معضلات را حل کنیم، بلکه می‌توانیم کشور را به چشم‌اندازهای ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری برسانیم.

پزشکیان تاکید کرد: در این راستا اولویت اول ما پیدا کردن نگاه و زبان مشترک است؛ دوم باید این نگاه و زبان مشترک در چشم‌اندازها، سیاست‌ها و برنامه‌ها ظهور و بروز یابد و و سوم عملیاتی کردن و طراحی کردن سیستم برای اجرا خواهد بود که روز گذشته تدوین چنین برنامه‌ای را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کردیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه براساس نظر کارشناسان رفع ناترازی‌های بودجه‌ای، بانکی و انرژی، بدون سرمایه‌گذاری خارجی و رفع تحریم‌ها و مسئله FATF حل نخواهد شد، برنامه دولت چهاردهم در این زمینه چیست؟ تصریح کرد: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه موضوع FATF را حل کنیم که بنده در این رابطه نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهم نوشت، در رابطه با مسائل خارجی نیز تلاش می‌کنیم ارتباطات‌مان را ابتدا و با اولویت کشورهای همسایه بهبود ببخشیم، این سفری که به عراق و اقلیم کردستان داشتیم نیز بر مبنای این نگاه بود و قرار شد یکسری برنامه‌های راهبردی با آنها به امضا و اجرا برسانیم، مشابه همین کار را نیز می‌توانیم با پاکستان و ترکمنستان و آذربایجان و ترکیه انجام دهیم.

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار CCTV چین درباره اینکه چین و ایران دارای روابط دوستانه بوده، در روابط سیاسی و اقتصادی از هم حمایت می‌کنند و هر دو عضو سازمان شانگهای و بریکس هستند، آینده روابط ایران و چین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: با چین تا حالا ارتباط خوبی داشتیم، بیشتر ارتباطات ما با چین و روسیه و کشورهای همسایه است، کاری که چین در خصوص میانجیگری بین ایران و عربستان سعودی برای حل اختلافات انجام داد، یک گام مثبت برای تقویت روابط منطقه‌ای بود، موافقتنامه مشترک ۲۵ ساله بین ایران و چین نیز یکی از مسائلی است که باید روی آن متمرکز شویم تا اجرایی شود.

رئیس جمهور ابراز کرد: به عنوان رئیس جمهور مصمم هستم آنچه را نوشته شده و قرار بود اجرایی شود، عملیاتی کنیم. راه‌های ارتباطی بین کشورهای منطقه شکل گرفته و می‌تواند هدف چین در دسترسی به بازار ما و ارتباط ما با چین را تکمیل کند، می‌خواهیم شاهراه‌هایی را ایجاد کنیم که در جاده ابریشم بود، شراکت ما با چین کاملاً همراه و استراتژیک خواهد بود و آن را تقویت خواهیم کرد، تلاش می‌کنیم آنچه نوشته شده را عملیاتی کنیم و همکاری‌ها افزایش پیدا کند.

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرگزاری ایرنا مبنی بر اینکه برنامه دولت برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم و حل مشکل ناترازی‌ها چیست؟ اظهار کرد: در زمینه رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است. اکثر آنان گلایه دارند که چون FATF نیست، مشکل دارند و در نظر داریم که این مشکلات را حل کنیم تا ارتباطات با دنیا هم تسهیل شود، بدون برنامه‌ریزی، حل مشکلات کشور امکان‌ناپذیر است.

رئیس جمهور یادآور شد: ادامه روند ناترازی فعلی در برق و گاز و بنزین، وضعیت را روز به روز بدتر می‌کند، باید ناترازی‌ها را حل کنیم و نباید بگوییم که اگر در اینجا به ناترازی دست بزنیم، صدا بلند می‌شود، در این زمینه رسانه‌ها باید به ما کمک کنند و ایده دهند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه هم‌میهن مبنی بر اینکه میانگین سنی وزراتخانه‌ها بالاست، آیا از نیروهای جوان در بقیه مناصب دولتی استفاده خواهید کرد؟ گفت: حرفتان کاملاً درست است، میانگین سن وزرا را ۵۵ سال تعیین کردیم اما خب ۲۰ تیم سوابق را بررسی کردند و بیش از ۱۰ هزار ساعت کار کردند تا در نهایت برخی افراد انتخاب شدند، در ارزیابی‌ها همین میانگین سنی به دست آمد که شما بیان کردید، بی‌ثباتی در مدیریت و عمر پایین مدیران دولتی در این مسیر مشکل ایجاد کرده است، وقتی مدیران پله پله بالا نمی‌آیند وضعیت همین است که امروز به آن مبتلا شده‌ایم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کاری که از این پس انجام می‌دهیم این است که وزرا و روسای دستگاه‌ها باید حتما نخبگان و جوانان را در کنار خودشان داشته باشند، تا طی این مدت در کنار معاونان دستگاه‌ها تجربه کسب کنند، در عین حال با انتصاب جوانان، سعی در آموزش مهارت، اجرا و سلسله مراتب اداری داریم.

پزشکیان با بیان اینکه برای سازمان اداری و استخدامی دنبال فردی هستیم که مفاهیم مدیریت عملکرد نیروی انسانی را بداند، گفت: صرف اینکه یکی رئیس شود و پست سازمانی بدهیم، نتیجه‌ای ندارد، هر نیروی انسانی احتمال اشتباه دارد، اما وظیفه آن مسئول، تربیت و ارتقای نیروی انسانی است، نه اینکه اگر اشتباه کرد، او را کنار بگذاریم و فرد دیگری را جانشین کنم و همین روند دوباره تکرار شود، در ۴۵ سال گذشته نیروی انسانی آورده‌ایم و این اتفاق تکرار شده و نتیجه‌اش این شده که وقتی به پرونده نگاه می‌کنیم، نیرو نمی‌بینیم، البته قول می‌دهیم حتما از جوانان، خواهران، مذاهب و قومیت‌ها بر اساس شایستگی در مدیریت‌ها استفاده کنیم.

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره مبنی بر اینکه دیروز شاهد بودیم انصارالله یمن موشک هایپرسونیک به اسرائیل پرتاب کرد که ظاهرا به هدف اصابت کرده است، سیاسیون می‌گویند ایران موشک هایپرسونیک به انصارالله یمن داده یا تکنولوژی آن را به آنها انتقال داده است، آیا واقعا ایران موشک هایپرسونیک به یمن داده است؟ گفت: در حال حاضر رفتن نیروی انسانی به یمن با یک هفته تاخیر صورت می‌گیرد، یعنی یک انسان به راحتی نمی‌تواند به یمن برود، حال چگونه یک موشک از ایران به یمن رفته و اینها ندیده‌اند، اصلا چنین چیزی نیست، ما اصلا از این موشک در ایران نداریم، اینکه یمنی‌ها توان پیدا کردند تا این موشک را داشته باشند، کار یک روز و یک هفته و یک سال نیست، علم و مهارت در طی زمان به دست می‌آید.

پزشکیان افزود: به دست آوردن این تکنولوژی در طول یک سال جنگ غیرممکن است، اما ما با هم هماهنگ هستیم و به هم کمک می‌کنیم. صهیونیست‌ها در حال نسل‌کشی بوده و زن و بچه‌ها را می‌کشد و ما نسبت به آن اعتراض داریم، دنیا ایستاده و در مقابل دیدگان دنیا آنجا نسل‌کشی شده و هیچ کس جلوی آنها را نمی‌گیرد، آمریکا و اروپا نیز به رژیم صهیونیستی هم موشک و بمب می‌دهند، هم از او دفاع می‌کنند، اگر اینها نسبت به رژیم صهیونیستی و امنیت آن نگران هستند چرا نسبت به مردم بی‌گناه که ترور می‌شوند، نگران نیستند.

رئیس جمهور تاکید کرد: مدعیان حقوق بشر و دنیای متمدن نباید اجازه دهند، یک عده با قدرت خود اینگونه مردم بی‌گناه را بمباران کرده و بعد بگویند ایران به آنها موشک داده است، اینها خودشان می‌دانند که ایران نمی‌تواند موشک هایپرسونیک به یمن ارسال کند، ما از آن نوع موشک اصلا در ایران نداریم.

پزشکیان با اشاره به اینکه ما ماهواره به آسمان می‌فرستیم، قدرت موشکی داریم، اما اینکه ما به آنها موشک دهیم، اینگونه نیست، اظهار کرد: آنها تکنولوژی دارند و خودشان تولید می‌کنند، اینکه ما با هم ارتباط داریم، درست است، ما با هم در یک نگاه هستیم، آنها قوانین بین‌المللی را خودشان رعایت کنند، کجای قوانین بین‌المللی اجازه داده زن و کودک را کشته و بیمارستان را بمباران کنند، آیا اینها انسان هستند.

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو درباره ایده مطرح شده از سوی رئیس جمهور درباره انتقال پایتخت، موانع پیش روی این ایده و راه حل دولت برای آن گفت‌: آنچه که بنده گفتم یک نگاه مبنی بر ایجاد تعادل بین منابع و مصارف است، به این معنا که اگر ما منابع را درنظر نگیریم و مصرف را بالا ببریم قطعاً روزی نابود خواهیم شد، بنابراین باید بین داشته‌ها و نیازهای خود تعادل ایجاد کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به معضلات گریبان‌گیر تهران از جمله فرونشست زمین و کاهش شدید ذخایر آبی گفت‌: متأسفانه بدون توجه به منابع و مصارف در حال توسعه دادن پایتخت هستیم که از نظر علمی ادامه این روند غیرممکن است و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

پزشکیان با تأکید بر تلاش برای ایجاد توسعه در مناطقی که امکانات توسعه در آن وجود دارد تصریح کرد: اگر دنیا را بنگریم درخواهیم یافت که اکثر شهرهای بزرگ و صنعتی کنار دریا هستند. ایران ظرفیت بزرگی مانند خلیج‌فارس دارد که بسیاری از کشورها حسرت داشتن ۱۰ کیلومتر آن را می‌خورند اما متأسفانه از این ظرفیت استفاده نکردیم و کل کشور را می‌خواهیم در تهران توسعه دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید تمرکز را از مرکز هدایت کنیم به سمت جاهایی که امکان ماندن است برای ادامه زندگی باید بین محیط زندگی و مصارف خود تعادل به وجود آوریم افزود: این کار هم کاری نیست که من بگویم امروز می‌خواهم پایتخت را انتقال دهم بلکه نیت بنده این بود که بگویم این روند غیرقابل ادامه است، مثل خیلی ناترازی‌هایی که ایجاد می‌کنیم و هر روز در آن غرق می‌شویم، بالاخره یک روز باید فکر کنیم که چه کاری برای این وضعیت می‌خواهیم انجام دهیم، نباید خیلی دیر شود و آن روز باید زمانی باشد که همه چیز را خراب نکرده باشیم که غیرقابل برگشت باشد، در نتیجه برنامه‌ای که باید به آن فکر کنیم ایجاد تعادل بین منابع و مصارف و هماهنگی بین طبیعت و زندگی است.

پزشکیان تصریح کرد: اکثر کارخانه‌هایی که اطراف تهران هستند مواد اولیه محصولات خود را از بنادر خلیج‌فارس وارد می‌کنند، سپس محصول تولید شده را دوباره به جنوب می‌فرستند که صادرکنند، به همین سبب قیمت تمام شده افزایش پیدا می‌کند و این‌ها از مسائل بدیهی است.

رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت نقش فرهنگ‌ساز رسانه‌ها در کمک به دولت برای پیشبرد امور، خاطرنشان کرد: ما با این وضعیت هدررفت انرژی و ذخایر به سمت فروپاشی حرکت می‌کنیم، برای برون‌رفت از این وضعیت راه وجود دارد رسانه‌ها می‌توانند با فرهنگ‌سازی به این امر کمک کنند، رسانه کارش تثبیت بی‌ثباتی نیست بلکه کارش آگاهی رساندن است و بنده از رسانه‌ها می‌خواهم در این امر به دولت کمک کنند، وظیفه رسانه هدایت انسان‌ها و حاکمیت به سمت ثبات و ماندگاری است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha