چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 18, 2024
وحدت امت

حوزه/ مسئول موسسه بین المللی جامعه جهانی امت محمدی(ص) گفت: اگر امت واحد اسلامی و امت مسلمان در ذهن جامعه اسلامی شکل گرفته بود، به طور قطع ماجرایی مانند فلسطین و غصب این سرزمین به وجود نمی آمد.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر براتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان با اشاره به مسئله وحدت اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب و اهمیت توجه به مفهوم امت واحده اسلام اظهار داشت: دیدگاهی که رهبر معظم انقلاب از مسئله وحدت اراده می کنند و تعریفی که از وحدت امت اسلام دارند و در بیانات متعددی نیز آن را تبیین کرده اند این است که ما مضمون و مفهومی به نام امت مسلمان داریم که متاسفانه این مفهوم کمرنگ شده و لازم است در بین آحاد مسلمانان و به خصوص مسئولین مسلمانان برجسته و به آن توجه شود.

وی افزود: امری که به عنوان امت مسلمان، جامعه مسلمان و امت پیامبر(ص) می شناسیم کمتر مسلمانی یافت می شود که زمانی که کلمه مسلمان را می شنود این مفهوم یعنی یک جمعیت و واحد ۲ میلیاردی از مسلمانان را در ذهن برابر و تجسم کند.

* لزوم شکل گیری مفهوم امت واحد در بین مسلمانان

مسئول موسسه بین المللی جامعه جهانی امت محمدی(ص) عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب می فرماید: "ما اصرار داریم این مفهوم در ذهن همه مسلمانان شکل گیرد و زمانی که این مفهوم را می شنوند در ذهن آنها مساوی با جمعیت ۲ میلیاردی مسلمانان از کشورهای اسلامی باشد".

حجت الاسلام و المسلمین براتی اختلاف افکنی دشمنان در مناطق اسلامی را سبب ایجاد صف آرایی مسلمانان در برابر یکدیگر به جای صف آرایی اسلام در مقابل کفر بیان کرد و گفت: به دلیل آن که حاکمان لاابالی و دور از آداب و معارف اسلامی در برخی از کشورهای اسلامی حاکم هستند مسلمانان در برابر هم قرار گرفته اند و نتیجه آن را در پدیده هایی مانند داعش که در سال های گذشته با آن مواجه بودیم شاهد هستیم.

* ردّپای آمریکا و اسراییل در اختلافات بین مسلمین

وی ردّ پای رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا را در این اختلافات مشهود دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب می فرماید: "اگر این واحد ۲ میلیاردی و امت مسلمان در ذهن جامعه اسلامی شکل گرفته بود، به طور قطع ماجرایی مانند فلسطین و غصب این سرزمین به وجود نمی آمد و کشوری به نام اسرائیل تشکیل نمی شد و آنچه را که در سوریه، یمن و در عراق شاهد بودیم برای آن است که این مفهوم واحد در ذهن ما شکل نگرفته است".

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات متعدد دیگر این مسئله را این گونه تشریح می کنند که امت اسلام باید به طرف تشکیل این مفهوم برود و یک تعریف مشترک از امت اسلام در ذهن همه مسلمانان جهان ایجاد شود.

* ترک معارضه بین مسلمین، گام اول تحقق امت واحد

مسئول موسسه بین المللی جامعه جهانی امت محمدی(ص) با تاکید بر این که از منظر رهبر معظم انقلاب برای رسیدن به مفهوم امت واحد، مراتبی وجود دارد تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب برای این اتحاد بزرگ امت اسلامی مراتبی برشمرده اند و می فرمایند: "اتحاد دنیای اسلام مراتبی دارد که مرتب اول آن که عالی ترین مرتبه است آن است که جوامع اسلامی، دولت ها، اقوام و مذاهب اسلامی علیه یکدیگر دست به تعرض نزده و معارضه نکنند"، لذا گام اول این امر، ترک معارضه است.

*ایستادگی در برابر دشمن مشترک و هم افزایی جوامع اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین براتی گام بعدی این مسئله را ایستادگی در مقابل دشمنان مشترک عنوان کرد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در این باره می فرمایند بالاتر از گام اول آن است که دنیای اسلام علاوه بر آن که به یکدیگر ضربه نمی زنند، بلکه در مقابل دشمن مشترک دست به دست هم داده، متحد می شوند و از یکدیگر دفاع کنند.

وی خاطر نشان کرد: گام سومی که رهبر انقلاب در این مسیر تبیین می کنند آن است که کشورهای اسلامی، ملت ها و ملیت های مختلف از نظر ثروت، امنیت، قدرت سیاسی در یک سطح نیستند، لذا می توانند با یکدیگر به هم افزایی رسیده و به هم کمک کنند و منابع خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

*ایجاد تمدن نوین اسلامی، بالاترین هدف اتحاد

وی به گام چهارم و نهایی در رسیدن به مفهوم امت واحد اسلام اشاره کرد و گفت: گام نهایی امت اسلام که بالاترین مرتبه اتحاد است آن است که همه دنیای اسلام در جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی که هدف غایی انقلاب اسلامی نیز است با یکدیگر متحد شوند و رهبر معظم انقلاب تاکید می کنند که این تمدن علاوه بر این که باید اسلامی باشد، باید متناسب با زمان هم باشد.

مسئول موسسه بین المللی جامعه جهانی امت محمدی(ص) عنوان کرد: به نظر می رسد آنچه که در ماجرای غزه شاهد هستیم علاوه بر ترک معارضه، همه امت اسلام را دعوت به مقابله با دشمن مشترک می کند تا مسلمانان برای غلبه بر دشمن به هم افزایی برسند تا در سایه اتحادی که بر سر مسئله فلسطین ایجاد می شود ما را به مرحله نهایی که ایجاد تمدن نوین اسلامی است برساند.

وی افزود: البته جمهوری اسلامی ثابت کرده در مسئله فلسطین این مراحل را خود انجام داده است و از دیگران می خواهد تا آنها نیز همراه شوند، یعنی برای آزادی قدس شریف و کمک به گروه های مقاومت، دستاوردهای نظامی، علمی و تکنولوژیکی خود را به رایگان در اختیار شرکای تمدنی خود قرار می دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha