چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 18, 2024
حجت الاسلام و المسلمبن اسماعیل روشن تن

حوزه/ مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی از تحصیل ۲۵۰۰ طلبه برادر در سطح حوزه‌های علمیه استان خبر داد که ۱۵۰ نفر آن‌ها ورودی‌های سال جدید هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین اسماعیل روشن‌تن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز گفت: تعداد ۱۷ حوزه علمیه در سطح استان وجود دارد که ۶ حوزه در تبریز، سه حوزه در مراغه و یک حوزه در هر یک از شهرستان‌های ملکان، میانه، سراب، شبستر، هادیشهر، مرند، هشترود و اهر مستقر هستند.

وی با اشاره به ارائه دروس خارج در حوزه‌های علمیه استان، خاطرنشان کرد: توسعه دروس خارج فقه و اصول در استان بحمدلله درحال انجام است و سه درس خارج رسمی برگزار می شود که اکنون سه استاد مجتهد شامل حضرات آیات پورمحمدی، فاضلی و آیت الله سیدی این دروس را ارائه می‌دهند. در زمینه سخت افزاری و نرم افزاری امکانات و تجهیزات حوزه‌ های علمیه استان در سطح مطلوب قرار دارد و به تازگی ساختمان جدید حوزه در شهرستان اهر افتتاح و میانه هم بزودی افتتاح خواهد شد.

وی در خصوص سطح علمی پژوهشی حوزه‌ های علمیه استان نیز گفت: نماد پژوهشی حوزه‌ های علمیه براساس میزان شرکت طلاب و مدارس در المپیادهای علمی و جشنواره های علمی سنجیده می شود که در این راستا طلاب مستعد حوزه علمیه در این المپیادها و جشنواره ها درخشش خوبی دارند. در چند دوره حائز رتبه های برتر پژوهشی و علمی شده اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین روشن‌تن با اشاره به کسب رتبه‌های برتر طلبه‌ها و اساتید استان در جشنواره علامه حلّی، اظهار کرد: اساتید پژوهشگر حوزه‌های علمیه استان بسیار موفق بوده و مقالات مختلفی را برای جشنواره‌ها و همایش‌های متنوع مقاله می‌نویسند.

وی در خصوص تفاوت حوزه‌ های علمیه استان با سایر استان‌ها، افزود: امتیازات خاصی در حوزه‌های علمیه استان وجود دارد که به جهت بالا بودن سطح علمی اساتید و طلاب از امسال تدوین و دفاع از پایان نامه های فقه و اصول در خود استان برگزار خواهد شد و نیاز به اعزام طلاب به قم نخواهد بود.

وی در همین زمینه اضافه کرد که مجوز برگزاری مصاحبه‌های علمی درس خارج هم که در استان‌های بسیار محدودی در حد دو یا سه استان برگزار می شود، این امتیازات در استان ما هم وجود دارد.

وی تاکید کرد: درس خارج در سایر استان‌ها یا وجود ندارد و یا اساتید آن‌ها غیربومی هستند در حالی که اساتید دروس خارج ما بومی استان هستند و این خود یکی دیگر از افتخارات حوزه علمیه استان محسوب می شود که فضلای گرانقدری در این مدارس صاحب کرسی عالی ترین سطح علمی هستند.

مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی با بیان این‌ که ویژگی مهمی برای طی دوران طلبگی در استان از سال جاری وجود دارد، افزود: اکنون یک متقاضی می‌تواند در کل دوران طلبگی خود تمامی سطوح عالی را بدون مراجعه به شهرهایی چون ، قم، تهران، مشهد و اصفهان در داخل استان طی کند و به سطح عالی طلبگی برسد.

وی در خصوص روند تحصیل در حوزه‌های علمیه نیز ادامه داد: سطح عمومی طلبگی را همه متقاضیان طی می‌کنند و سپس هر طلبه بنا به علاقه و استعداد می‌تواند با آزمون وارد رشته‌های تخصصی حوزه شود.

وی گفت: اکنون تعداد ۶ رشته تخصصی کارشناسی و کارشناسی ارشد با گرایش حقوق و قضای اسلامی (تربیت قاضی)، کلام، مدیریت، مشاوره اسلامی، تفسیر و تبلیغ کودک و نوجوان در حوزه‌های علمیه استان تدریس می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha